Geplaatst: 15 februari15 Feb Ik zaai altijd teveel. Dat geeft niet. Ik geef het weg, of ik zet het hier om de hoek bij de plantenbieb. Daar haal ik ook eea vandaan. Iedereen blij. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 februari15 Feb Hier worden in veel maaltijden pepers gebruikt om extra smaak te geven aan een gerecht. Verder maken wij veel gebruik van chilisaus, voor de kinderen de zoetere en voor de volwassenen de hetere. Ik heb nog een klein beetje in de vriezer liggen van afgelopen jaar waar ik binnenkort weer chilisaus van ga maken. Ik had vorig jaar 8 verschillende soorten hete pepers, van de meeste 2 of3 planten bij elkaar. Dat is eigenlijk maar net genoeg. Maar ik heb maar beperkte ruimte in de achtertuin, dus daar moet ik het mee doen. Ik kan niet meer zaaien. Ik wil ook nog paprika's, tomaten en andere groentes kwijt.Ik zaai dit jaar ook extra voor de MTFD, die geef ik dan dus weg. Ook leuk om te doen. 15 februari15 Feb aangepast door Gitta
Geplaatst: 16 februari16 Feb Ik lust geen tomaten, dus die zijn voor de ander. @Petrasmoestuin op mijn forumpje moet je dan bij Sol zijn, die fermenteert ook graag. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 20 februari20 Feb De meeste antwoorden die hier al genoemd zijn, zijn voor mij ook redenen om inderdaad toch veel soorten te planten. Ik vind de variatie gewoon erg leuk en daardoor wordt ik ook gewoon best 'hebberig', want stel dat ergens nog een soort zit die ik nog niet ontdekt heb en wel op mijn favorietenlijstje zou horen? En daarnaast ga ik dit jaar experimenteren met inmaken en wecken, dus daarom van bepaalde soorten nog wat extra gezaaid, want alles kan immers mooi bewaard worden (en weggegeven, heb meerdere vrienden, een broer en schoonzus die gek zijn op pittig eten). Ik wil o.a. Jalapeno's gaan inmaken, die gooi ik immers bijna overal op. Peppadews met roomkaas inmaken, sambal maken, scrirachasaus en chili olie wil ik dit jaar ook proberen. Genoeg te experimenteren en manieren om pepers te verwerken 😀
Geplaatst: 21 februari21 Feb Voor iedereen die zich afvraagt wat je met je voorraad uit de vriezer of met de nieuw opbrengst van dit jaar kan doen. Te lekker: in het draadje fermenteren staan wat foto’s.https://youtu.be/sjKYqBZnkBs?si=UOl4cDQ0XXGMIWNf https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 21 februari21 Feb Auteur Bedankt iedereen voor de waardevolle bijdrage aan dit draadje!👍En alhoewel ikzelf,in een bepaalde mate, óók van 'pittig' eten houd,kan ik me er niet toe brengen om een groot deel van mijn (beperkte) moestuinoppervlakte te reserveren enkel voor een specerij.Waarschijnlijk zou het een ander verhaal worden als mijn teeloppervlakte een pak groter zou zijn....😉Bottom line,ik reserveer momenteel liever ruimte voor een extra boon of pompoen dan voor een extra peper.....😉 21 februari21 Feb aangepast door Bernaar
Geplaatst: 21 februari21 Feb Een argument dat voor mij telt om peper te kweken, veel meer nog dan alle eerder genoemde; dat je er al zo vroeg mee kunt beginnen.Als de kerstboom hier is opgeruimd dan beginnen mijn vingers te jeuken en wil ik zaaien… sinds de kweekwedstrijd met pepers zaai ik elk jaar pepers simpelweg omdat dat in januari al kan.In mijn huishouden houdt niemand van pittig eten dus ze worden nauwelijks door ons gebruikt; ik vind het een mooie plant dus laat er zelf een paar (in pot) op het terras staan maar de oogst geef ik weg evenals het meeste zaaigoed . Voor mij gaat het om het plezier van het vroeg kunnen zaaien; te beginnen als de dagen nog zo kort zijn dat ik snak naar een vooruitzicht op het voorjaar, en de peperzaadjes bieden me dat.
Geplaatst: 21 februari21 Feb Ik vind het heerlijk om vanaf begin januari lekker bezig te zijn richting de lente. De winter geeft me altijd een forse dip in emoties, en dan is dit een leuke afleiding.Ik zaai altijd veel teveel. Maar snoepte ook veel teveel. Ben daarvanuit ook dus heel blij als ik de milde pepers en de tomaatjes, komkommertjes en diverse soorten fruit vers kan plukken en de chips kan laten liggen.Ben in het moestuinieren gerold doordat een andere hobby me hardhandig afgenomen werd, en het is een heerlijk alternatief. Kwa ontspanning, en uiteindelijk resultaat. En het is nog gezond ook!Veel pepers, tomaatjes, en zelfs een lading kruiden die ik heb puur omdat de geur zo heerlijk is. Veel vlinders in de tuin, dit alles maakt deze jongen heel gelukkig.
Geplaatst: 21 februari21 Feb Auteur 11 minutes ago, Dashbro said:Veel pepers, tomaatjes, en zelfs een lading kruiden die ik heb puur omdat de geur zo heerlijk is. Veel vlinders in de tuin,, dit alles maakt deze jongen heel gelukkig.Bij mij een 3-tal pepers,maar voor de rest kan ik me daar HELEMAAL in vinden!😁👍Hommeltjes en bijtjes zullen wss óók in jouw verhaal passen.😉
Geplaatst: 23 februari23 Feb facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.