Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Dwergabrikoos/dwergnectarine in serre?

Featured Replies

Geplaatst:

In oktober kreeg ik voor mijn verjaardag een dwergnectarine en dwergabrikoos in pot. Er staat zeer weinig informatie op het label, enkel dat het een 'dwergnectarine' is en zeer traag groeiend zou zijn. Zelf zou ik dit nooit gekocht hebben maar de boompjes zijn er nu. Heeft iemand ervaring met deze boompjes? En met de smaak van de vruchten?

Ik speel met de idee om beide boompjes in volle grond in de serre te plaatsen om sneller en vooral zoetere vruchten te krijgen. Hier op het forum vind ik nogal tegenstrijdige berichten: buitenteelt zou beter zijn want te vochtig in de serre dus meer kans op aantastingen >< zeker in de serre plaatsen om krulziekte (nectarine dan) te voorkomen. Ook hier de vraag: wie van jullie heeft er perziken en/of nectarines in de serre geplaatst en kan dit ook effectief aanbevelen? Dankjewel alvast voor de info!

Geplaatst:

Heb je geen afdakje buiten? Dat zou verreweg de beste oplossing zijn

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, dat is er jammer genoeg niet.

Geplaatst:

Twee heel verschillende vruchtbomen. Worden vaak in een adem genoemd, maar ik vind dat zeer onterecht.

Beide kunnen in een serre, maar dan een die zeer luchtig en niet extreem heet is. Anders grote problemen met onder andere spint en absoluut niet aanbevolen. Perzik (nectarine is een perzik met gladde schil) verdraagt een hete kas nog iets minder slecht dan abrikoos. Temperaturen van rond de + 30 vinden ze fijn....maar in de meeste serre's, zeker van glas, wordt het in de zon gauw 50 graden en meer dat is echt niet meer fijn voor ze.

Abrikoos kan sowieso naar buiten. Ik heb 25 abrikozen bomen aan zee vol in de wind en dat gaat uitstekend. Veel beter dan de 3 die veel beschutetr en zonniger in de tuin aan huis staan. Kunnen zeker min 30 graden verdragen in het landklimaat waar ze oorspronklelijk uit kwamen.

Nectarine krijgt geen krulziekte als je ze tussen half december tot ca. begin april droog d.w.z. uit de regen houdt. Perziken kunnen ook wintertemperaturen temperaturen tot zeker een -25 best aan (behalve de bloesem) maar houden niet van natte en vochtige omstandigheden. Overwinteren mag in een serre, onder een overkapping of in een vrij donker schuurtje. De rest van het jaar het beste gewoon buiten.

Omdat beide bomen dwergvarieteiten zijn kunnen ze prima ook in een pot of speciekuip...hoe groter de pot, hoe minder werk de verzorging vraagt....dan kun je de nectarine ook makkelijk verplaatsen naar een droge plek in de wintermaanden.

Voor de zoetheid van de vruchten heb je geen serre nodig van beide. Natuurlijk zullen ze buiten1 aan 2 weken later rijp zijn. (Abrikozen meest al in juni/juli; perziken beginnen pas vanaf eind juli en zijn meestal rijp in augustus en soms september)

Alle Prunus = steenfruit houdt niet van "nat". Dat kan betekenen dat ze bij regen/mist slecht drogen in ons traditionele wat vochtige zeeklimaat (dat snel aan het wijzigen is) en dan is een open luchtige groeiwijze een groot voordeel. Vooral is het ook belangrijk dat ze een relatief droge en zeer goed doorlatende en niet zurige bodem hebben en zeker geen waterzieke bodem...dat wil zeggen dat zomer en winter geen water blijft staan of grondwater minstens 70 a 80 cm diep blijft. (In een pot is dat vaak vanzelf) En voor alleen perzik geldt: voorkom krulziekte die je krijgt doordat in de wintermaanden de bladknoppen door regen worden besmet door dit schimmel en in het voorjaar zichtbaar wordt door blaren op de bladeren. Dat zijn allemaal omstandigheden waardoor bomen ziekelijke sukkelaars worden en een kwijnend bestaan leiden of snel het loodje leggen.

Mijn eerste als "dwergabrikoos" gekochte abrikoos bleek de hardst groeiende abrikozenboom die ik heb. Later kocht ik nog een van het ras "Garden aprigold" en dat is wel een echte dwerg. In de volle grond is ze na 5 jaar rond de 1,25 meter en dit jaar zit ze voor het eerst vol bloemknoppen. Ik heb een 5 -tal dwergperziken (waarvan 2 gladschillige nectarines) en die staan in potten van 40 a 60 liter nu in de serre. Die hebben een zeer gedrongen groei en droegen (4 tot 2 jaar oud) nog niet echt. Ik kreeg de bomen omdat anderen ze wegdeden of zaaide ze zelf...of ze goed dragen en vooral ook echt lekker fruit geven zal bij dwergperzik sterk afhangen van het ras. Over het algemeen worden dwergperziken toch als wat minder van smaak beschreven, maar er zijn een paar rassen waarvan ik wel positieve berichten hoor.

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb perzik en abrikoos en nectarine in mijn kas. 3 lei-bomen in een grotere (30 m2) en 2 in een kleinere (6? m2). Die in de grotere kas staan er al een jaar langer en van de nectarine en perzik hebben we nu 3 jaren oogst. De abrikoos groeit ontzettend goed, en bloeide vorig jaar ook uitbundig, maar daar kwam niets aan. Of het toen toch nog te koud is geweest tijdens de bloei, dat weet ik niet meer. Misschien was de bestuiving niet goed?

Ik heb geen dwergboompjes, dus daar kan ik niets over vertellen.

227_4346.JPG

227_4011.JPG

Geplaatst:

Zo wat een voorbeeldig perfecte kas heb jij Jorieke

Geplaatst:

Weknow ik heb ook een Abrikoos, bestuiving ging slecht dus voor het eerst twee Abrikozen geoogst. Met weinig zonuren kan het nog steeds.

Geplaatst:
  • Auteur

Hm, dus weer een beetje tegenstrijdig advies ;-). Ik experimenteer dit jaar met het in pot houden van de boompjes en ze wel in de serre zetten. Zien wat het geeft met aantastingen en bestuivingen. Valt het mee, dan durf ik volle grond in de serre volgend jaar wel aan. Dankjewel voor jullie advies en verhalen!

Geplaatst:
  • Auteur

Jorieke, jouw boompjes zien er wel geweldig uit trouwens! Weet je nog welke soorten je hebt gezet?

Geplaatst:

Helaas dat je tegenwoordig daar niet meer terecht kan. Ik wil nog graag een fruteria perzik

Geplaatst:
On 2/16/2026 at 10:16 PM, Fruittuin17 said:

Zo wat een voorbeeldig perfecte kas heb jij Jorieke

Kan ik alleen maar beamen!

Die foto's zijn geschikt als promotiemateriaal!😊👍

Geplaatst:

Ja dat vind ik ook @Jorieke123 wow. Staat het er het hele jaar zo netjes bij?

Respect hoor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.