Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zoete aardappelen 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Super!

De rest weet ik al van de vorige keer... ;-)

Geplaatst:

Whoop whoop!

Niet te geloven!

Precies een week nadat ik mijn in de winkel gekochte Covington in de grond heb gezet, komen er al 2 piepkleine stekjes aan!

P1060623.JPG

Geplaatst:

Dat ziet er veelbelovend uit , Rookie! 😊👍🏻

Geplaatst:

Ik heb nog nooit zo snel stekjes zien groeien!

Geplaatst:

Hier ook leven in de AH paarse 😀

IMG_20260312_161058946_PORTRAIT.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Dat noem ik nou stevige scheuten. Zul je vast veel blad van kunnen oogsten.

Ik ga binnenkort mijn eerste stekken knippen. Alleen even kijken of ik dat in de 28 vaks Farm Dream tray doe, of in P9.

Geplaatst:

Zet je ze niet eerst in water @acpronk ?

Geplaatst:

Niet nodig, is weer extra werk. Gewoon goed vochtig houden met een kap of plastic zak erover.

Geplaatst:

Dank!

Dan ga ik dat ook doen.

Alles wat werk bespaart, is mijn ding tegenwoordig.

Geplaatst:

Waar zit de besparing in @acpronk Wij zetten de stekje in water, zodat ze lange wortels krijgen. Half mei - eind mei komen ze dan gezamenlijk in een grote speciebak. En wij kunnen ze dan ruim uit elkaar zetten.

Als wij dat niet doen, maar in aarde zetten, dan is het toch ook tijdelijk? Of wij hebben een aantal smalle glaasjes met stekjes staan of een bak met aarde en stekjes. Later moeten ze toch weer overgezet worden in de speciebak en ik vraag mij af of het dan nog gemakkelijk is, want de wortels zijn misschien al gaan hechten en in elkaar gaan zitten.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wanneer was je dan van plan te gaan knippen?
Als je nu al stekken knipt en in water zet, laat je ze er dan de komende 2 maanden in staan? Zodra ze wortels gevormd hebben, moeten ze toch opgepot worden? Dus jij laat ze 2 maanden in water staan, of knip je ze pas eind april / begin mei? Of zet je ze nu al in een speciebak?

Geplaatst:

Vorig jaar was ik vroeger begonnen met zoete aardappelen. Ik heb nog helemaal geen stekjes. Dat duurt zeker een week of 3. Ze moeten lang genoeg zijn, een 2 cm laat ik dan staan, die groeit opnieuw aan. De stekjes stonden vorig jaar inderdaad 2 maanden in een glas. Ik was 8 februari begonnen en 3 maart de eerste stekjes. later nog veel meer stekjes eraf gehaald tot begin juni.
Ik verwacht de eerste stekjes om te knippen niet eerder dan begin half april. Dan kunnen ze een aantal weken nog in het glas staan. En ergens eind mei naar buiten.

8 minuten geleden, acpronk zei:

knip je ze pas eind april / begin mei?

Ik wacht niet zo lang met knippen, de stekjes zijn dan superlang. En als je die stekjes dus knipt, dan groeien ze weer aan en dan heb je weer nieuwe stekjes.

Geplaatst:

Er is een aantal redenen waarom ik juist wel de tussenstap van wortelen op water kies. Een deel is aanname omdat dit mijn eerste keer zoete aardappel is.

Allereerst vind ik het bij alle soorten stekjes juist leuk om het proces van wortelen te kunnen zien.

Verder ga ik uiteindelijk maar 4 of 5 plantjes uitplanten. Ik zal meer stekken hebben, en kan dus de best gewortelde uitzoeken om op te potten.

Tenslotte levert wortelen op water me een week of 3 (denk ik) extra ruimte binnen in mijn kweekkast op: 1 of 2 glazen water met stekjes in een vensterbank neemt minder ruimte in dan 4 of 5 opgepotte stekken.

Geplaatst:

Dat is precies de reden dat ik toch ook weer voor wortelen op water ga kiezen.

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

1 of 2 glazen water met stekjes

Wat ik al schreef. Je kunt best 4 of 5 stekjes in 1 glas doen, dat is de breedte van 1 potje. En veel minder werk dan in een potje doen en er weer uit halen met voorzichtigheid zonder breken.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
2 uren geleden, acpronk zei:

Hmm, jij verandert snel van mening @Rookie 😆

Klopt. -D

Ik was even kwijt, dat dan mijn hele vensterbank weer vol met potjes staat.

Dus dan maar even wat extra werk.

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Je kunt best 4 of 5 stekjes in 1 glas doen

Ik reken op een stek of 10, die gaan hier in 2 glazen. Als ze goed geworteld zijn, ik schat na een week of 3, pot ik er direct 4 of 5 op. In wat ruimere potten omdat ik begrepen heb dat te krap uiteindelijk smalle bataten oplevert. Al teveel wortels op een dichte kluit. De rest van mijn stekjes geef ik weg.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Is dat zo?

Ruime potten zijn beter dan iets te krappe potten?

Dan ga ik even op zoek naar P11 potten.

Of moet het nog groter?

Geplaatst:

@Rookie Ik heb dat in onderstaand topic gelezen. Omdat ik een totale bataat-beginner ben, heb ik dat topic doorgelezen. Vooral veel gehad aan de verslagen van @Frans .

Ik ga er zelf vanuit dat de benodigde grootte van de tijdelijke pot vooral afhangt van de vraag hoeveel tijd ze daarin moeten doorbrengen. Als dat 2 à 3 weken is, durf ik ze wel in P11 te zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.