Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Goldfish & Mevrouw Groen, ruilen moet je in de lente doen

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

We zijn erg druk met verhuizen (binnen Gouda) en hebben na de MTFD (edit: van 25 april) op 8 mei ook nog een bijzonder dubbelfeest te vieren, zodat het tuinieren er bij inschiet dit voorjaar. Maar voor de MTFD maken wij graag tijd.

Een eerste versie van ons aanbod:

• haal & breng service Vreeken , haal & breng service Fruitbomen.net of andere aanbieders in de omgeving van Gouda/Bodegraven.

• kweekpotten in vele soorten en maten, laat weten wat je zoekt

• Calamondin (plant, 30cm exclusief pot). Deze kruising tussen Kumquat en Mandarijn levert je kleine mandarijnachtige vruchten op die je met schil en al kan eten. De schil is zoet, het vruchtvlees/sap is zuur. Kan korte tijd ongeveer vier a vijf graden vorst aan, mits uit de wind.

• Meyer Citroen (plant, 20cm exclusief pot) deze oude kruising tussen Sinaasappel en Citroen, levert een milde citroen op met een vleugje Sinaasappel. Vijf graden vorst is ongeveer de max. Zie de foto met de gele plastic pot.

• Rangpur Lime (plant, 20cm exclusief pot) , kruising tussen mandarijn en cederappel (sukade), erg zuur, kan nog wat meer vorst hebben dan de andere twee citrussen die ik aanbied. Zie de foto met de oranje/bruine plastic pot.

Voor de citrussen vraag ik 3 euro of een leuke tegenruil. Van de Calamodin heb ik er iets van 40 beschikbaar, van de Meyer citroen minstens 10 en de Rangput 8.

• Tomatenzaailingen: geen idee nog wat ik ga zaaien en of ik over zal houden. Wordt vervolgd, maar zal vooral om cherry tomaten gaan (voor de kas) en daarnaast phyto resistente rassen (voor buiten)

Vraag

• pepers uit de Aji groep zoals Lemon en Crystal (?)

• milde pepers

• zaailing van phyto resistente tomaten rassen

• zaailing van leuke vleestomaten, zodat ik een tuinvriend blij kan maken

• zaailing snackkomkommer

• Eventueel zaailingen/stekken van planten die goed tot recht komen in de keuken

20260228_131054.jpg

20260228_131044.jpg

DEALS

Loraine: 4x Calamondin, diverse potten in verschillende maten voor o.a. komkommers

Wortel: 3x Meyerii , 3x Rangpur, boodschappen Vreeken

Claudy: 2x Meyerii, boodschappen Vreeken voor o.a. resistente tomaten

Tanja65: 2x Calamondin

Appelvrouw: 1x Sunviva voor Basilicum

Jorieke 123: 1x Meyer Citroen, 1x Rangpur voor..

Geplaatst:

Er staat 8 mei, maar de MTFD is op 25 april 😉

Leuk lijstje! Ik heb wel interesse in 4x de Calamondin en eventueel in kweekpotten. Ik weet niet wat jullie precies beschikbaar hebben, maar 3, 5 en 10 liter kan ik wel een aantal van gebruiken. Eventueel ook nog wel iets van fruitbomen.net, maar dat bekijk ik dan tegen die tijd even.

Als tegenruil heb ik denk ik diverse dingen op jullie lijstje beschikbaar. Ik ga de snackkomkommer 'Monika' zaaien, een ras uit Duitsland en de Kalimero (F1) dus kan er extra zaaien. Ook diverse peper- en tomatenzaailingen beschikbaar. Zie mijn lijstje: https://www.moestuinforum.nl/topic/57841-ruillijst-loraine-mtfd-april-2026/

Geplaatst:

Hey, tof dat jullie ook komen! Ik heb zeker interesse in de Vreeken service, laat je tegen die tijd weten wat precies. Bestellen bij Vreeken durf ik nog steeds niet echt.

Ik heb ook interesse in de calamondin, zie dat ik net te laat ben. Misschien kunnen jullie zaadjes uit een vruchtje bewaren? Ik wil wel proberen deze zelf op te kweken dan. En qua kweekpotten heb ik wel interesse in een aantal p11 en p9 potjes als je die hebt. Die verslijt ik harder dan ik ze kan aanslepen.

Qua pepers kan ik je een bishop’s crown aanbieden? Hij wordt omschreven als een milde chili, en ziet er geweldig uit. Tomaten moet ik nog gaan zaaien maar dat zal wellicht ook wel lukken. En voor de rest zou ik even in mijn zadendoos moeten snuffelen. Later.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik zou wel graag 3x Citroen en 3x Lime willen. En ik stuur je een apart mailtje voor Vreekens, voorraad status van mijn wenslijstje is mij niet duidelijk maar mocht je daan heen gaan graag!

Geplaatst:

Ha GF en WB! Fijn dat jullie er ook zijn, hopelijk is 25/4 ook voor jullie een goede datum. Vraagje, ga je sunviva en of eventueel een andere resistente tomaat zaaien en mag ik er dan van?

Ik kan basilicum voor je zaaien als je wilt of een bijdrage geven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ga je een housewarming geven voor de MTF leden, of een westelijke MTFD?

In mei heb ik sowieso meer tijd dan in april, dus dan zou ik wel van de partij kunnen zijn, maar dat is wel een vrijdag dus vrouw moet dan wel werken☹️

Geplaatst:

Leuk dat jullie ook komen. Ik heb een aantal milde pepers gezaaid, misschien zit daar wat bij wat bij wat jullie aanspreekt. Verder wil ik nog snack komkommers gaan zaaien. Ik kan voor jullie ook zaaien.

Hebben jullie kleine potjes, p4 of p6? Dan zou ik daar graag wat van jullie overnemen.

Geplaatst:
  • Auteur

Door het ontbreken van een komma in mijn bericht, lijkt het inderdaad dat ik er vanuit ga dat de MTFD op 8 mei plaatsvindt☹️. Maar ik bedoelde te zeggen dat wij zowel voor de MTFD (verhuizing) als de weken na de MTFD (dubbel groot feest, bijzondere verjaardag + 💍) het erg druk hebben.

@acpronk Ik organiseer met plezier een keer een (Westelijke) MTFD, maar dit voorjaar zit dat er niet in.

@Loraine_ Ik pas mijn zin aan, thanks!

Geplaatst:
  • Auteur

Vraagje, ga je sunviva en of eventueel een andere resistente tomaat zaaien en mag ik er dan van?

4 uren geleden, appelvrouw zei:

Ik ben inderdaad van plan Sunviva en andere resistente rassen te zaaien, en doe mijn best er een paar extra te zaaien. Waar ik andere jaren echter ruimte had om tot 120 planten op te kweken, zal dat dit jaar maar de helft zijn.

Basilicum is welkom!

Geplaatst:
  • Auteur
3 uren geleden, Gitta zei:

Leuk dat jullie ook komen. Ik heb een aantal milde pepers gezaaid, misschien zit daar wat bij wat bij wat jullie aanspreekt. Verder wil ik nog snack komkommers gaan zaaien. Ik kan voor jullie ook zaaien.

Hebben jullie kleine potjes, p4 of p6? Dan zou ik daar graag wat van jullie overnemen.

Daar zitten vast een paar leuke pepers terug. Helaas heb ik alles kleiner dan p9 een tijdje geleden opgeruimd.

Geplaatst:
  • Auteur
5 uren geleden, Wortel zei:

Ik zou wel graag 3x Citroen en 3x Lime willen. En ik stuur je een apart mailtje voor Vreekens, voorraad status van mijn wenslijstje is mij niet duidelijk maar mocht je daan heen gaan graag!

3x Citroen Meyerii en 3x de Rangpur zijn genoteerd!

Geplaatst:
  • Auteur
6 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik heb ook interesse in de calamondin, zie dat ik net te laat ben. Misschien kunnen jullie zaadjes uit een vruchtje bewaren? Ik wil wel proberen deze zelf op te kweken dan. En qua kweekpotten heb ik wel interesse in een aantal p11 en p9 potjes als je die hebt. Die verslijt ik harder dan ik ze kan aanslepen

Ha Tanja,

Hoeveel p9 (vierkant) kan je gebruiken? P11 zal ik eerst moeten kijken hoeveel ik er daar van heb. Ik heb meer dan genoeg Calamondin (ik heb mijn bericht net aangepast met aantallen). Hoeveel planten wil je hebben?

Wat een leuke peper is dat ze die Bishop's Crown, daar wil ik zeker een plantje (of 2) van hebben!

Geplaatst:
  • Auteur
12 uren geleden, Loraine_ zei:

Leuk lijstje! Ik heb wel interesse in 4x de Calamondin en eventueel in kweekpotten. Ik weet niet wat jullie precies beschikbaar hebben, maar 3, 5 en 10 liter kan ik wel een aantal van gebruiken. Eventueel ook nog wel iets van fruitbomen.net, maar dat bekijk ik dan tegen die tijd even.

4x Calamondin is genoteerd! 10 liter heb ik niet veel meer van, maar wel genoeg van grotere en kleinere maten. Dus kweekpotten in de buurt van 3 a 5 liter moet wel gaan lukken. Hoeveel kan je er gebruiken?

Jouw lijstje zal ik later bekijken, maar die komkommers klinken al veelbelovend!

Geplaatst:

Denk je dat de Calamondin en de Meyer Citroen ook in de schuur kunnen overwinteren?

De schuur staat niet tegen het huis aan, maar wel op het zuiden van het huis, heeft geen schaduw en is van hout gemaakt. Wel licht tochtig en geen isolatie.

Geplaatst:
1 uur terug, Goldfish zei:

Daar zitten vast een paar leuke pepers terug. Helaas heb ik alles kleiner dan p9 een tijdje geleden opgeruimd.

Jammer dat ik er net naast grijp. Misschien dat ik een paar p9 potjes overneem. Maar daar moet ik mijn voorraad nog van bekijken. Zal niet zolang meer duren. Aangezien de pepers en paprika's binnenkort overgezet gaan worden naar p9 potjes.

Ik lees het wel als wat leuks in mijn lijstje ziet.

Geplaatst:
1 uur geleden, Goldfish zei:

4x Calamondin is genoteerd! 10 liter heb ik niet veel meer van, maar wel genoeg van grotere en kleinere maten. Dus kweekpotten in de buurt van 3 a 5 liter moet wel gaan lukken. Hoeveel kan je er gebruiken?

Jouw lijstje zal ik later bekijken, maar die komkommers klinken al veelbelovend!

Super, dankjewel! Als je een stuk of 20 van rond de 3L en ook een stuk of 20 hebt van rond de 5L ben ik helemaal blij. Mocht je toevallig ook enkele (5 a 10) van rond de 20L a 25L beschikbaar hebben kan ik die ook nog wel gebruiken. Ik hoor het nog wel wat ik qua pepers en tomaten voor je moet reserveren. Wil je beide komkommers? Hoeveel per soort?

Geplaatst:
  • Auteur
4 uren geleden, acpronk zei:

Denk je dat de Calamondin en de Meyer Citroen ook in de schuur kunnen overwinteren?

Ik ben nooit zo'n fan van het overwinteren van wintergroene planten in donkere schuren. Qua temperatuur zal je wel goed zitten, tenzij het echt dagen op rij gaat vriezen (ook overdag) en het in de nacht naar de -8 gaat. Maar ik maak mij wel zorgen over bladval vanwege gebrek aan zonlicht. Daar kan de plant wel van herstellen maar kost veel energie. Of gebruik je de schuur alleen als t meer dan 2 graden gaat vriezen, en sleep je de planten dus meermaals heen-en-weer?

Geplaatst:
10 uren geleden, appelvrouw zei:

Ha GF en WB! Fijn dat jullie er ook zijn, hopelijk is 25/4 ook voor jullie een goede datum. Vraagje, ga je sunviva en of eventueel een andere resistente tomaat zaaien en mag ik er dan van?

Heb je geen verse gele tomaatjes van zijn planten meegekregen afgelopen oktober? Ik ga ze ook zaaien, alsook oudere cherry kruisingen van Rob, waarvan ik nog zaadjes heb liggen, maar kom niet richting Duitsland, dus daar heb je ook niets aan. Gouda ging nog net met verkeerd rijden in woonwijk heen en de helft dubbel rijden (kwam weer bij ingang moestuinterrein uit) op de terugweg. Hopelijk gaat het een tweede keer gelijk goed;-).

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
6 uren geleden, Goldfish zei:

Ha Tanja,

Hoeveel p9 (vierkant) kan je gebruiken? P11 zal ik eerst moeten kijken hoeveel ik er daar van heb. Ik heb meer dan genoeg Calamondin (ik heb mijn bericht net aangepast met aantallen). Hoeveel planten wil je hebben?

Wat een leuke peper is dat ze die Bishop's Crown, daar wil ik zeker een plantje (of 2) van hebben!

Ja leuk is ie he, ik zag ‘m bij een kennis en heb direct om zaadjes gebedeld! Ze zijn prima opgekomen, ik hou een potje voor jou apart (met volgens mij 2 of 3 zaailingen).

Van de Calamondin heb ik voldoende aan 2 plantjes. Doe ik jou plezier met een (aangebroken) zak graviola bladeren als ruil? Ik blijk er helemaal niet tegen te kunnen, helaas. Ze liggen al wel even, dus misschien zijn ze iets minder sterk van smaak geworden, maar ze zijn loeiduur dus weggooien vond ik ook zonde. Ik weet dat jij het in elk geval eerder gebruikte.

En qua potjes, P9 kan ik altijd gebruiken dus kijk maar wat je kwijt wilt, een stapeltje is prima. En P1a als je hebt en anders niet, ook oke.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Goldfish het is niet helemaal donker, in de deur zit een raam met melkwit venster. Maar ik kan ook een lampje ophangen die overdag wel aan is, dat is geen probleem. Dus aan licht ligt het niet.

Maar wil m niet naar binnen slepen, want dan gaat die de rest van de winter binnen blijven aangezien die zal acclimatiseren. En slepen van schuur naar zolder en weer terug niet bepaald een optie is.

Maar -8 in de nacht zal vast wel gebeuren. Op hetweeractueel in Boskoop (Bodegraven heeft geen geregistreerde weerstation) was het de laatste 15 jaar 3 maal lager dan -8 geweest (2x -7,8, 2x -8,4 en 1x -13), en er mist ook nog een periode.

Dus dan is er risico.

Geplaatst:
  • Auteur

@Tanja65 de graviola moet ik helaas afslaan, want de laatste keer dat ik daar thee van trok, leverde dat herleving op van mijn zeer minimale neuropathie in mijn tenen. En de stof die dat veroorzaakt krijg ik ook al binnen via mijn Paw Paws die nauw verwant zijn aan de zuurzak/graviola/guanabana. Het is duur spul, dus superlief dat je die wilde ruilen, maar er is vast iemand op deze aardkloot die ze meer nodig heeft (qua ziekteproces) dan ik.

De Calamodins zijn genoteerd!

Geplaatst:

Bischops Crown kreeg ik bijna niet rijp in kasje, misschien al 13-15 jaar geleden. Zat ook totaal geen smaak, laat staan pit in, dus nooit meer naar gekeken, volgens mij is hij ook onder andere namen bekend, of iets dat er hetzelfde uitziet, zijn meen ik Baccatums, dus per definitie late seizoensrijpers.

@acpronk en hoeveel kou houd je schuur dan buiten, is de vraag, als dat 5 graden is dan zit je op min 3 rond een uur of 5 's nachts. Je kunt desnoods een straal- of ventilatorkacheltje op een timer zetten voor een uurtje of misschien twee voor dat soort nachten.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@Tanja65 Ik zit even te zoeken naar die Zuurzakboom Annona muricata. Vind niet veel over vermeende baten. Holland & Barret waarschuwt niet te gebruiken bij lage bloeddruk, nou is die enkel laag door medicatie...

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Bischop's crown of Christmas Bell, peperklokje,... 15000 SHU maar er bestaan wat variëteiten van mild tot een beetje pittig, ik zet hem graag. Ze geven hier veel rijpe vruchtjes en staan de laatste 3 jaar gewoon buiten en rijpen zonder probleem. Het is zeker een leuke ook van vorm om eens te proberen @Goldfish

20250927_160450.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.