Geplaatst: Zaterdag om 08:082 d Ik ben dol op wortels, maar ik vind dat uitdunnen iedere keer weer vreselijk.Ook drogen ze snel uit, dus ik dek ze altijd af na het zaaien, maar ook dat geeft geen full proof resultaat.Er zijn zoveel verschillende methodes om te zaaien, dat ik me afvraag welke het beste werkt.Zaad vermengen met zand, een zaadlint maken van wc papier, zaad in een papje van bloem en water, voor laten spruiten, kortom, er zijn talloze methodes.Vorig jaar heb ik pillenzaad gekocht, maar dat beviel ook niet echt, de opkomst viel me tegen.Hoe zaaien jullie je wortels, hoe komen ze op en hoeveel moet je uitdunnen?Ik ben daar echt benieuwd naar!Of is er een heel goed merk pillenzaad? Zaterdag om 08:202 d aangepast door Rookie
Geplaatst: Zaterdag om 08:502 d Ik vind wortels ook een crime, net als radijs. Maar omdat ze zo lekker zijn probeer ik ze toch elke keer weer, tot nu toe niet erg succesvol. Deze keer heb ik ze in vierkante eiertrays voorgezaaid, 9 stuks per tray (het zijn winterwortels). Gewone wortels kunnen 1 per vakje. Ze staan nu afgedekt met plasticfolie voor te kiemen, en gaan dan met tray en al straks op losgemaakte grond met wat compost. Het idee is dat ze door het plastic vochtiger blijven dan in de volle grond (vaak het probleem met ontkiemen), en dat ze daardoor een betere start hebben, plus dat je ze kunt uitdunnen voor ze de grond in gaan. Ik heb geen idee of het werkt, maar kan het je laten weten. Alsje in eierdozen of trays zaait, moet je wel gaten in het karton maken. De jonge worteltjes zijn nog niet sterk genoeg om er doorheen te groeien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 09:402 d Auteur O, dat kan ook natuurlijk @Tanja65 .Je laat ze voorkiemen in de eierdozen.Ik had alleen gelezen dat je ze eerst in een bakje met vochtig papier moest laten voorkiemen en dan heel voorzichtig met een pincet de voorgekiemde zaadjes in een vakje deed.Dat leek mij erg arbeidsintensief.Jouw methode is dan een mooie tussenoplossing!
Geplaatst: Zaterdag om 09:492 d Ik ga dit jaar eens proberen om de zaden te weken voor het zaaien. En ik ga ze weer in een bak zaaien i.p.v. vollegrond.Vorig jaar (te laat voor wortelvorming) getest en daar had ik wel veel opkomst. Zaterdag om 09:522 d aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Zaterdag om 09:502 d Ja, dat had ik ook gelezen, en dat werkt heel goed. Want dat heb ik vorig jaar geprobeerd, dus uit ervaring. Maar zó arbeidsintensief! Helaas heb ik ze daarna onvoldoende nat gehouden dus ze hebben het niet overleefd. Zonde van al het werk. Dit jaar de luiere methode, en dan kijken wat wel of niet lukt. Zaterdag om 09:512 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 10:212 d Ik zaai ze eigenlijk altijd gewoon op de plek buiten. 3 zaadjes per gat. Dat uitdunnen is wel altijd een dingetje inderdaad. Maar dat neem ik voor lief. Soms heb ik er een gemist met uitdunnen en dan heb je van die leuke in elkaar gedraaide wortelen. Maar dat komt niet zo vaak voor.
Geplaatst: Zaterdag om 10:262 d Voorweken is misschien wel een goed idee. Voor snellere opkomst. Bedankt voor de tip @woldistel dat ga ik hier ook proberen. Maar dan gewoon in de bak hier buiten. Ik ga verschillende soorten zaaien, dus alvast de naamlabel in het bakje met water doen.
Geplaatst: Zaterdag om 12:202 d Voor wortels koop ik zaailinten/zaadlinten. Echt heel makkelijk. Wel zaaien al t af en toe regent. Radijs zaai ik voor in trays met kleine vakjes. 2 cm doorsnede ongeveer. 4 - 6 zaadjes per vakje. Doe ik met bosui, bieten, zomerprei en raapjes ook. Gaat perfect. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: Zaterdag om 12:322 d Auteur Komen ze dan ook echt allemaal op @bonnie f ?Het was bij mij geen denderend succes.Waar koop jij die linten?
Geplaatst: Zaterdag om 12:552 d 2 uren geleden, Rookie zei:Ik ben dol op luie methodes!Ik ook! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.