Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe het beste wortel kweken?


Rimco

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik kon zo gauw niet vinden of hier al een topic over was gemaakt...dus bij deze.

Hoe kun je het beste wortel kweken?

Iedere keer als ik wortel zaai, dan zie je na verloop van tijd het verschil niet tussen beginnende wortelstengels en onkruid.

 

En om nou iedere keer het onkruid te laten staan, zodat je uiteindelijk de wortel ziet, lijkt me ook niet echt prettig.

Hoe doen jullie het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai op rijen. Ik trek een niet al te diep geultje en strooi daar het zaad in. Afhankelijk van de omstandigheden: niet te zuinig met het zaad (tenzij de weersomstandigheden en het zaad gegarandeerd goed zijn). Het geultje dek ik af met potgrond zodat de kiemen zonder al te veel moeite doorkomen. Wel af en toe water geven. Na enkele weken uitdunnen tot de juiste plantafstand.

 

Op rijen zijn de wortels snel te herkennen en kan je het onkruid zo veel als mogelijk weghalen. Andere tip is om het zaaibed klaar te maken (onkruid vrij maken, harken, gelijk leggen) en vervolgens nog twee weken te wachten. Dan onkruid verwijderen en zaaien. Jonge wortelkiemen zijn overigens vrij goed herkenbaar dus als je het onkruid ook in jong stadium verwijdert moet het goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik geen probleem mee, als kind reeds moesten wij van ons vader alle groenten kennen zoals die opkwamen en op 12 jarige leeftijd kenden we die ook allemaal.

Moet wel zeggen dat er nu een redelijk verschil zit op het onkruid.

Veel soorten zie ik niet meer maar er zijn er andere bijgekomen die er vroeger niet of nauwelijks waren.

Meestal zaai ik ook op rijtjes, voor het gemak van het schoffelen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wortels op rijen gezaaid dit jaar... ongeveer 25-30 cm tussen de rijen en een wortel elke 8 a 10 cm. Uiteraard gewoon zaaien en achteraf uitdunnen.

 

Helaas had ik wel veel last van wortelvlieg, ondanks dat ik langs lenteuitjes had geplant (die hadden dan weer last van uivlieg).

 

Niemand anders daar last van gehad? Meer dan de helft van mijn wortels, die overgens heel mooi gegroeid waren, was eraan voor de moeite.

 

Enige wat ik weet dat je zou kunnen doen is ofwel insectengaas, ofwel zaaien in potten en die hoger dan 100 cm van de grond zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, als de wortels de eerste twee kiemblaadjes boven de grond steken kunt ge het al goed zien wat een wortel is en wat onkruid.

Veel meer tijd doorbrengen bij uw planten en zaaisels zou ik zeggen.

Om zo iets te leren kunt ge ook wat zaaien in een bakje, alleen om de plantjes te leren herkennen.

Zo bvb, het verschil leren zien tussen de salade soorten, lijkt moeilijk maar is het niet echt.

Ooit iemand gekend die dacht dat de boontjes door de vogels uitgekrabd waren, die duwde ze terug de grond in, kan gebeuren

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik heb mijn wortelen op rijen gezaaid in de volle grond 1 maart

nu is er nog steeds maar hooguit een sprietje van max 1 cm te zien

Hoe gaat dit bij anderen? Misschien ook door de droogte?

Ik heb alvast een nieuwe reeks gezaaid in de volle grond een week of 3 geleden.

Ik las in oude topics dat ze na 3 maanden ongeveer oogstklaar moeten zijn, dat gaat hem hier dan niet worden lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan de wortels prima hoor. Al mooie bossen geworden. Maar ik teel dan ook onder insectengaas.

 

Welk waren enkele jonge wortels (twee pluimpjes) aangevreten door slakken. Die lieten gelukkig altijd het hart van de plant intact, zodat hier nu mooi nieuwe blaadjes uit gegroeid zijn. Die worteltjes zullen wat later klaar zijn, maar verder gaat het prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dicht mogen wortelen op elkaar staan? Ik heb ze denk ik te dik staan.

 

Ik heb de mijne op 15 cm tussen de rijen en 7 a 10 cm binnen de rij. Zomerwortelen dus, geen winter(bewaar)wortelen. Ik oogst ongeveer eind juni, begin juli, en dan gaat de winterprei erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai op rijen. Wortels kiemen vrij traag, het onkruid groeit veel seller.

Van zodra die plant z'n eerste echte blad maakt herken je het direct. De kiemblaadjes lijken wel wat op gras.

Na een aantal jaar herken je de kiemplantjes van de onkruiden wel

Een beetje zoekwerk op google zal je wel helpen denk ik:

 

wortel194131399528967.jpg

 

wortel214571399528977.jpg

 

wortel349021399528984.jpg

 

wortel455141399528991.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een verhoogde bak gemaakt begin april ergens. Daarin de wortelen gezaaid en nog geen 5% is uitgekomen. Het was inderdaad te droog en ik kon het vochtig houden van de grond niet bijhouden. Hopelijk deze keer goede keer. Met deze regen moet het nu wel wat beter lukken

 

Als je niet in volle grond wil zaaien, kan je ook altijd een hele grote pot met potgrond nemen (eventueel zelfs op een tafel zetten tegen wortelvlieg) en dan mooi verspreid in de pot +- 5 cm van elkaar in alle richtingen één zaadje leggen. Eerst eventueel met een potlood putjes maken vooraleer je de zaadjes zaait. En dan natuurlijk afdekken en gieten he. Gezien op "Wim's moestuin".

Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk echt dat het met de vochtigheid te maken heeft. In januari in de serre duurt het een maand eer de zaden kiemen, maar een opkomst van om en bij de 95% (een zaadje om de 2.5cm). Zaad uit de zelfde verpakking gezaaid begin april buiten met een opkomst van 5%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Misschien een "domme" vraag, maar ik ben af en toe nog wel een beetje een hokjesdenker Maar waarom zou men zomerwortelen gaan telen als men in de zomer ook al winterwortelen van een aardig formaat kan oogsten die goed geconsumeerd kunnen worden? Wat zijn de voordelen van zomerwortelen?

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...