Geplaatst: 22 juni22 Jun Zal ik zeker doen. De grond waar de aardappelen in staan (het bed van 5 bij 1 meter) is vorig jaar tevoorschijn gekomen na het verder opruimen van de tuin. Ik heb er helemaal niets op gegooid behalve dan 1 zak compost in februari. In april ben ik 1 compostbakken gaan zeven om de laatste 6 pootaardappelen in te zetten. Dus het is zeker hele andere grond. Wel beide los van samenstelling, want ik heb met de hand die grond “schoon” gemaakt. We gaan het zien eind augustus, het staan in m’n agenda het te onderzoeken en foto’s te maken ⚖️
Geplaatst: 24 juni24 Jun Auteur De Texla's doen het uitstekend.Ze zijn phyt bestendig, maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk.Voorlopig zijn het grote, gezonde planten.Misschien doet het ze wel goed dat ze vlak naast de hennep van de buurman staan, zou zomaar kunnen...
Geplaatst: 13 uren geleden13 u Deze foto’s doen kweken in pot af als een goed idee (als je zand grond hebt).In de twee potten achter de late aardappelen (rode schil!), gezeefde compost gedaan uit eigen compostbakken. Die pootaardappels zijn er ca. 2 weken later ingegaan als die in de volle grond. De planten…Volle grond; armoedig groen. Meestal 1 hoofdplant, nauwelijks zij-scheuten.Bakken: groene mooie planten. Veel vertakkingen bovengronds.Het resultaat…Volle grond; grote rode aardappelenBakken: kleinere aardappelen en veel meer mini-grut. Kleur achter gebleven in vergelijk met die in de volle grond.Ik heb ze nu geoogst omdat we veenmollen hebben. Dus nadat 1 plant redelijk formaat aardappelen liet zien heb ik ervoor gekozen alles eruit te halen. Ennnnnn, ik was een van de eersten op ons complex die de aardappelen de grond in deed.Dit spreekt toch boekdelen:Kijk niet naar de hoeveelheid want die verhouding klopt. Maar de afwijking in grootte en schilkleur is bizar.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Dus de compost deed toch niet zon wonder in de potten?Volgens mij hebben aardappels de ruimte nodig en worden ze groter in de volle grond.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Het zijn grote cementbakken met gaten. Vorig jaar was de opbrengst veel groter in deze bakken met “arme” aarde, niet verrijkt met compost.Dus het lijkt erop dat hele voedzame grond bij aardappelen juist niet geeft wat je wil (of je moet van mooi loof houden 😇)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.