Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik wil dit jaar mijn pompoenen laten kruipen, i.p.v. opbinden.Nu had ik het idee, om eerst de grond af te dekken met worteldoek, daar dan op strategische plaatsen gaten in maken, waar ik de pompoenen in plant.Het achterliggende idee is dan, dat de vruchten niet op de grond liggen en misschien rotten, maar mooi schoon blijven.Een soort van mulchen, maar dan met worteldoek.Maar nu kwam @Petrasmoestuin met het slimme idee, dat de ranken dan niet kunnen wortelen, en je minder vruchten krijgt.Dat klinkt op zich wel logisch, toch?Wat is wijsheid?Dan toch maar weer een hoop hennepsnippers, i.p.v. dat worteldoek?Het ziet er zo netjes uit, eerlijk gezegd...Ik heb er dit jaar een nieuwe pompoensoort bij en ik laat er een paar weg, die ik vorige jaren altijd wel had.Ik ga nu voor de Wintersweet, omdat die zo lang houdbaar is in de kelder, ik heb twee soorten butternut pompoenen, de Hercules en de vertrouwde Waltham, Ik aarzel nog tussen die twee.Ook heb ik de nieuwe soort de Pink Banana Jumbo, daar ben ik heel benieuwd naar.En als laatste denk ik toch weer aan de altijd succesvolle UK. 5 uren geleden5 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Groot tegenstander van anti worteldoek hier. Troep, het brokkelt en vergaat. Mijn ervaring is dat pompoen zelf redelijk onkruid onderdrukt en ik leg de pompoenen altijd op een tegel of een dakpan zodra ze zijn gevormd. Buiten veel voedingsstoffen en ruimte heeft de pomoen verder niet veel nodig. 2 uren geleden2 u aangepast door Lsjr33
Geplaatst: 5 minuten geleden5 min @Rookie Omdat je ze laat kruipen, zullen de grote bladeren ook zorgen voor minder verdamping van vocht uit de grond vermoed ik. De grond ligt immers in de schaduw van het grote blad. De schaduw zal ook wel onkruid tegenhouden zoals @Lsjr33 aangeeft. En inderdaad, dan is er mogelijkheid voor de ranken om te wortelen. Het andere voordeel van mulchen is grondverbetering dacht ik. Ik zou gewoon de grond proberen te verbeteren en voeden vóórdat je ze plant. En na het seizoen mulchen voor het opvolgend seizoen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.