Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Peper en paprika verwelken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zat al in het klaagtopic te typen, maar ben toch maar hier naartoe verhuisd, want het is wel een Probleem.

Mijn pepers en paprika's lijken een voor een te verwelken en het loodje te leggen. Eerst kiemt er een mooi plantje, wat een paar weken langzaam maar redelijk robuust groeit. En dan wordt het slapjes, de blaadjes gaan hangen, verschrompelen en het plantje valt om. Geen idee waarom. Iets met de aarde waar ze in staan? De voeding? Potgrond Hornbach RHP, gesteriliseerd in de magnetron wegens rouwmugjes. Voeding is universele vloeibare meststof Gardenline, Aldi.

Op de foto hieronder twee malawi peppadew die al slapjes worden. Rechts een paprika herzje die nu nog stevig op zijn pootje staat, wie weet redt die het wel. Ze staan in de woonkamer voor een raam op het zuiden.

PXL_20260412_143718636.jpg

Dat voorzaaien en opkweken was altijd leuk, soorten uitzoeken en voorpret hebben en ze zien groeien. Maar dit jaar dus niet. Dat wordt plantjes kopen en bietsen dit jaar. Ben benieuwd hoe mijn tomaten gaan, die heb ik een week geleden verspeend, ze zijn nu nog klein.

• rorror heeft de titel gewijzigd in Peper en paprika verwelken
Geplaatst:

Maak eens een foto van de linker vlak boven de grond? Zou anders wel eens 'daming off syndrom' kunnen zijn.
Dan zie je aan de onderkant van het stammetje een verdunning zitten en op dat punt 'knakken' deze af.

Geplaatst:

Wat jammer Arja. Misschien zie je op de weggeeftafel nog leuke dingen staan. Ik neem sowieso het een en ander voor je mee naar de MTFD. Hopelijk blijft de rest overeind staan 🤞🏻

Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?

Geplaatst:

Oei. Net een stapel Hornbach aarde ingeslagen. Ik hoop maar dat het hier niet ook in zit. Maar wat een pech @Arja. Ik heb hier wel een lawine net gezaaide cherry’s en een paar grotere. De meeste zijn nog niet eens opgekomen, maar gaan dat wel doen denk ik, want de zaadjes waren in de deno wel ontkiemd. Zal ik ook al zijn ze nog niet eens opgekomen er toch wat voor je meenemen naar de MTFD? misschien zijn ze over twee weken trouwens al wel zaailingen, dat mag ik hopen.

En thanks @rorror ik had nog nooit van ‘damping off syndroom’ gehoord. Opgezocht. Weer wat geleerd.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur
8 minuten geleden, rorror zei:

foto van de linker vlak boven de grond

PXL_20260412_151609673.jpg

Geen verdunning. Al heb ik dat eerder wel gezien, ze knakten dan precies boven de grond af.

Andere zijn magerder, maar geen duidelijke verdunning:

PXL_20260412_151705413.jpg

PXL_20260412_151654625.jpg

Ik wacht even af hoe ze verder gaan. En hoe de tomaten het doen.

Geplaatst:

Heb je die vloeibare meststof wel verdund ?

Pak niet de verhouding die op het etiket van de fles staat, maar doe bij kleine plantjes de helft van de vloeibare meststof in je water.

Geplaatst:

@Arja Die eerste heeft er zeker last van. Zie ook de verkleuring van het stammetje.

Het bovenste rode lijntje is even lang als het onderste rode lijntje.

image.png

Geplaatst:

Dat is een fijne @driepinter . Ik had ook vloeibare voeding van de Aldi en grappig genoeg dacht ik aan de gefermenteerde stroop van de Action toen ik die kocht. Dus toen ik een week geleden wat zaailingen wilde voeden schrok ik me gek. Kleurloze vloeistof i.p.v. donkere stroop. En een andere verhouding. Ik overweeg Kratky

omdat ik anders nooit door die fles kom 🤔

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur
19 minuten geleden, driepinter zei:

Heb je die vloeibare meststof wel verdund ?

Pak niet de verhouding die op het etiket van de fles staat, maar doe bij kleine plantjes de helft van de vloeibare meststof in je water.

Uiteraard verdund, maar misschien te veel gebruikt. Ik doe een klein scheutje in de gieter.

Geplaatst:
29 minuten geleden, woldistel zei:

Ik had ook vloeibare voeding van de Aldi en grappig genoeg dacht ik aan de gefermenteerde stroop van de Action toen ik die kocht. Dus toen ik een week geleden wat zaailingen wilde voeden schrok ik me gek. Kleurloze vloeistof i.p.v. donkere stroop.

Ik had precies hetzelfde, @woldistel!

Geplaatst:
  • Auteur
44 minuten geleden, rorror zei:

Die eerste heeft er zeker last van. Zie ook de verkleuring van het stammetje.

En als het dan het 'damping off syndrome' is kan ik er waarschijnlijk weinig tegen doen? Ik lees niet te nat, dat is wel een verbeterpunt. Verder kan ik duimen dat ze niet allemaal aangetast zijn/worden.

Geplaatst:

Voornamelijk te nat vroeg in de opkweek.
Wegen de potten ook zwaar van door te veel water?

Geplaatst:
  • Auteur

Hm zwaar weet ik niet. Maar ik durf ze niet echt droog te laten worden tussen gietbeurten door. Kan best dat dat het is dus. Misschien in combinatie met te veel voeding.

Wel spannend om nu mijn pompoenen, komkommers en courgettes enz te gaan zaaien. Maar goed, we gaan het gewoon proberen.

Geplaatst:

Ik ben op dezelfde manier als Arja flink wat plantjes verloren. Zagen er precies zo uit. In mijn beleving kwam het door die kl*te rouwvliegjes. Het lijkt nu goed te gaan, nu ik de meeste voorzien heb van nieuwe aarde.

Geplaatst:
3 uren geleden, Arja zei:

stammetje.

En als het dan het 'damping off syndrome' is kan ik er waarschijnlijk weinig tegen doen? Ik lees niet te nat, dat is wel een verbeterpunt. Verder kan ik duimen dat ze niet allemaal aangetast zijn/worden.

Wat ik me afvraag als ik dit lees, zitten de schimmels (want dat veroorzaakt dit syndroom toch al ik het goed begrijp) dan al in de potgrond? Of kan zoiets in iedere potgrond ontstaan door bijvoorbeeld teveel water en overige omstandigheden zoals rouwvliegjes zoals Jootje omschrijft? Weet iemand dat?

Mocht het door eigen handelen ontstaan, dan zou je de potgrond nog gewoon kunnen blijven gebruiken Arja, toch?

Ik had de omvalziekte (zo heet het toch in het Nederlands?) in het jaar van de amarantwedstrijd. Die gingen aanvankelijk een voor een om, andere zaailingen niet.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Dahli zei:

Ik had de omvalziekte (zo heet het toch in het Nederlands?) in het jaar van de amarantwedstrijd. Die gingen aanvankelijk een voor een om, andere zaailingen niet.

Dan lijkt het haast iets in het zaad te zijn? Of de combi zaad met grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Zaad kan het eigenlijk niet zijn, het zijn allemaal verschillende soorten uit verschillende bronnen.

Geplaatst:

Vooral te nat met niet zulke optimale groei omstandigheden. Dus al langere tijd waarschijnlijk stilstand in de groei, waardoor deze zwakker wordt en eerder vatbaar is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.