Geplaatst: 2 uren geleden2 u Wat leuk is dit!Ik koop al vaak zaden bij De Zaderij, gewoon omdat ik dat leuk vind.Maar ik vraag me wel eens af of er in de moestuin geen kruisbestuiving plaatsvindt, als je meerdere rassen van 1 soort hebt staan.Of werkt dat niet zo?Ik heb b.v. 3 verschillende pompoenrassen staan.Dan kan je er toch niet meer van op aan dat de zaden ook inderdaad van dat ene ras zijn?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 25 minuten geleden, Rookie zei:Maar ik vraag me wel eens af of er in de moestuin geen kruisbestuiving plaatsvindt, als je meerdere rassen van 1 soort hebt staan.Hangt van soort af. Sommige zijn zelfbestuivend en bestuiven zichzelf al terwijl de bloem nog niet open is, zoals peulvruchten. Maar bij windbestuivers heb je een paar honderd meter of meer nodig. Zoals mais.Om die reden heb ik ook geen zaden van de ineens gewilde Guatamalan green ayote uitgedeeld, mannelijke en vrouwelijke bloemen aan dezelfde plant, maar er staan nog andere variëteiten cucurbitaea in de buurt. Insecten hebben er geen onderscheid in.Velt heeft er een leuk boekje over uitgegeven "Zelf zaden telen". Is echt de moeite waard als je zelf wilt vermeerderen of zuiver wilt delen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Rookie Een tijd geleden is hierover gesproken hier op het forum (even scrollen of zoeken), vooral omdat ik heel veel verschillende heb.Ik heb toen speciaal van die Organza zakjes gekocht, die moet je er direct om de komende bloem gaan doen (als hij dus nog dicht is) waarvan je de zaden wilt gaan oogsten. Dus helemaal wachten totdat de vrucht klaar is, dus een middelgrote of grote zak. Ik had je nog geschreven over de Organza zakjes toentertijd.Ik ga geen zaden oogsten, geen tijd/zin in. Als ik nog maar een enkel zaadje hebt van een geliefde pompen dan ga ik het doen. Maar van de goed gelukte heb ik nog genoeg zaden (Baby en UK b.v.) 1 uur geleden1 u aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.