Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zieke aardappelen.

Featured Replies

Geplaatst:

Veel gaat goed op de tuin, maar sinds kort worden de aardappelplanten ziek. Google zegt: alternaria.

Voor mijn gevoel geen phyto. Maar dat baseer ik eigenlijk nergens op. Behalve mijn gevoel.

Twee planten eruit gehaald vanavond . Dit was de oogst, waarbij de grote pieper echt snot is.

Jo niet happy!

Enig idee iemand? Zijn late piepers. Zouden pas eind augustus of september geoogst moeten worden.

D51BAA58-6C57-416D-912B-994D45873673.jpeg

5CDCF647-CDC9-42DA-8705-EF44D66E0ECD.jpeg

IMG_4199.jpeg

Geplaatst:

Jeetje wat balen. Heb je hier bij de wiki gekeken Jo?

Geplaatst:

Geen idee. Maar wat balen!

Geplaatst:
  • Auteur

Zojuist gedaan. Staat alleen over phyto het een en ander. En dat is het niet volgens mij.

Geplaatst:

Dor de bruine/roestbruine plekken onder de schil die naar binnen lopen. Dan dan denk ik op phytophthora. Alternaria heeft dat vaak niet, maar meer ingezoken plekken. Maar meer foto's zou hadig zijn.

Heeft de stengel zelf ook bruine plekken? foto's stengen?
Heb je een foto van de doorsnede van de aardappel? Door de rotte plek heen.

Geplaatst:

Dat is sowieso heel jammer en balen wat het ook is, aan het blad zou je inderdaad eventueel kunnen denken aan alternaria (early blight), ik meen wat vlekken met concentrische ringen te zien. "Ziektebeeld

Al vroeg, vanaf begin juni, worden op de bladeren verspreide, eerst puntachtige, snel groter wordende, donkerbruine bladvlekken gevormd. Zij vertonen meestal kenmerkende concentrische kringen. De overgang van ziek weefsel naar gezond weefsel is scherp begrensd. De onderste bladeren worden het eerst getroffen. Alternaria kan verward worden met Botrytis, Phytophthora of symptomen van magnesiumgebrek. Op de knollen produceert Alternaria solani droge rot.. "

Die droge rot ziet er toch anders uit denk ik als bij jouw aardappels. Detection of Potato Tuber Diseases and Defects | Cornell Vegetables

Bij Phytophthora (late blight) zou je zeker ook vlekken op de stengel verwachten, dus dat is het niet, denk ik.

Bij de 2de foto zie ik ook een mauve blad in de top, is bij jou met de laatste regen eventueel lang de grond verzadigd geweest met water ? , wat ook tot afsterven en rot kan leiden. Het kan ook een combinatie zijn.

edit : wat @rorror zei , "Heb je een foto van de doorsnede van de aardappel? Door de rotte plek heen." dat zou eventueel helpen, ook om later naar te verwijzen als iemand iets gelijkaardigs heeft.

Geplaatst:
  • Auteur

😱 alles ligt al in de kliko. Maar zal van het weekend meer fotos maken, van de stengels enzo. ik kan nu al zien dat de rest er ook aan gaat…

Geplaatst:

Wat een ergernis, en dan al zo vroeg in het seizoen.

Geplaatst:

Er is al in mei fytoftora gesignaleerd in Nederland, maar dat was nog in het zuiden.

Volgens mij is 1 van mijn aardappelsoorten ook aangetast, maar dat weet ik nog niet zeker.

De concentrische cirkels op het blad zijn wel te zien, maar het lijkt zich niet uit te breiden naar de stam.

Nu knip ik ook wel rigoureus alles af wat een plekje heeft, in de hoop toch nog wat te redden en verdere verspreiding tegen te gaan.

Geplaatst:
13 minuten geleden, jootje zei:

😱 alles ligt al in de kliko.

Als je hem nog uit de kliko kan vissen.. als de bruine verkleuring slechts enkele millimeters onder de schil zit terwijl het onderliggende vruchtvlees verder stevig en gezond oogt, daneerder Alternaria, als het diepe plekken zijn dan Phytophthora

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.