Geplaatst: Gisteren om 22:051 d Goedenavond allemaal,Ik ben Lon (38) en heb recent een redelijke aardbeienobsessie ontwikkeld (is dit ook een soort van AA toevallig? 😅)Het begon dit voorjaar allemaal met een idee... Mijn overkapping moest weer teruggeplaatst worden na wat verbouwing aan het huis, de schutting is vorige herfst aardig ontwricht en moet nu echt vervangen, als we dan toch bezig zijn, laat ik dan de hele tuin maar doen. Ik woon hier nu 7 jaar en het huis gekocht met een volledig betegelde tuin. Ik wil ook wel weer een mooi terras, maar daarbij toch een beetje groen, dus langzaamaan kwam het idee om dan een border aan te laten leggen.Klein probleem; ik heb nooit echt groene vingers gehad, of mezelf er nooit de tijd voor gegeven die te ontwikkelen. Maar vorig jaar stond hier een aardbeienplantje, aan komen lopen vanaf de buren, tussen al het onkruid. Aardbeien = net onkruid, laten we daar eens mee beginnen!Begin april zag ik een treetje aardbeienplanten bij de Aldi, ik kocht een plantenbak -want de tuin moet dus nog (steeds 🫣)- en er kwamen toch wel een klein handje vol aardbeien aan.Begin juni zat ik eens in de tuin en vroeg ik me af waarom ik alleen die paar aardbeien had kunnen plukken. De planten waren prachtig groen. Ik had ze heel enthousiast samen in één bak gezet, met ook nog een muntplant er bij, en had al snel ontdekt dat dat veel te klein was en alles alweer verpot. Maar bloemetjes zaten er niet aan. En zonder bloemetjes geen aardbeien natuurlijk. Dus ik vroeg ome Google. "Goh, en wat voor aardbeienras heb je eigenlijk?" "Eeeeeeh." 🙄Goed... ergens kon ik wel beredeneren dat er vast wel wat verschillende soorten zouden zijn. Net als dat je Elstar appels hebt, Royal Gala, Golden Delicious noem maar op, dus het klinkt wel logisch. In my defence, in de winkel staat altijd gewoon "aardbeien" en niet Elsanta of Sonata o.i.d., maar het klonk wel logisch.Alleen het verschil tussen doordragers en kortdragers, ik had er echt nog nooit bij stilgestaan. Een snelle zoektocht wees uit dat ik de kortdragende Elvira's had gekocht en daar zou ik dit jaar dus geen vruchten meer van hoeven te verwachten.De volgende dag stond ik bij de Praxis en kocht ik acht Ostara's. Diezelfde week zag ik ook dat Meinardi -voor de niet-Groningers hier; een grote kwekerij met hele lekkere aardbeien- hangmanden met aardbeienplanten verkochten, dus hop, in de auto en daarvan twee met elk twee planten er in opgehaald. Wel kortdragers; Sonsation, maar toch pluk ik daar momenteel nog steeds de -ontzettend lekkere- vruchten van.Dan denk je, een mooi stel aardbeien planten en die laatste toevoegingen waren ook volop aan het bloeien, yaay aardbeien op komst! Toen stond ik ergens, begin juli bij de Welkoop. Een beetje een roerige week achter de rug, vervelend nieuws gehad, noem maar op, nooit een goed moment om in de winkel -welke winkel dan ook- te staan. Zeker niet als er een 1+1 gratis actie is op aardbeienplanten en voor ik het wist zaten er van drie rassen elk twee stuks in mijn karretje. Ook aan komen lopen, ik zweer het!Ik met de kar onderweg naar binnen op de noodrem bij wat roze bloemetjes en vruchten er aan; "Zijn dat óók aardbeienplanten?!" 😱 Ik daar ter plekke ome Google weer vragen, wat kan het dan zijn. Wel een sieraardbei, maar inmiddels zijn die zo doorontwikkeld dat ze ook echt lekkere vruchten hebben en ik was om. Grote zinken schalen vol roze bloemetje en nog meer bloeiende uitlopers er aan. Verkoopster gevraagd, die schalen vielen tevens onder de 1+1 gratis actie en spontaan sprongen ze in mijn karretje, echt waar!Ik vrees dat hier het hek echt een beetje van de dam was. Nadat ik dus wel verschillende gecultiveerde aardbeienrassen had opgezocht die paar keer, ging er nu echt een wereld voor me open, roze bloeiende, maar ook witte vruchten, of die meer roze blijven zelfs -kans bestaat dat roze mijn lievelingskleur is-. Niet veel later kwam ik tevens verschillende typen tegen, fragaria vesca, moschata, nilgerrensis, chiloensis en virginiana. Historische, vergeten en zeldzame soorten. En ik wou/wil ze gewoon allemaal!Tldr; met nog twee bestellingen die komende week binnenkomt ga ik richting de 40 cultivars. Daarnaast heb ik tussentijds ook een paar bessenstruiken gekocht voor volgend jaar (een dwergframboos, zwarte bes, kruisbes en een tayberry), bij een bestelling kreeg ik rucola zaad dat nu ook staat te groeien én volgend jaar hoop ik cherrytomaatjes te gaan opkweken. Dus naast alleen aardbeien, begint het ook iets meer (urban) moestuin te worden.Oh - en de tuin moet nog 😂 maar met de bouwvak voorbij staat nu wel bijna alles gepland en ik hoop in september toch wel klaar zodat de planten ook de grond in kan, want alles staat nu nog in potten. Qua ruimte is de border alleen niet genoeg, dus ik ben daarnaast bezig met andere oplossingen te bedenken én ik denk dat de voortuin misschien ook moet...🫢Hoe het begon, ergens begin juni. Dit lijkt nu ineens heel leegWaar het mis ging... Maar kijk hoe mooi ze zijn! 😍En de meest recente foto's, in afwachting van de grote tuinverbouwing gisteren om 22:081 d aangepast door Lon-aardbei
Geplaatst: 23 uren geleden23 u Ha Lon, Welkom! Wat een uitermate geestig verhaal 😂. Inderdaad een behoorlijke verslaving, maar wel een leuke. Je tuin ziet er een stuk gezelliger uit en dan moet de tuinverbouwing nog komen… Ik vermoed dat er nog veel meer eetbaar goed gaat volgen. Zorg vooral voor nog een extra bordertje zou ik zeggen 😉. Benieuwd naar je foto’s na de verbouwing, leuk om te volgen.Veel plezier hier!
Geplaatst: 17 uren geleden17 u O, o, o… die springende aardbeien zijn best een ramp. Maar je tuin is me toch een plaaatje! Nu al! Dus kun je nagaan Lon. Ik heb smakelijk om je verhaal gelachen. Geweldig! Dat wordt allemaal alleen maar leuker. Let op mijn woorden. Kom lekker naar de najaarsmoesdag in Gouda bij @Goldfish Kun je nog wat aardbeien ruilen of andere dingen. Je roze is inderdaad een plaatje. Die had ik ook wel mijn karretje willen zien springen. Of hebben sprongen? Of gewoon springen..? Nou, ingewikkeld allemaal. Tuinier ze in elk geval en het wordt alleen maar mooier en leuker in je tuin. Groene groet!
Geplaatst: 15 uren geleden15 u Welkom Lon! Zeg maar nee, dan krijg je er twee? Wat een lawine aardbeien! En wat wordt je tuin gezellig zo, met al dat groen. Ik ben erg benieuwd of je er nog andere zaken bij geplant krijgt, naast al die aardbeien. Keep us posted!
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Auteur Bedankt allemaal!@Dahli ja klopt het ziet er nu al een stuk beter uit en dan moet die mooie border nog komen.Een extra border is nog wel een beetje puzzelen. Zo groot is de tuin -en vooral het stuk waar veel/lang zon is- niet. Langs de achterkant zou ik de border nog wat langer door kunnen trekken, maar dat betekent dat mijn eigen zitplek nu rond deze tijd van het jaar veel korter zon krijgt.Wel heb ik het idee inmiddels om onderlangs de verhoogde border ook nog iets van 15cm vrij te houden voor de verschillende bosaardbeien die er nu bij komen en ik overweg gewoon een "tweede etage" zoals een stelling met bato bakken bijvoorbeeld er bovenop 🫣@Mellie ik zag de moestuindag in Gouda al voorbij komen inderdaad. Helaas zit ik niet echt in de buurt en door wat gezondheidsproblemen zijn lange tochten/dagen momenteel niet aan mij besteed helaas.@Tanja65 het zijn niet alleen meer aardbeien (naast de eerste muntplant nog), omdat ik toch ook wel wat bijen en hommels naar de tuin moest lokken is er wat lavendel, echinacea en kattenstaarten o.a. gekomen. De bessenstruiken staan allemaal in grote potten, dus kan ik gelukkig nog wat om de aardbeienbedden heen schuiven en waar ik nog tomaat wil laten groeien volgend jaar moet ik nog wel even naar zoeken 😅
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Auteur @appelvrouw dit is Summer Breeze Cherry Blossom met semi-dubbele bloemen, ik heb ook een felroze (Toscana) die de normale enkele bloemblaadjes heeft. En volgend jaar hopelijk nog meer verschillende kleuren/tinten 🤗
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Erg leuk verhaal! En erg leuk, al die aardbeien. Maar daar zal het niet bij blijven vrees ik. Veel plezier en succes! 😊🍓🍓🍓
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Prachtig omschrijvend geschreven! Die plantjes die zomaar in je karretje springen dat heb ik ook wel eens...Tegenwoordig stek ik veel en die ruil ik dan weer, dat maakt het nog leuker!!
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 6 uren geleden, Lon-aardbei zei:ik zag de moestuindag in Gouda al voorbij komen inderdaad. Helaas zit ik niet echt in de buurt en door wat gezondheidsproblemen zijn lange tochten/dagen momenteel niet aan mij besteed helaas.Wie weet komt er ooit nog weer eens een noordelijke-moestuin-middag. Welkom mede noordeling
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Je hebt een superbeschutte tuin. Ik zie daar veel mogelijkheden voor vijgen. En je weet, vijgen houdt je nooit alleen. Voor de makkelijke oogst: Ronde de Bordeaux. Wat minder fruitig, maar superlekker: Michurinska -10 of een Longue d'Aout. Zijn niet de meest exotische soorten, maar in zo'n beschutte tuin hoort gewoon minstens 1 vijgenplant. Past ook prima bij de aardbeien. ;-)
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur @Wortel ja als die planten nou eens gewoon braaf op hun plek zouden blijven staan hè! Is toch wat...Stekken ben ik ook al aan begonnen en vind ik stiekem ook erg leuk -alleen dat zorgt er wel voor dat je met nóg meer planten eindigt 😅- Het lijkt me ook leuk om er een beetje mee te gaan ruilen, maar dan moet ik dus eerst wat meer van die gekken hier in de buurt vinden. En wat ik nu aan het stekken ben is nog redelijk "basic" in soort t.o.v. wat ik nu bestel hier en daar.@loes yaay en dus meer noorderlingen hier! Zou zeker leuk zijn al zoiets ook eens in de buurt zou zijn. Ik kwam al wel ergens een evenementen topic tegen en daar kwamen wel beursen/dagen voorbij in ieder geval in Drenthe, dat is al iets behapbaarder. Wel pas in mei... dus -ehm- een hele hoop voorpret eerst hehe@Flup ik stond toevallig vanmorgen bij mijn buurvrouw naar haar vijg te kijken die er uit moest omdat vol zat met één of andere ziekte. Ook gaf ze aan dat hij het toch eigenlijk net niet trok in dit klimaat, dus uit de winter en voor het einde van de seizoen waren de vruchten eigenlijk nog niet echt rijp.Maar misschien was die boom van haar wel meer exoot hoor. Ook had zij hem in de voortuin staan, dus minder beschut, maar wel op het zuiden. Onze achtertuinen zijn op het noorden en daar loop ik nu later in de zomer al een beetje tegen het probleem aan waar mijn doordragende aardbeien nou nog genoeg zonuurtjes pakken voor nog lekker zoete aardbeien de komende weken. Zo'n vijg zou dus ook nog meer zon afpakken vrees ik (ik zit ook sowieso een beetje richting kleinere gewassen te kijken i.v.m. het formaat van mijn tuin)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.