Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tweede vijgen-oogst zo anders dan de eerste oogst

Featured Replies

Geplaatst:

In mijn tuin op het noorden heb ik twee vijgenbomen die het geweldig doen. Afgelopen juli had ik een enorme oogst en ook nu heb ik weer veel rijpe vijgen. Echter zijn de vijgen uit de tweede oogst heel anders dan de eerste batch. Veel steviger, iets minder zoet, meer een klassieke vijg vorm, terwijl de eerste batch meer peervormig zijn. Ook valt me op dat van m'n ene boom de vruchten in juli groen gelig zijn maar wel écht rijp en zoet, nu ook paarsig worden. Ik heb geen idee welke rassen ik heb staan maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen.

Geplaatst:

Ik denk dat je op het noorden al heel blij mag zijn dat je überhaupt vijgen hebt, en zelfs 2 oogsten ook nog

Geplaatst:

De paarse zijn lekkerder. Maar ook daarvan bestaan er vele soorten. Wij hadden in Spanje zon boom. Voor het hele jaar had ik vijgentaartjes. Vroor ik allemaal in.

• Jorieke123 heeft de titel gewijzigd in Tweede vijgen-oogst zo anders dan de eerste oogst
Geplaatst:

@Supereef Heb je misschien nog een foto van de vijg/vijgen en zo ja zou mooi zijn als je fotos van de 1e en 2e oogst hebt, ben benieuwd hoe het eruit ziet. Zelf heb ik maar 1 vijgensoort waarvan alleen de vorm mij verbaasd heeft dit jaar, namelijk de verdolino ( volgens de label) de 1e oogst waren ze peervormig en de tweede die vermoedelijk nog 1 a 2 weken nodig heeft is rond/bal vormig. Helaas geb ik zelf geen foto van de 1e oogst aangezien het maar om 3 stuks ging (

aangepast door Tony75

Geplaatst:

@Tony75 denk helaas dat het dan geen Verdolino is, die geeft vooral hele mooie langwerpige main crop vijgen, vroeg in het jaar al rond augustus begint deze te rijpen bij mij zie fotos van mijn verdolino.

@Supereef eigenlijk is het bijna altijd zo dat bij soorten die zowel breba[1e oogst op oud hout] als main crop[2e oogst op nieuw hout] vijgen geven in hetzelfde jaar de 2e oogst van mindere kwaliteit is. Ook goed te verklaren want de 1e oogst van breba valt vaak in juli en augustus met veel zon uren en als de dagen dan heel warm zijn is de kwaliteit van de vrucht veel beter dan wanneer die afrijpt in regenachtige dagen, de vijg neemt dit water deels op waardoor de zoetheid van de vijg sterk daalt.

Messenger_creation_FE54D246-79B9-492E-B016-3CBAB12BF1FD.jpeg

Messenger_creation_58F5719C-C4AF-436C-8217-A88893F01ED9.jpeg

Messenger_creation_1076489D-5164-4ACA-B3CD-36705CC3BFF6.jpeg

Messenger_creation_EDEC1B18-448D-42DF-965D-0C92C0D18864.png

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.