Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

wanneer zijn de pompoenen rijp

Featured Replies

Geplaatst:

Mijn vraag is hoe ik kan zien of de pompoenen voldoende rijp zijn, zodat ze voldoende zoet zijn en goed bewaarbaar.

Wat ik wel eens gelezen heb is dat je aan het steeltje kunt zien of dat stadium bereikt is. En dan hebben ze het over dat het steeltje als kurk is. Hoe moet ik dat zien of voelen.

Nu wacht ik waarschijnlijk te lang. Een deel van de buitenkant van het steeltje was al aan het rotten. Is er ook iets als zoveel weken nadat ze volgroeid zijn.

Geplaatst:

Als het steeltje verkurkt, zie je dat het indroogt en bruine, droge strepen krijgt. Het is ook een beetje ervaring wanneer hij er dan het beste af kan. Als je te vroeg bent, is de binnenkant van de steel nog te groen. Als je te laat bent, begint hij inderdaad te rotten. Mijn ervaring is dat je na enkele pompoenen het wel in je vingers begint te krijgen. Maar eigenlijk is jet alleen voor bewaarpompoenen belangrijk dat je dat juiste moment kiest. Voor een pompoen die je vrij snel daarna consumeert, is het eigenlijk niet zo erg als de binnenkant van het steeltje nog groen en sappig is.

Tip: pluk ze met een stukje tak er aan, dan blijven ze vaak langer goed. En als het lukt met het weer laat ze buiten in de zon nog even narijpen/drogen, dan zijn ze vaak langer bewaarbaar.

Geplaatst:

In het algemeen wordt de stengel ook lichtbruin. Maar dit jaar heb ik pompoenen waarvan het steeltje verkurkt waren en de steel nog in tact.

Vanmorgen zag ik weer heel veel flessenpompoenen waarvan het steeltje verkurkt is en de stengels nog goed.

En ik heb ook een Gleisdorfer pompoen waarvan de stengel geheel bruin is maar het steeltje nog groen. Dus die laat ik nog even hangen.

Hier een paar voorbeelden @hoekman

De witte (Flat White Boer) was afgebroken en naar beneden gevallen. Die heb ik eerste een aantal weken laten liggen en toen aangesneden.

30 aug geoogst.jpg 20260905_181553.jpg 20260909_162327.jpg Enige oogst.jpg

Geplaatst:

Niet alle pompoenen krijgen zo'n verkurkte steel. De pompoen verkleuren zelf ook meestal als ze rijp zijn. Ik heb zelf muskaatpompoenen staan en deze worden dof als ze rijp zijn, net of er een laagje stof op zit. De steel verkurkt bij deze soort niet.

Je kunt ze gerust een tijdje aan te plant laten zitten, de pompoen gaat niet zomaar rotten als er geen muizen o.i.d. aan gaan knagen. voor de zekerheid kun je er iets onder leggen zodat ze niet in de natte grond liggen. Denk wel als die al een paar weken niet meer groeit zo ongeveer rijp is. Verschilt erg van soort, die oranje uchiki kuri rijpt bv. veel sneller af dan een flespompoen.

Geplaatst:

Ik heb een Green Ayote die niet groter wordt inderdaad en van groen meer verkleurt naar geel, maar niet verkurkt. Dat zou inhouden dat hij eraf kan denk je? @svvoorden Op de foto niet goed te zien, in werkelijkheid wat lichter van kleur.

De 2e die hangt, die is eind augustus pas gaan groeien.

De flessenpompoenen Hercules zijn nog niet verkurkt zag ik zo net, dat leek vanmorgen door de regen.

No 1.jpg No 2.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vanmiddag 4 pompoenen geoogst die al een half vergane steel hadden. Ik heb een foto gemaakt van een steel van een uchiki kuri. Als je daar op drukt is die nog stevig. Is al wel weken uitgegroeid. Die zou volgens @Tanja65 oogstrijp zijn. Zo heb ik nog 6 om te oogsten. Die hebben allemaal al een plankje waar ze op liggen.

Mijn flespompoenen hebben niet zo'n steeltje. Die zijn wel iets jonger, maar zien er nogal groen uit zoal ooi @svvoorden meldt. Laat ik ook maar liggen.

Als verrassing heb ik een geheel groene pompoen met ronde uitstulpingen. Er heeft een fout zaadje tussen gezeten.

Juist de laatst gegroeide pompoenen zou ik graag oogsten. Ze liggen op mijn aardappelveld.

steel.jpg

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ik had GGA ook groengeel er af gehaald. Op de schaal is het geel nog oranje geworden.

@hoekman wat let je die laatst gegroeide pompoenen gewoon te oogsten? Als je ze nu wilt gebruiken - waar ik voor het gemak maar even van uit ga omdat je zegt dat je die graag nu wilt oogsten- is dat toch prima?

Geplaatst:
1 uur terug, Tanja65 zei:

Als je ze nu wilt gebruiken

Hoekman geeft in zijn vraag aan dat hij ze goed wil kunnen bewaren.

Ikzelf vind het soms lastig om te zien, vooral om wat @svvoorden aangeeft: niet alle pompoenen verkurken aan de plant. Bij de GGA bijvoorbeeld zie ik nu echt bij de vrucht die het eerste groeide behoorlijke verkleuring ontstaan, en een klein beetje verkurking (zie eerste foto). Deze ga ik binnenkort wel oogsten.

IMG_1474.jpeg

De andere 8 zijn zo’n 7 weken later ontstaan. Die laat ik nog hangen (tweede foto). Bij deze soort ga ik af op de verkleuring en wat minder op de totaal verkurkte steel. @woldistel Kun jij als ervaringsdeskundige (en aanstichter 😉) misschien iets zeggen over het moment van oogsten van de GGA?

IMG_1475.jpeg

Geplaatst:

De andere 8…..😂😂😂! 👍🏻👍🏻👍🏻

Geplaatst:

@jootje Ik had erg goed zaad gekregen 😉.

Geplaatst:

Nou, jij komt de winter wel door! 😉

Geplaatst:
1 uur geleden, Dahli zei:

Hoekman geeft in zijn vraag aan dat hij ze goed wil kunnen bewaren.

Dat klopt. Maar Hoekman geeft ook aan dat hij een aantal specifieke liefst nu wil oogsten. Als je pompoenen verder niet wilt bewaren maar direct verwerken, is het oogstmoment in principe irrelevant. Ik reageerde op dat hij nu wilde oogsten.

Mooie oogst trouwens, @Dahli ! Ik kijk er met enige jaloezie naar. Volgens mij hadden wij hetzelfde zaad. Maar klaarblijkelijk niet dezelfde grond en verzorging. Chapeaux!

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
4 uren geleden, hoekman zei:

Mijn flespompoenen hebben niet zo'n steeltje

Het is ook een andere soort pompoen dan de uchi kuri s. Komen later op gang. Andere groep en ander soort steeltje. Heb je een foto van die groene met uitstulpingen? Klinkt als een muskaatpompoen.

Hier een steeltje van een al goed rijpe en ook ingedroogde butternut

image.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de pompoenen liever goed afgerijpt voor een lange bewaartijd. Juist die Uchi Kura van de foto ligt niet in de weg. Juist de flespompoenen en onderstaande verrassingspompoen staan boven mijn aardappelveld gegroeid. Op mijn pompoenveld ligt niet één pompoen meer.

Vraag: Wat is de naam van deze pompoen. Kan via Google niet echt de naam vinden. Daar heb ik er straks maar twee van.

pompoen.jpg

Geplaatst:

@Tanja65 Ik had de zaadjes van de GGA van Jootje gekregen, dat was een fijne batch bleek achteraf 😃.

aangepast door Dahli
Aanpassing

Geplaatst:

Sorry @Dahli , daar klopt niets van wat ik daar zeg. Als je ze NIET wilt bewaren maar direct gebruiken, is het oogstmoment irrelevant. Als je ze wél wilt bewaren, is een ingedroogd steeltje veel beter. Sorry voor de verwarring, ikheb daar niet opgeschrevenwat ik bedoelde en zal het direct corrigeren,

Geplaatst:

@Tanja65 Oh, okay. Jammer 😉. Ik vond het gegeven wel handig.

Dan haal ik de quote ook even weg, anders leidt dat misschien tot verwarring.

Geplaatst:

Goed idee. En nogmaals excuus, dat glipte er tussendoor. Was het maar zo!

Geplaatst:

@hoekman ik heb geen idee welke pompoen je daar hebt, maar hij ziet er wel geweldig uit!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.