Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aardbeien stekken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb afgelopen zondag stekken genomen van mijn aardbeien. Ik had niet echt de mogelijkheid om de uitlopers in de aarde te leggen om zo eerst wortels te kunnen vormen (bakken hangen aan de schutting). Ik heb dus de uitlopers afgeknipt en individueel in P9 potjes gezet. Ik begreep dat dit ook mogelijk zou moeten zijn. Aangezien dit wel een vrij rigoreuze overgang is, had ik ook niet verwacht dat alle planten het zouden redden, maar ik wordt toch wel erg verdrietig als ik nu naar mijn plantjes kijk. bladeren hangen slap en het lijkt ook niet langzaam beter te worden. Ik zie ook al wat bladeren die bruin worden. Ik ga er dus vanuit dat ze het allemaal niet gaan redden..

Ze hebben niet (lang) in de zon gestaan. Het was steeds half bewolkt en ik heb een parasol neergezet voor het beetje zon dat er wel was. Goed vochtig gehouden, maar niet door en door nat.

20261001_124534.jpg

Hoe doen jullie dit? Of wat had ik anders moeten doen om wel een goed resultaat te behalen?

aangepast door Loraine_

Geplaatst:

Ik zou het nog effe aankijken. Ik had stekken genomen uit een gortdroge tuin…de wortels knisperden bijna…. Zijn toch aangeslagen!

Geplaatst:

Als je ze lang genoeg laat hangen, krijgen ze vanzelf wortels. Of toch even erbij proppen in wat je had en later verpotten als er ze geworteld zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

@Mellie In de pot erbij proppen was niet echt te doen, omdat het niet hele grote bakken zijn. Maar ik denk dat ik ze volgend jaar tegen de tijd van de uitlopers dan op de grond zet met bakken ernaast waar ik ze in kan doen ofzo. Ze hingen nu al vrij lang, had een heel gordijn. En er kwamen eigenlijk geen wortels aan. Nu ik daar over nadenk, sommige hadden wel wat bruine puntjes, misschien dat dat beginnende wortels zijn geweest die zijn uitgedroogd, wat dit misschien ook zou kunnen verklaren..

Geplaatst:

Die bruine puntjes is de wortelaanzet die verder gaan groeien als ze vocht krijgen.
De volgende keer in de schaduw zetten, en er een kapje oid overheen zetten zodat ze minder vocht verliezen. Ook in de schaduw in de open lucht verliezen ze vocht.

Of anders eerst in een bakje water zetten, en als de wortels gaan groeien dan oppotten.

Geplaatst:

Deze manier van stekken werkt prima. Maar de volgende keer meer blad knippen en de stekken uit de zon houden. Aan het blad te zien dat niet alleen slap hangt maar ook verbrand lijkt hebben ze een paar uurtjes te lang in de volle zon gestaan.

Geplaatst:

Ik zou nu nog wat groot blad afknippen. Maar afgelopen week was het wel erg warm en zonnig! Wij hadden hier zelfs een dag met 29,5 graden buiten.
Volgende keer gewoon de eerste twee weken volledig in de schaduw zetten, of alleen ochtend zon tot een uur of 11.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik wist niet dat blad afgeknipt moest worden, zal ik onthouden voor een volgende keer. Dan alleen het hart laten zitten? Ik dacht dat ze amper in de zon hadden gestaan, maar wellicht door de bewolking heen toch op de eerste dag nog iets teveel geweest, zeker met de toch nog aardig hoge temperaturen erbij. Ik ga de meeste bladeren afknippen, wie weet dat er onverhoopt toch nog enkele stekken het overleven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.