Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplaag , welk product preventief sproeien ?


powerlite

Aanbevolen berichten

Met dit rotweer is het onvermijdelijk dat vroeg of laat de plaag opduikt in de tomaten buiten.

Wou een afdak maken , maar door het aanhoudende rotweer zijn zoveel werken met vertraging dat het er nu niet meer van gaat komen.

Welk product kan ik het beste gebruiken ter voorkoming van de plaag ?

Graag productnamen , heb bvb bayfidan , ridomil , baycor , captan staan , maar op geen van allen staat dat het werkt bij de plaag.

 

Ridomil werkt goed bij aardappels , maar of het ook bruikbaar is bij tomaten weet ik niet.

 

wie gebruikt wat ?

 

PS: ben niet op zoek naar hulpmiddeltjes zoals luchtig planten , tijdig luizen , niet aan werken als de planten nat zijn enz...

dat doe ik allemaal al. Het snertweer gaat de planten toch te pakken krijgen als we niet preventief behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cuprex 50% WG hebben we hier staan, je kan het ook "bio" krijgen geloof ik en het werkt tegen de tomatenplaag (koper..). Gebruik het zelf wel niet aangezien ik niets bespuit, zeker niet met het afdakje

 

Hou er trouwens wel rekening mee dat het geen goed idee is om te spuiten als je binnenkort (2 of 3 weken dacht ik ) gaat oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervarinbgen met deze ziekte. Ik heb drie voor buitenteelt geschikte rassen gezet, vijf per ras. Vandaag kreeg ik een compliment dat ze er zo geweldig bij staan. Mooi donkergroen en vol met tomaten, waarvan ik de eerste vorige week ben begonnen te oogsten. Ik zei, ik mag niet klagen, maar met dit weer hou ik nergens rekening mee. Bij ons op het complex zet bijna niemand tomaten omdat het altijd misgaat. Ik kan natuurlijk niet oordelen waarom dat gebeurd, want ik heb ze nooit bij anderen zien staan. maar tot nu toe gaat het prima.

 

vorig jaar had ik ze in de tunnel, wel een binnenras, en dat ging na de oogst van de onderste tros tomaten helemaal mis, in notime was ik alles kwijt. Reden: koel zomerweer, slecht kunnen luchten, dus in de tunnel wel warm en erg vochtig. DIt jaar dus buiten. Maar ik wil ook niet spuiten. ik loop om de dag de planten langs, en als ik een raar blaadje zie, dan snijd ik dat er direct af. Na een regenbui tik ik tegen de stokken zodat overtollig water er zo snel mogelijk afvalt. Ik heb de onderste bladeren verwijderd, zodat de wind er lekker onderdoor kan blazen. En ze staan juist niet beschut zodat als het waait, het ook rond de planten waait. Meer kan je niet doen denk ik.

 

Koper is lekker giftig, zal best helpen, maar met tomaten die nu elke dag afrijpen is dat natuurlijk niet handig. is er echt geen vriendelijker middeltje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wijdverbreid misverstand bij de hobbytuinder is dat de producten die gebruikt worden tegen de aardappelziekte in de aardappelteelt ook mogen gebruikt worden in de tomatenteelt. Dit is in de meeste gevallen niet zo, er is dan geen wettelijke erkenning in de tomatenteelt. Het aantal producten voor aardappelziekte bij tomaten is vrij beperkt, zeker in Nederland, waar ook koper wettelijk verboden is. Alle producten die u noemt hebben zeker geen werking en/of wettelijke erkenning tegen aardappelziekte bij tomaten, niet in België, niet in Nederland.

Wat betreft productkeuze zou het professioneel tuincentrum de mensen moeten bijstaan om de middelen goed te kunnen kiezen en verstandig te gebruiken.

GroentenInfo & Plantaardig

www.groenteninfo.com & www.plantaardig.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@groenteninfo,

Aan zo'n antwoord heb ik niets.

 

Neen , koper ga ik niet gebruiken , zeker niet nu er al vruchten aan hangen.

koper is trouwens in belgie vrij verkrijgbaar.

 

Als je wilt weten wat de zogenaamde professionelen van het tuincentrum zeiden. Gebruik Ridomil maar , op aardappelen is dat dezelfde ziekte als op tomaten , en daar het goed werkt op aardappelen , zal het op tomaten ook werken.

 

Dat zal ook wel , maar de vruchten van de tomaat zitten niet onder een dikke laag aarde zoals de aardappelen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik best dat je aan dat antwoord niets hebt. Maar niets is gevoeliger dan info over gewasbeschermingsmiddelen. Wat ik hier schrijf kan binnen enkele weken veranderd zijn/verboden zijn.

Inderdaad, koper mag in België, niet in Nederland. Kopêr mag in België bij biologische en gangbare tuinders. In Nederland totaal verboden.

 

Trouwens Ridomil is een niet meer erkend product in België, het gebruik ervan is verboden in alle teelten! Jammer dat dergelijke adviezen door tuincentra gegeven worden.

GroentenInfo & Plantaardig

www.groenteninfo.com & www.plantaardig.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net op de tuin twee planten verwijderd. In een nacht tijd zwarte vlekken op de stelen en dan is het gebeurd. De bladeren die aangetast worden knip ik nog weg. Maar met nog een paar vochtige dagen te gaan kan ik denk ik al mijn planten wel afschrijven. Gelukkig heb ik er weer een stuk of twintig rode of bijna rode vanaf gehaald. Wellicht morgen weer een stuk of tien en dan maar afwachten wat er gebeurd. Maar leuk is het niet dat net even een sombere periode roet in het eten kan gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn een 30-tal tomatenplanten grondig gesnoeid. Ze vertoonde allemaal schimmelplekjes. Ze stonden nochtans overdekt, maar ja het klimaat is hier normaal al heel vochtig. Verschillende planten hebben nu geen enkel blad meer, enkel de stam met één of twee trossen tomaten aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na terugkomst van een weekje vakantie al mijn tomatenplanten grondig de vernieling in gegaan Heel erg gezicht: tientallen kilo's tomaten, groen, ornaje en rood, maar de meeste met bruine plekken of verder.....Al met al voor mijn vakantie nog wat kunnen oogsten, maar dat was het dan voor dit jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...