Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Avacado kweken, vruchten?


karin70

Aanbevolen berichten

Heeft er wel eens iemand van een zelf gekweekte avacado (pit) vruchten gekregen? Ik heb wel eens een paar planten gehad maar nooit meer dan bladeren. Maar nu heb ik een kas en zou het nog eens gaan proberen en ben benieuwd of het iemand al eens is gelukt of is het onmogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Wat ik in usa lees op fora, is dat je aan 1 plant genoeg zou moeten hebben.

 

Ik ben zelf sinds vandaag op zoek naar avocado del rio. Dat is de meest winterharde

avocado die ik heb kunnen vinden. Het zou misschien net moeten kunnen hier in NL,

als je hem in de winter inpakt. Hij kan tot -9 C hebben, lijkt me geweldig! Dus ik ben

al aan het zoeken. Alleen is importeren vanuit USA van planten heel moeilijk, dus het

gaat niet zo simpel.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar een avocado vanuit een pit opgekweekt. Ging erg goed. Nu staat hij echter in de slaapkamervensterbank waar het best koud is. Zijn blaadjes worden nu dan ook bruin. Maar dat komt vast komend voorjaar weer helemaal goed!

 

(nog 9 jaar te gaan... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik ben weer een stukje verder met mijn research

Volgens de verschillende stukken die ik gelezen heb, kun je dus met 1 avocadoplant af, die kan

wel degelijk zelfbestuiving doen, en dan vooral als in het voorjaar tijdens de bloei de temperaturen

onder 70 graden fahrenheit zijn. En wil je sneller avocado's van je gezaaide avocado, dan moet je

van een 2e avocadoplant een stukje enten op je eigen plant. Het enten verkort de tijd tot volwassenheid

in het geval van avocado enorm, met na 2-3 jaar al serieuze mogelijkheid tot vruchten (in USA). Dus zaai

gewoon 2 soorten avocadopitten, bijvoorbeeld zo'n groene gladde (fuerte) en zo'n donkere geribbelde (hass)

en dan ent je het liefst de hass bovenkant op de fuerte onderstam. Omdat de onderstam van fuerte net iets

beter tegen vorst kan. Maar eigenlijk zijn ze beiden verre van optimaal voor ons klimaat, en ben ik nog steeds

op zoek naar die -10 graden avocado.

 

En een leuk weetje: In centrum london groeien ook avocadobomen bij mensen in tuinen, onbeschermd. Wel is het

daar lang niet zo koud als hier, -5 graden op zo'n laagst algemeen. Aan de foto's te zien die ik vond, zijn dat geen

hass avocado's, dus waarschijnlijk de fuerte.

 

Succes!

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Eens er een stengel uit de pit begint te groeien, is er dan nog een grote kans dat het misloopt?

Ik heb nu 3 pitten, 2 met wortel en stengel, een met alleen een wortel.

sam2593l.jpg

Ik lees dat avocado's temperaturen tot -8°C verdragen...klopt dat?

En is het een goed idee hem in de serre te zetten eens hij wat grotere blaadjes heeft?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,5 maand...of langer.

Ik had er een 10-tal en heb de snelste 3 eruit genomen

 

De 2 die nu al een steeltje hebben, waren grote, ronde pitten, uit heel rijpe avocado's.

En als je de pel van de pit doet, versnelt het proces.

 

Die tandestoker-methode werkt vrij goed. Je ziet al na een paar dagen dat de pit dikker wordt door het vocht dat hij opneemt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een avocado gekweekt. Staat er nu goed bij.

 

Methode gebruikt:

PIt weken en velletje er volledig afhalen. Vervolgens in een potje met aarde voor 3/4 onder de grond. Goed nat houden. Duurt heeeeeel lang voor hij eindelijk wortelt en gaat groeien. Misschien wel 5 weken o.i.d.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb een avocadoplant van 4 jaar oud en één van 3 jaar. Die van 4 jaar is al 3 meter hoog. Hij wordt steeds lelijker. Ze zijn ook erg gevoelig voor luis.

 

In de winter laat ik ze bij mij op zolder overnachten. Die is 5 meter hoog ofzo, dus ze kunnen nog even doorgroeien.

 

Ik heb er nog nooit bloesem aan gezien. Dat ze zelfbestuivend zouden kunnen zijn is wel goed nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Ziet er goed uit. Ik heb het opgegeven en de plant weg gegeven. Duurde mij veel te lang voor er überhaupt vruchten aan kunnen komen. In ieder geval heel veel succes met je avocado en ik hoop dat je over een heel aantal jaren een foto op het forum kunt zetten van je succes. Dat zou wat zijn en vast dat ik dan erge spijt krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...