karin70 Posted July 17, 2012 Share Posted July 17, 2012 Heeft er wel eens iemand van een zelf gekweekte avacado (pit) vruchten gekregen? Ik heb wel eens een paar planten gehad maar nooit meer dan bladeren. Maar nu heb ik een kas en zou het nog eens gaan proberen en ben benieuwd of het iemand al eens is gelukt of is het onmogelijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 17, 2012 Share Posted July 17, 2012 Het schijnt 10 jaar te duren voordat je vruchten hebt..en dan heb je ook twee (planten) bomen nodig (type A en B)..daarom heb ik de mijne weggegeven aan iemand met veel ruimte in zijn kas. Hier kan je meer lezen: http://www.tuinbase.nl/avocado_kweken_en_eten/ 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karin70 Posted July 17, 2012 Author Share Posted July 17, 2012 O nou dan begin ik er niet meer aan, ik vind de plant niet zo mooi en om hem 10 jaar over te houden, dan koop ik af en toe wel een avacado. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Wat ik in usa lees op fora, is dat je aan 1 plant genoeg zou moeten hebben. Ik ben zelf sinds vandaag op zoek naar avocado del rio. Dat is de meest winterhardeavocado die ik heb kunnen vinden. Het zou misschien net moeten kunnen hier in NL,als je hem in de winter inpakt. Hij kan tot -9 C hebben, lijkt me geweldig! Dus ik ben al aan het zoeken. Alleen is importeren vanuit USA van planten heel moeilijk, dus hetgaat niet zo simpel. Groeten,Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Ik heb dit jaar een avocado vanuit een pit opgekweekt. Ging erg goed. Nu staat hij echter in de slaapkamervensterbank waar het best koud is. Zijn blaadjes worden nu dan ook bruin. Maar dat komt vast komend voorjaar weer helemaal goed! (nog 9 jaar te gaan... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Ik heb in 1 winkel hierin België een avocado gevonden maar weet niet meer welke soort. Via het net kan je er ook in Frankrijk kopen waar er meerdere variëteiten zijn.Dus het is wel mogelijk deze aan te kopen als het zaaien geen succes wordt. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Ik ben weer een stukje verder met mijn research Volgens de verschillende stukken die ik gelezen heb, kun je dus met 1 avocadoplant af, die kanwel degelijk zelfbestuiving doen, en dan vooral als in het voorjaar tijdens de bloei de temperaturenonder 70 graden fahrenheit zijn. En wil je sneller avocado's van je gezaaide avocado, dan moet jevan een 2e avocadoplant een stukje enten op je eigen plant. Het enten verkort de tijd tot volwassenheidin het geval van avocado enorm, met na 2-3 jaar al serieuze mogelijkheid tot vruchten (in USA). Dus zaaigewoon 2 soorten avocadopitten, bijvoorbeeld zo'n groene gladde (fuerte) en zo'n donkere geribbelde (hass)en dan ent je het liefst de hass bovenkant op de fuerte onderstam. Omdat de onderstam van fuerte net ietsbeter tegen vorst kan. Maar eigenlijk zijn ze beiden verre van optimaal voor ons klimaat, en ben ik nog steedsop zoek naar die -10 graden avocado. En een leuk weetje: In centrum london groeien ook avocadobomen bij mensen in tuinen, onbeschermd. Wel is hetdaar lang niet zo koud als hier, -5 graden op zo'n laagst algemeen. Aan de foto's te zien die ik vond, zijn dat geenhass avocado's, dus waarschijnlijk de fuerte. Succes!Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Nou ik ga er niet mee verder..met die avocadokweek..dus als er iemand naar de MTFDag komt en in geïnteresseerd in een 3 jaar oude avocado ( fuerte denk ik dan)plant..bij deze aangeboden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Ik zou hem graag willen, maar ik ga helaas niet naar de mtf dag. Groetjes,Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Eens er een stengel uit de pit begint te groeien, is er dan nog een grote kans dat het misloopt?Ik heb nu 3 pitten, 2 met wortel en stengel, een met alleen een wortel.Ik lees dat avocado's temperaturen tot -8°C verdragen...klopt dat?En is het een goed idee hem in de serre te zetten eens hij wat grotere blaadjes heeft? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Hoe lang duurde het bij jouw tot er worteltje kwamen? Ik heb het nu al met twee pitten geprobeerd, maar nog steeds niks te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 1,5 maand...of langer.Ik had er een 10-tal en heb de snelste 3 eruit genomen De 2 die nu al een steeltje hebben, waren grote, ronde pitten, uit heel rijpe avocado's.En als je de pel van de pit doet, versnelt het proces. Die tandestoker-methode werkt vrij goed. Je ziet al na een paar dagen dat de pit dikker wordt door het vocht dat hij opneemt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 hmm bij mij kwam er een grote barst in de pit en verder ziet de buitenkant er super droog uit, terwijl hij toch echt met zijn kontje in het water zit.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Zit de pel er nog rond?Geen idee waarom, maar hier ging het sneller als je de pel er volledig(ook de bovenkant) af doet.Het kan toeval zijn natuurlijk. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Wat is de pel? Je bedoeld het bruine velletje? Dat heb ik er nog om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Ik heb vorig jaar een avocado gekweekt. Staat er nu goed bij. Methode gebruikt:PIt weken en velletje er volledig afhalen. Vervolgens in een potje met aarde voor 3/4 onder de grond. Goed nat houden. Duurt heeeeeel lang voor hij eindelijk wortelt en gaat groeien. Misschien wel 5 weken o.i.d. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Ik heb nu 2 boompjes van 20 en 30 cm...met elk 5 grote bladeren.Kan ik die zonder probleem in de koude kas/serre zetten, of wacht ik beter nog? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ferdinand Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik heb een avocadoplant van 4 jaar oud en één van 3 jaar. Die van 4 jaar is al 3 meter hoog. Hij wordt steeds lelijker. Ze zijn ook erg gevoelig voor luis. In de winter laat ik ze bij mij op zolder overnachten. Die is 5 meter hoog ofzo, dus ze kunnen nog even doorgroeien. Ik heb er nog nooit bloesem aan gezien. Dat ze zelfbestuivend zouden kunnen zijn is wel goed nieuws. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Kan je ze insnoeien, zodat de boom klein genoeg blijft voor in de woonkamer? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Een mega boom zit ik niet op te wachten maar een kleintje zou dat kunnen? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DennisUtrecht Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Eigenlijk zou je op vakantie een stukje entmateriaal van een avocado in productie moeten knippen, enop je eigen boom enten. Dan heb je meer kans op bloesem en vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lieuwe89 Posted May 5, 2017 Share Posted May 5, 2017 plant is ongeveer 2 jaar oud, uit pit gegroeid en verschillende keren over gepot.groeit nu erg snel en begint takken te krijgen, deze begeleid ik met touwtjes omhoog. groet, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gentje Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Ziet er goed uit. Ik heb het opgegeven en de plant weg gegeven. Duurde mij veel te lang voor er überhaupt vruchten aan kunnen komen. In ieder geval heel veel succes met je avocado en ik hoop dat je over een heel aantal jaren een foto op het forum kunt zetten van je succes. Dat zou wat zijn en vast dat ik dan erge spijt krijg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Nu het bijna vier jaar verder is, hebben sommige al 'bomen'? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Niet true to seed advocado's: Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts