Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Schapen (in/naast de moestuin)

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ze heeft al flink staan 'stampen' naar de honden, die op zich wel schapen gewend zijn. Maar deze staat wel heel dichtbij, dus willen ze er steeds bij.

Ik hoop dat het nu wel snel gaat gebeuren, misschien is ze schijnzwanger? Wel eens gehoord dat dat kan...

Geplaatst:

Als ze zo dicht op de honden staat zal het de bevalling zeker niet bespoedigen.

Haal je na de bevalling moeders met lammeren naar binnen, hier komen ze standaard apart, is echt beter voor de binding tussen moeder en kind met als bijkomend voordeel dat je haar ook beter in de gaten kunt houden en het lam ook, bij een eenling is 3 dagen zat, bij meerlingen houd ik ze een week apart in een schoon en droog hok met voer en water binnen bereik en altijd aanwezig.

Zeker nu heeft ze extra voer nodig en na de bevalling ook.

Ikzelf geef een ooi die net gelamd heeft altijd warm water, daar drinken ze heel veel van.

Verder wens ik je heel veel plezier, er is in mijn ogen niets mooiers dan verse lammetjes!

Geplaatst:
  • Auteur

De Walliser schwarznase lammetjes hebben altijd nog gewoon bij de rest gelopen. Moeders krijgt wel extra voer, maar weet na 2 dagen dan precies waar ze moet zijn. We zetten haar (met lam) dan even apart, tot ze de brokken op heeft. Dan gaat ze weer bij de rest. Ze staat dan 's ochtends al bij het hek, en loopt daarna ook zonder mokken weer terug

Alle schapen staan verderop, maar nog steeds goed zichtbaar vanuit het slaapkamerraam, en we komen er elke dag ook meerdere keren. Zeker als er lammetjes zijn. We houden ze goed in de gaten, maar niet apart van de rest.

De honden zullen we de komende dagen in de gaten houden, al zal ze er wel snel aan wennen. Haar stalletje is wat verder verwijderd van de honden-zone, dus daar is het rustiger. Het is een soort L-vormig stukje 'wei', en de honden kunnen alleen bij de bovenkant van die L komen.

Onze andere schapen zijn allemaal al goed gewend aan de honden, ze lopen rustig door elkaar, zelfs als er een hond keihard achter haar balletje aan rent (die net tussen 2 schapen doorrolt)

Geplaatst:

Heb je al lammetjes??

Geplaatst:
  • Auteur

Ze heeft vandaag een boel doorzichtig slijm verloren, en leek op het punt te staan. Maar ze staat nu weer in de stal, zonder verdere ontwikkelingen. Ze is mooi rustig, en gedraagt zich verder gezond (geen pijn, niet liggen, etc).

Dus we wachten het maar weer even af. Het is wel haar 1e lam, zou het daardoor wat langer kunnen duren? (en dat ze daarom ook al een kleine week geleden is begonnen met van die trappelplekjes maken?)

Geplaatst:
  • Auteur

Helaas... we hebben net een dood lammetje aangetroffen. Zijn pootjes zaten vreemd gevouwen, dus hij zat er blijkbaar verkeerd in. En wij waren er niet om te helpen...

Ik heb verder even geen woorden....

Geplaatst:

oh bah,wat verschrikkelijk naar is dat,heb het een keer met een pup gehad...sterkte ermee.

Hongaarse groeten van Linda

Geplaatst:

Gatverdamme dat vindt ik zo'n teleurstelling voor je,

mischien toch te maken met 1e x aflammeren, je hoort wel vaker dat ze het soort moeten leren.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ah, bah wat jammer. Dat kan natuurlijk gebeuren.

Gaat het met de ooi wel goed verder ?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, met de ooi gaat het goed, ze wou er alleen niet bij weg

Het was echt een mooi lammetje (ram), maar de poten zaten niet goed. Het bekkie was ook wat vreemd, maar dat kan komen door de verkeerde geboorte of het stijf worden.

Geplaatst:

Wat ontzettend triest, kan me voorstellen dat je er goed naar van bent!

Geplaatst:
  • Auteur

Het is zo stom... een varken of een kip kan ik wel 'ter dood veroordelen' door ze te slachten. Maar dat is toch zo anders! Nu voel je je zo machteloos! Het arme beestje heeft niet eens daglicht gezien

Geplaatst:

Jorieke, hoorde vandaag dat er een heel naar virus rondwaart in schapenland, wat misvormde lammeren tot gevolg heeft, het Schmallenbergvirus.

Het zou zo maar kunnen dat jou ooitje hier ook mee besmet was en hierdoor een misvormd lam gekregen heeft.

Geplaatst:

Ik zag het ook op journaal en moest er aan denken, die boer had nog nooit zoveel dode lammetjes gehad en dan ook erg misvormd, ik vondt dat maar weer griezelig dat zoiets opeens opduikt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja... de dierenarts liet het ook voorzichtig vallen. We hebben namelijk de dierenarts gisterochtend nog over de vloer gehad. Dit omdat er blijkbaar nog een lammetje in de ooi zat. De hele zondag hebben we daar niets van gezien, en gisterochtend heel vroeg wel. Toen kwamen er ineens weeen.

De details zijn echt niet leuk, vandaar dat ik het niet heb gepost, en er ook niet diep op in ga.

Het lammetje was nog niet af (bleek, toen de DA het er eindelijk uit had) en had zijn/haar nekje wat vreemd. Maar goed... of dat nekje dus door dat virus komt, of omdat ze nog niet helemaal af was..?

Als ik er aan terug denk... het geluid wat de ooi maakte, bij het verwijderen van het lam... terwijl ik haar probeerde te troosten...

Ik weet dat een boerderij hebben, echt zwaar kan zijn. Bij lange na niet alleen maar 'the good life' zoals ze dat in Engeland altijd noemen. En ik ben best taai, maar dit soort dagen.... Pff

Geplaatst:

Mja ik denk toch dat het wel goed is dat je iets van verteld zoals je nu gedaan hebt anders denken toch veel mensen dat het alleen maar rozengeur/manenschijn is, en dieren houden gaat toch ook vaak gepaard met hoge Da kosten en trieste momenten, neemt niet weg dat plezier overheerst, maar gewoon dit hoort er ook bij.

Heel sneu voor het schaap en ik hoop dat ze snel hersteld.

Geplaatst:

Jorieke, ik heb met je te doen. Wat een narigheid. En ja helaas hoort dat bij het hebben van een vee stapeltje

We leven met je mee!

Good things come in small packages

Geplaatst:

soms kan het echt vreselijk zijn, dat ondervind je nu wel heel heftig, wens je heel veel sterkte.

Geplaatst:

Jeetje, dat hakt er wel in zeg. Sterkte.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

hoe is het nu verder met de ooi?

Geplaatst:

Nog even een vraagje, heeft de dierenarts ook een enorme pil in haar baarmoeder gestopt, is namelijk wel heel erg belangrijk, ik zou haar ook nog goed in de gaten blijven houden en de ram maar even opstallen, het lijkt me van belang dat ze tot volgend jaar niet gedekt wordt.

Geplaatst:

Die zorgt ervoor dat de baarmoeder zich goed samentrekt en en de laatste resten verwijderd.

Hier krijgen ze die altijd na een heftige geboorte, al moet je er vaak wel om vragen bij de da.

Geplaatst:

Wat sneu, het is inderdaad niet alleen maar leuk leven op een boerderij, ook de vervelende dingen horen erbij. Dat virus heet schmallenberg volgens mij. Heeft de Da wel verteld wat voor gevolg er komt bij zoiets?

En wat yola bedoeld is een python medicatie, te verkrijgen in pil en injectie vorm als ik me niet vergis. Die maakt inderdaad de baarmoeder weer schoon en trekt deze weer samen.

groetjes Sandra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.