Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

oke hou me op de hoogte.

maar dat ging je toch al doen

Geplaatst:

Ga je de wol zelf gebruiken? (Of verras je Hans met een gebreide onderbroek?)

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

jorieke ik zoek dat even op maar volgens mij is walliser juist helemaal niet fijn van struktuur en eerder geschikt om te spinnen of als vloerkleedje.

ik post later vandaag nog als ik de info in mijn boek heb gevonden (staan alle schapenrassen in, specifieke info over hun vacht en wat je ermee kan doen en de fijnheid enz)

Geplaatst:

Dat wordt dan toch spinnen en dan breien ik zou zo 1,2,3 niet weten wat je er verder mee zou kunnen doen? Verkopen is ook zelfvoorziening toch, misschien wil Dorien je wol wel kopen, zij breit graag (waar ben je trouwens Dorien, hard aan 't werk op je tuin?))

Geplaatst:
  • Auteur

Verkopen is idd ook zelfvoorziening Maar er moet toch iets leuks voor eigen gebruik van te maken zijn? Misschien vilten? Ik moet er niet aan denken om er een sjaal ofzo van te maken. Ik voel het al als er 1 van mijn eigen haren in mijn shirt zit, mijn rug te kriebelen.

Geplaatst:

jorieke: PRECIES. je kan het wel spinnen en dan bijv vervilten ....denk sloffen, theemuts, misschien een jasje voor buiten dat niet op je huid zit.

vilten is niet moeilijk, goed vilt maken (gelijkmatig) leer je zo.

vacht sorteren en wassen kan ik je ook leren.

over algemeen is vacht van jaarling of 2 jaar oud, fijner van struktuur en dat is dan nog wel te doen maar daarna : zie boven.

hangt erg van het ras af natuurlijk.

het is wel een prachtige kudde die je daar hebt!!

Geplaatst:
  • Auteur

Onze ram is nog vrij jong, dus dat is misschien nog mooie wol?

Ik zou het graag leren! Want om die bende uit hun vacht te krijgen....

En er dan iets bruikbaars van te maken?? Poeh

Sloffen verslijten we snel hier! Misschien met een zool van varkensleer?

Geplaatst:

Ik zag laatst een filmpje van iemand die de ook helemaal zelfvoorzienend wilde zijn, en schapen + angora konijnen had voor wol. Ze spinde er prachtige bollen wol van op een oud spinnenwiel, en die bollen konden mensen dan weer kopen. Ze waren in mooie kleuren geverfd en de woldraden zagen er lekker natuurlijk uit (nog een lekker onregelmatig ed). Het liep zoals het eruit zag behoorlijk goed. In de winter, als haar moestuin niet veel werk vroeg deed ze dit soort dingen.

Vilten is trouwens super leuk denk ik, nooit gedaan maar heb wel het plan het te leren. Ik kwam dit tegen: http://www.etsy.com/shop/naturechild?ref=seller_info en vond dat toch wel erg leuk. Met vilten kan je echt wel veel verschillende dingen maken.

Je kan op etsy.com heel veel ideetjes krijgen als je felting of felted intypt in de zoekbalk. Er zitten daar alleen maar mensen die handgemaakte dingen of vintage dingen verkopen, maar vooral handgemaakt (ook veel mensen die zelfvoorzienend willen zijn! ^_^)

Ghaha ik weet niet wat je mooi vind maar deze kwam ik nog even snel tegen, echt schattig en vrij nutteloos als voorwerp naast een decoratieve waarde dan. Misschien als versiering voor kinderkamertjes, kinderspeldjes ed. Een beetje Waldorf stijl vind ik.

il_570xN.217242697.jpg

Geplaatst:

Katoen wordt geteeld in landen als Israel is hier tekoud.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ah jammer dat het hier niet kan

Geplaatst:

Misschien dat het in een verwarmde kas of binnen wel kan, Vreekens verkoopt zaden. Het grootste probleem is dat het wel enorme vochtvreters zijn: als je bv een t-shirt er uit wilt halen kost het je 1000-en liters water!

Geplaatst:

Ja zaadhandels hebben er een handje van om zaden te verkopen om hun assortiment apart en interesant te doen lijken met

niet praktische of haalbare exoten, volgens mij is katoen echt niet te doen en moet je dat niet willen in ons land omdat toch op mislukking uitloopt.

Eigenlijk vindt ik dan de verkoop van dat soort zaden in ons land beetje oplichterij, en er zijn zo onwijs veel leuke andere zaden die wel gewoon haalbaar zijn om te kweken dat je energie en geld beter daar aan kan besteden.

Geplaatst:

ik heb het opgezocht maar walliser schwarznase staat NIET in mijn boek.

heb wel andere informatie erover gevonden.

het valt dus onder de wat grovere wolsoorten en is vooral geschikt om te vervilten.

de mooie lange lokken kan je op een ondergrond vilten, bijv een tas of kussen.

of op een kraag.

verder kan ik je wel helpen tegen de tijd dat je zover bent gil je maar.

kom ik langs.

Geplaatst:

Ik ken ook een vrouw in Nederland die de hele dag van die beestjes en clowntjes zit te breien. Mijn moeder! Volgens mij heeft ze de patronen bij die mevrouw besteld, zitten wel leuke dingen tussen, m'n dochtertje is er helemaal gek op!

Geplaatst:

En die clowns... lijken die allemaal op jou?

Good things come in small packages

Geplaatst:

???Mijn moeder breit geen lelijke dingen!!

aangepast door Gast

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

woow wat spannend....

Geplaatst:

We zullen vast de foto's gaan zien. Succes!

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Nou... we hebben er toch wel zo ongeveer 1,5 uur over gedaan En hadden nog een 2e schaap op de planning. Maar die doen we overmorgen hoor. Poeh! Ik zal straks even een foto maken, mijn vingers waren net te vettig om mijn telefoon(fotocamera) te bedienen...

Hoe we hier ooit een mooi stukje vilt van gaan maken

Geplaatst:

Tof ik wil je schaap in zijn blootje zien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic