Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lange takken kruisbes snoeien?


Volkstuingroentje

Aanbevolen berichten

Ongeveer 2 maanden terug hebben we 2 kruisbesplanten gekocht. Omdat we nog niet precies weten waar ze op de volkstuin komen, staan ze nog in de pot. Heb ze wel in een grotere pot gezet. Ze waren ongeveer 60 cm hoog. Ze zijn flink gegroeid; zeer lange takken, dat ik me bijna afvraag of er niet zoiets bestaat als een klim kruisbes. Waarschijnlijk had ik ze moeten snoeien? of juist niet? Heb nu namelijk erg lange dunne takken die geleid moeten worden/ moeten leunen (zonder bessen nog). Kan ik ze nu het beste alsnog snoeien, of vooral zo laten?

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er een beetje aan wat jij lang vindt ? Kruisbessen kunnen lange nwe uitlopers maken ja. Wat je wil. Poten en de lange uitlopers ( er een paar bewaren ) uitbinden schuin als waaier, plat dus, aan een draad bv. Wil je ze als struik ? ( lastiger plukken ) dan iets inkorten ? Wil je een snoer ? etc etc. Aan de nwe takken maakt de plant in het voorjaar de bloesem en de vruchten daarna. Dus snoei nu kan wel ja, maar betekent wat minder bessen ( die dan wel weer van betere kwaliteit zullen zijn etc etc

 

foto misschien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoi Bit,

 

Bedankt voor je antwoord. We willen inderdaad gewoon een struik, ondanks dat het lastiger plukken is. Ik ga 'm een klein beetje inkorten, alleen de allerlangste scheuten eraf, en we zien wel hoe veel/weinig bessen dat volgend jaar zal opleveren.

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

ik zou je struik pas snoeien als het blad er af is. Lange takken moet je zeker inkorten als ze tot op de grond komen, anders liggen volgend jaar je kruisbessen op de grond wat rotting bevordert. Een tip om de plukbaarheid bij een struik te vergemakkelijken, wees niet te bang om flink wat uit het hart van de struik weg te snoeien. Een beetje lucht aldaar kan geen kwaad, ook rijpen je bessen dan mooier. Zelf snoei ik alle uitlopers altijd in februari met de helft terug, lange uitlopers wat meer en zorg er verder voor dat ik ca. 5 primaire takken overhoudt. Als ik meer dan 5 primaire takken heb gaan de oudste er als eerste uit. Tenslotte, alles wat naar binnen groeit snoei ik op 4 cm ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...