Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Betty's Garden of Eden

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
Dat ziet er mooi en strak uit, Betty!!

Grappig dat je kleinzoon ook zijn plekkie heeft... en wat is de jongeheer van plan?? Altijd leuk wat de smurfen voor wensen en/of ideeën hebben...

Als het aan hem ligt alles, hij vind het zo leuk, ik heb nu voor hem zaad op lint gekocht een stukje afknippen licht ingraven water geven en wachten maar!

Dat zijn radijsjes en worteltjes en sla verder wil hij ook een pootaardappel ingraven, hij wil aardbeien plantjes en bloemetjes voor zijn mama lief he!!

Hij heeft ook een kleine kruiwagen en gereedschap op de tuin en hij gaat graag overal een praatje maken hahahaha!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Hoi Betty,

De bakken zien er mooi uit zo hoor, op welke breedte heb je ze nou gemaakt?

Ik zie wel dat je je bakken helemaal vol hebt met aarde, misschien kun je ze beter half vol doen! op de eerste plaats zul je nu met harken, wieden etc. veel zand morsen naast de bak, op de tweede plaats kun je geen mest/compost etc. meer toevoegen.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur
Hoi Betty,

De bakken zien er mooi uit zo hoor, op welke breedte heb je ze nou gemaakt?

Ik zie wel dat je je bakken helemaal vol hebt met aarde, misschien kun je ze beter half vol doen! op de eerste plaats zul je nu met harken, wieden etc. veel zand morsen naast de bak, op de tweede plaats kun je geen mest/compost etc. meer toevoegen.

Hoi Koert,

Bedankt voor de tip, maar ik weet uit ervaring ik heb hier in de tuin namelijk ook verhoogde borders, dat de aarde nog heel erg zakt, dus ze lijken nu heel erg vol maar het is losse grond waar niet op gestaan is dus zo gauw het regent en water krijgt gaat het vanzelf zakken, mest had het al gehad en is ook omgezet we hebben er ook nog droge koemestkorrels door zitten.

En ze zijn 2.40x 3.20 deze drie dan.

Geplaatst:

Daar heb je een heel goed punt Betty, daar had ik even niet over nagedacht, dan zou het inderdaad wel nog voldoende zakken.

Hoeveel bakken waren jullie nog van plan te maken?

Geplaatst:
  • Auteur
Daar heb je een heel goed punt Betty, daar had ik even niet over nagedacht, dan zou het inderdaad wel nog voldoende zakken.

Hoeveel bakken waren jullie nog van plan te maken?

Ik denk voorlopig nog twee erbij denk ik maar we maken nu eerst de kas af en dan gaan we nog even goed kijken wat we met de 120 vierkante meter extra waar we nog niks aan gedaan hebben gaan doen.

Ik wil me voor volgend jaar is gaan verdiepen in zelf asperges kweken maar nog geen idee hoe dat moet, ik vind ze verschrikkelijk lekker en ik kan er hier ook wel makkelijk aan komen bij de boer maar het lijkt me zo leuk om ze zelf op te kweken.

Geplaatst:

Asperges lijkt mij ook heerlijk zelf te kweken. Het duurt alleen zo lang voordat je er ook echt van kunt gaan eten

Er is aardig wat gedaan in je moestuin. Leuk dat je zo hier en daar nog s wat krijgt

Good things come in small packages

Geplaatst:

proficiat

zeer veel gewerkt en het resultaat is super

mooie indelingen fijn afgewerkt

het oog wil ook wat hé

en zo te zien straalt je tuin rust uit

benieuwd hoe het binnen een maand er uit zal zien

doe zo verder

Geplaatst:
Asperges lijkt mij ook heerlijk zelf te kweken. Het duurt alleen zo lang voordat je er ook echt van kunt gaan eten

Volgens mij als je nu tweejarige klauwen legt, kun je volgend jaar al oogsten(iets minder lang geloof 25 dagen).

Geplaatst:

Ja dat klopt. Had dat ook ergens gelezen. Nieuwe klauwen, geen oogst maar kleine miezerige stengeltjes, 2e jaars klauwen wat dikkere stengels maar die moet je laten staan, en 3e jaar kan je pas oogsten.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Toch erg leuk vindt ik asperge proberen te telen, mooie planten ook met die fijne bladeren,

ik ga ze zeker proberen ik vindt niet erg dat het jaren duurt

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Leuk, ik heb vorig jaar groene asperge geplant. Kan dit jaar voor het eerst oogsten, ben benieuwd.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb alleen nog nooit asperge planten gezien hebben jullie ze opgekweekt uit zaad? En wat zijn die klauwen waar jullie het over hebben een soort knollen??

Mijn nieuwsgierigheid is getriggerd ik ga googelen.

Geplaatst:

klauwen zijn inderdaag een soort knol die uit meerdere ja klauwtjes bestaat,

De planten zijn enorm mooi heel fijn en kunnen wel 1.50 hoog worden.

Je hebt wel zandgrond of zandbak nodig voor de kweek

Klauwtjes heb je sneller grote plant, met zaad duurt de lange teeld nog langer maar is winterhardevaste plant in je moestuin

Geplaatst:

Ja ik dacht ook al wat zijn nu aspergeklauwen.Moet het een diepe bak zijn voor asperges?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Ja zou ik wel doen als je lange asperge wilt, zou ook de bekende asperge rug/heuvel maken om ze in te planten.

Geplaatst:

En als de asperges nog niet of niet meer gestoken kunnen worden heb je altijd nog een decoratieve "struik".

Kijk maar eens langs de autoweg ter hoogte van Venlo in het najaar.

Mijn oma had er vroeger eentje vele jaren in de tuin.

Ze gebruikte het groen tussen de snijbloemen.

Geplaatst:

Hoeveel jaar kun je oogsten Jos met een asperge struik dat je weer nieuwe moet planten ?

Geplaatst:
Hoeveel jaar kun je oogsten Jos met een asperge struik dat je weer nieuwe moet planten ?

Ongeveer 12 tot 15 jaar, groeten Jos

P.s. je kunt op de plek waar ooit asperges geteelt zijn dit nooit meer telen!

Geplaatst:

Ik heb ze opgekweekt uit zaad. Vrij makkelijk, maar dan moet je inderdaad nog een jaar extra nemen.

Doordat ik groene en paarse asperges teel, hoef ik niets aan te aarden of bulten te maken

Geplaatst:

Waarom hoeft dat niet bij paars en groen ?

Bedankt het Koertjos, dat is hardstikke lang dat je dan plezier van de planten hebt.

Geplaatst:

Die wil je paars en groen eten (van die dunnetjes), en niet wit. Zodra je iets aanaard, blijft het licht van kleur.

Je kunt ze waarschijnlijk wel wat aanaarden zodat ze langer worden? Maar daar moet ik nog bedreven in worden

Geplaatst:

Ow vindt ik ook wel leuk dan maak ik gemengd bed groen wit en paars asperge

zowiezo vindt ik dunne lekkerder dan die dikke witte asperge.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou voor die dikke witte kun je mij wakker maken ......heerlijk!!!

Zelf soep maken van verse asperges mmmmmmmmmmmm!!

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.