Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knolvoet: kolen volgend seizoen in potten telen?

PatriciaK

Recommended Posts

Hallo

Ik heb een vraag

Onze kool plantjes hingen er een beetje zielig bij nu zijn we er achter gekomen dat het knolvoet is

We hebben de planten er gelijk uitgehaald

Maar we willen graag volgend jaar wel kolen planten

Mijn oplossing was dat te doen ik potten maar ik kom er niet achter hoe groot de potten moeten zijn

Wie kan mijn daar bij helpen ?en welke grond moet er in ?

En het andere is kan je wel andere gewassen op de plek zetten waar knolvoet zit ?

Bedankt alVast voor de reactie

Patricia

Oh, dat is vervelend!

Voor de grootte van de potten moet je kijken wat voor kolen je wilt planten. Spruitjes zullen toch een groetere pot nodig hebben dan een koolrabi... Misschien is het handig om te kijken wat ze aan plek nodig hebben om zich heen?

De potten zou je kunnen vullen met wat er in een vierkantemeterbak gaat (zie discussies op dat forumsdeel). De menigen hierover zijn verdeeld dus je moet ook kijken wat voor je handig is. Wel lijkt me dat je dan beter ook wat van vruchtwisseling in de bakken kan doen - ieder jaar alle aarde vervangen is ook niet alles. Zeker als je voor de moestuin-mix gaat wordt dat een dure bedoeling.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Super bedankt voor jullie antwoord

Het is namelijk de 1ste keer voor ons een moestuin

En we hebben de tuin over genomen en weten niet wat waar heeft gestaan enz enz

Vandaar dat het mijn handig leek om de kool verlopig even in potten te telen

Dan willen we er graag

Spuitkool

Boerenkool

Rode kool

En witte kool

In potten hebben is het misschien hadig om dan de maat wat om de zaadverpakking aan te houden

Groetjes

rubo schreef:

Ja hoor, als het maar geen kool is.

En verder geen teelt van alles wat net zoals kool tot de familie van de kruisbloemigen behoort zoals radijs , rucola en groenbemesters als mosterd en bladramenas. Zelfs als je al dit spul niet teelt kunnen verschillende onkruiden die tot de kruisbloemigen behoren , zoals het herderstasje , de schimmel in je grond nog in stand houden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...