Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat te doen met aardbeienbed?

jootje

Recommended Posts

Ik weet niet zo goed wat ik met mijn aardbeienbed moet doen. De aardbeien zijn er vorig seizoen neergezet door de vorige tuinierster. Zouden doordragers zijn, dat zijn ze niet..tenminste..ze dragen niet door! Goede oogst van gehad, zo`n 3 kilo. Maar wat nu, de planten staan erg dicht op elkaar. Het is een groen veldje nu. Een grote plant dus. Ik denk dat ik meer had kunnen oogsten als ik er beter bij had gekund, nu moest ik echt spitten, en overal tussen zzoeken enz. Zal ik er nu wat uit gaan trekken zodat de andere planten meer ruinmte krijgen? Of zal ik alles eruit halen, en er opnieuw met meer ruimte neerzetten? Wil toch iets meer aardbeien, heb vanochtend ook 24 stekken in potjes gezet. Er zitten nog erg veel uitlopers/stekken.....wat doen jullie daarmee? Kan toch niet heel de tuin vol zetten met aardbeien! Ik weet het allemaal niet zo goed, tis nu in ieder geval een bende, en dat wil ik niet!

Met de aardbeien stekjes die ik van vorig jaar had...heb ik een bedje gemaakt en tja....een grote bende met uitlopers. Ik heb die er allemaal afgeknipt en paar weken later...weer allemaal uitlopers en weer allemaal eraf geknipt.....ik heb gewoon genoeg van die vroege aardbeien staan en probeer het op die manier overzichtelijk te houden....geen idee of dit de juiste manier is en of de bestaande planten dan meer "hoofdjes"gaan maken die volgend jaar meer vruchten gaan geven.

Van de doordragers ga ik de stekjes wél allemaal in bakjes zetten...daar wil ik er meer van.....ik ga er volgend jaar een aantal in plantenbakken zetten...dan hangen ze iets meer vrij en hoef je minder te zoeken volgens mij.

Mijn plan voor volgend jaar is de etagère gebruiken voor de aardbeien... Vol doordragers, voor ons twee koppen tellende gezin moet dat genoeg zijn...

Pa heeft 200 planten in de kas, alle in hangpotten met druppelsysteem. Ze hangen in de kad, op schouderhoogte, dus goed te zien en te plukken. Daar zou je een stellage voor kunnen maken...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat, wanneer je de planten anders dan in de volle grond plaatst, je altijd extra aandacht aan water moet geven....in de vorm van een druppelsysteem inderdaad óf dat je 2x per dag water geeft....in bakken drogen planten sneller uit en als ze vruchten hebben, al helemaal....je wil geen krent-aardbeien....maar lekkere sappige, niet waar?!

Ik had vorig jaar ook zo'n veldje. Ik heb alles er uit gespit in de herfst, en de grootste planten (ze waren toen pas 2 jaar oud) in een ander veldje geplant. Netjes op een rij, verder uit elkaar. Lekker wat mest/mulch zooi er tussen. En ik heb lekker kunnen oogsten.

De kleinere planten heb ik achterop het land gezet, waar ze nu ook al flink zijn gegroeid. Ik heb ook daar wel aardig van kunnen oogsten.

Het prachtige nette veldje van dit voorjaar is nu ook weer een wilde aardbei-bende, want die uitlopers nemen de omliggende veldjes over. En hun eigen veldje. En de ruimte tussen de stenen. Ook zou ik de planten nu alweer verder uit elkaar kunnen zetten, dus ik denk dat de schop er weer in gaat dit najaar. Ik wil NOG meer aardbeien, dus ik ga achter op het land een permanente plek voor ze maken. Voor verschillende soorten, en met een goede bescherming tegen vogels. De touwtjes die ik dit jaar spande, werkten goed! Maar de stokjes waren te slap en het touw biologisch afbreekbaar

Een beetje afhankelijk ook hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt he ?

Maar ik heb het dit ( 1e ) jaar zo gedaan :

Alle planten op de geadviseerde afstand gepoot op ruggen van rond de 60 cm breed ( platte verhoogde bedden; ik zit op zwaardere klei en dus nat ) Sommige soortjes 30 , anderen 35 of 40 cm van elkaar.

Tussen de bedden ( paden ) stonden tot deze week alle potjes met stekjes. De uitlopers blijven komen, maar ik knip ze nu af. Stekjes zat.

Voor het komende seizoen ga ik bredere bedden maken; dit wat ik nu gedaan had geeft wel erg veel 'pad-ruimte-verlies' , al was het wel prettig oogsten en onderhouden. De planten ga ik allemaal 5 a 10 cm meer tussenruimte geven per soortje. De planten worden erg fors ! De houtsnippers zijn echt een prima oplossing tegen smetten en tegen wat onkruid.

dscn445612921344242994.JPG

begin april.

dscn484156791344243088.JPG

een later aangelegd "enkel"bed, waar de planten wat verder van elkaar staan.

Maar neemt veel ruimte dus, en ga ik aanpassen.

edit: Geen foto aanwezig van de huidige situatie, met beddenoverzicht. Zal die straks gaan maken.

Ben de bedden aan het opschonen, om de planten ( 1e jaar op de tuin, maar een aantal zijn 2 jarige planten ) dan straks een nieuw bed te geven. Overigens hóeft dat absoluut niet. Eens in de 3 jaar nieuwe bedden maken is voldoende om de planten gezond en produktief te houden. Maar goed, wat ik al zei: ik wil een iets andere indeling met minder pad-ruimte en meer aardbei.

dscn487362851344266334.JPG

dscn487487031344266404.JPG