LucV Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik heb al geruime tijd mooie zomer bietjes (kogel bolivar) kunnen oogsten, maar de laatste paar jaar (4 jaar) willen mijn bieten niet goed groeien en krijgen al in het begin stadium vlekken op het blad en verwelken. Ze staan er armetierig bij, een enkeling groeit wel goed.Wat is er aan de hand, ik wissel elk jaar van plaats ik heb reeds 35 jaar moestuin ervaring maar dit fenomeen krijg ik niet onder de knie.Ik zocht al op internet of ik een oorzaak kon vinden maar helaas.Daarom mijn toevlucht gezocht bij dit forum.Wie kan mij uit de brand helpen?Bijvoorbaat dank ! Rinus Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: marcopolo. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote
rubo Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik heb altijd als soort de Egytische Platronde en eigenlijk nooit problemen. Mogelijk eens van soort wisselen ? Quote met vriendelijke groet, Rubo
Erwin1964 Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Ik heb er ook geen last van. Ik heb Egyptische platronde en Detroit vuurkogel staan. Quote
Jorg Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Rinus, heb je misschien een foto van het zieke blad? Quote
Nicolette Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 wellicht een magnesium tekort etc. Al eens de grond laten onderzoeken. Soms ontstaat er een inbalance naar verloop van de tijd. Quote
sokrates Geplaatst: 17 augustus 2012 Geplaatst: 17 augustus 2012 Bij mij doet de Kogel Bolivar het dit jaar ook erg matig. Ik heb op mijn bietenbed een rij Bolivar en een rij Egyptische plaronde staan, en het verschil is echt enorm. De kogel ziet er armetierig uit, met veel bladsterfte en weinig blad. De platronde gaat qua bladgroei prima, hoewel er dit jaar relatief veel vraat aan de knollen is. De knolontwikkeling bij de kogel is overigens niet eens zo slecht. Mijn ervaring, en die is heel wat minder dan marcopolo, is dat bieten toch beter gedijen bij wat bemesting. Het ging hier nooit geweldig, totdat ik vorig jaar (per abuis) mijn bieten zette op een bed waar ik in de winter flink koemest heb ondergespit. Het was een bietenfestijn met enorme exemplaren egyptische platronde. Ik heb nog steeds bieten van die oogst in de vriezer. Dit jaar weer op relatief onbemeste grond, en het is opnieuw waardeloos. Quote
Nicolette Geplaatst: 18 augustus 2012 Geplaatst: 18 augustus 2012 Dat doe ik ook, elk jaar in het najaar gaat er een laagje compost op de plekken waar de bietjes komen. En bijmesten met patent kali helpt ook. Dat doe ik als de knolletjes zich moeten gaan vormen. Quote
Bartus Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Interessant! Ik lees nu pas Luc's vraag en de reacties hierop van 9 jaar geleden. Ik heb ook zo'n 35 jaar moestuinervaring. Ook mijn rode bieten deden het op 4 verschillende lokaties altijd prima, maar de laatste 4 jaar wil het niet meer met precies dezelfde symptomen als Luc omschrijft. Ik gebruik compost en dit jaar verteerde championmest, maar dit jaar oogst ik nul terwijl de meeste andere gewassen het prima doen. Misschien moet ik ook gaan experimenteren met verschillende rassen en ook eens ijmesten met Patentkali. Voel je vrij om te reageren. Vrg, Bart Quote
Moonsparkle Geplaatst: 18 juli 2021 Geplaatst: 18 juli 2021 Hier dit jaar ook weinig succes, zou kunnen dat ik echter gewoon een keer nieuw zaad moet kopen? Dit is het 2e jaar met hetzelfde zaad. Ze groeien wel, maar blijven klein, blad is ook niet veel Quote
Moonsparkle Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Niemand die nog tips heeft? Heeft het überhaupt nog zin om de bieten in de grond te laten? Ze lijken qua groei /blad al heel lang niks te veranderen. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Kan je een foto toevoegen? Wellicht geeft dat meer inzicht en ideeën. Hier groeien ze ook niet zo hard, maar ze komen wel. Heb er ook nog niet zo heel veel kunnen oogsten dit jaar. Op het zakje zaad staat meestal een houdbaarheidsdatum. Tweede jaar lijkt mij voor bieten niet veel. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 (aangepast) Het loof is best aardig qua formaat maar ik heb de wat grond rond de biet weggehaald en dan zie je dat het maar een heel klein bietje is. Ik heb er twee geoogst die wel normaal groot waren geworden maar de rest groeit niet echt verder 24 juli 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Het blad ziet er wel ok uit denk ik. Die vlekken heb ik ook maar ik heb niet de indruk dat het direct het resultaat beïnvloed. Ik kan het moet zo goed zien maar is de grond misschien te schraal. Hebben ze voldoende voeding? Anders zou ik ze nog een beetje geduld geven. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Ik had daarover gegoogled maar toen las ik juist dat bieten weinig voeding nodig hebben en dat veel voeding juist slecht kan uitpakken, het was volgens mij ook een topic van dit forum waar ik op kwam. Vind het vooral apart omdat ik dit andere jaren niet had, ze staan in hetzelfde stuk tuin (wel andere plek maar zelfde grond zeg maar) waar ik ruim voor het planten een beetje mest bij had gemengd. Ik laat ze nog wel staan en ga ervoor duimen😬 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Volgens mij betekend dat voor bietjes dat je geen snelle voeding geeft, maar wel gewoon basisbemesting. Ik kweek op zandgrond, die maak ik los en voor het zaaien doe ik er dan een laagje compost op. Als de planten eenmaal een stuk gegroeid zijn krijgen ze een handje houtas. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.