bio-fee Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Ik heb doordragende aardbeiden staan (Ostara) en er zitten enorm veel aardbeien aan, maar de meesten blijven erg klein (ze smaken wel lekker, gelukkig). Zou dat een tekort aan mest betekenen, waardoor ze niet zo goed groeien? Ik ben dit jaar mijn moestuin begonnen op de plek waar jarenlang een mesthoop heeft gelegen; deze mest is verwijderd en vervolgens is de grond gefreesd om het los te maken. Verder heb ik er niks aan gedaan omdat ik er vanuit ging dat er voldoende voedingsstoffen in de bodem aanwezig zouden zijn.Maar nu twijfel ik dus. Is het nodig om doordragende aardbeien gedurende het groeiseizoen bij te mesten? En zo ja, waarmee dan (ik wil geen kunstmest gebruiken)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Kan al veel dingen liggen, ook wel te weinig water, slechte bevruchting, ziekte enz......Hoe ziet de plant eruit en de bladeren, nog gezond? Met mesthoop bedoel je wel degelijk waar paarde of koeiemest heeft gelegen? Wij noemen hier onze berg tuinafval ook wel mesthoop!En dat is iets helemaal anders om er bij weghalen iets op te telen Alleen een grondstaal en laten ontleden heb je pas de juiste oplossing. Ik heb zo een Fertometer voor alles wat in pot en bak groeit, en dat geeft ook wel aan wat er nog in de grond zit van voeding. Sta zelf soms verbijsterd te kijken hoe snel soms iets op is, gewoonlijk heb je al door de mindere groei door dat er een tekort is. Wat je kan doen is de helft extra geven en de andere rest zo laten, kan je zien hoe de aardbeien erop reageren! bv De organische meststof van DCM, die is veilig te gebruiken.Je kan ook specifieke aardbeienmest kopen, doch die is altijd duurder.http://www.dcm-info.nl/hobby/product/212/dcm-organische-meststof-voor-groenten Wat Patentkali, beendermeel, kalk en gedroogde koe-kippen&paardenmest van DCM geef ik ook altijd aan de aardbeien. Zeker GEEN stikstof extra geven met bv bloedmeel!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 15, 2012 Author Share Posted August 15, 2012 Ja hier in Nederland (of eigenlijk: Duitsland) is een mesthoop een plek waar dierlijke mest heeft gelegen, in dit geval paardenmest. Ik ging ervan uit dat er daarom wel voldoende voedingsstoffen in de grond zouden zitten en dat zeker dit eerste jaar bijmesten nog neit nodig zou zijn...De planten zien er niet ziek uit, de meeste zijn enorm gegroeid en ze hebben volle, groene bladeren. Heel af en toe zit er een blad tussen dat geel en rood verkleurt; deze haal ik weg. Is dat een ziekte, of gewoon een normaal verschijnsel bij aardbeienplanten? Het enige is dus dat veel aardbeien erg klein blijven (maar wel helemaal rijp worden) en bij sommigen is het steeltje en het kroontje dan ook wat bruinig ipv fris groen. Oké er bestaat dus kant en klare bio-meststof voor aardbeien, dat is goed om te weten! Maar ik heb inmiddels een reeds bijna-klare composthoop; kan er niet gewoon compost bij (is een stuk goedkoper want gratis...)? (Mijn composthoop bestaat uit paardenmest, keuken- en tuinafval en wat hooi en stro). Een fertometer, daar had ik nog nooit van gehoord. Heb even gegoogled, maar dat ding geeft alleen maar aan dat je moet bemesten, en niet waarmee. Lijkt me ook niet heel erg zinnig aangezien elke plant toch weer iets anders nodig heeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Je zegt dat er wel enorm veel bloemen en vruchtjes aan komen ( bij mij ook ) ( ik geef nu alleen af toe wat water ) Wat ik doe is van elke tak die zeg ongeveer 8 bloemen heeft of al beginnende vruchtjes, er de helft uit wegsnoeien.Ik hou zat over , en de overige vruchten worden veel groter. Mijn Ostara's dragen en dragen maar door en ze zijn heerlijk Heb 2 weken geleden voor het laatst heel licht gemest ( gewoon aardbeienmest van Ecostyle ) en dan maar heel weinig, en denk dat nu ook niet meer te doen tot het voorjaar.Planten hebben geen spoortje van ziektes of geel blad. Maar ook niet veel uitlopers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted August 19, 2012 Author Share Posted August 19, 2012 Mijn planten hebben inderdaad ook niet zoveel uitlopers, en wel heel veel bloemen en vruchtjes.De helft weghalen, oei, dat vind ik zo zielig!Ik kan ook niet goed uitdunnen bij bv. bietjes en venkel enzo. Dan denk ik: dat kleine plantje had een hele grote kunnen worden, en nu maak ik hem kapot! Nou kan ik bietjes en venkel nog gedeeltelijk zelf opeten of aan de konijnen voeren, maar met groene aardbeien denk ik niet dat dat goed is. Hmmm dus het is kiezen of delen: veel kleintjes, of minder grote...Misschien kan ik het eens bij één plant proberen. Eens kijken hoeveel pijn dat doet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Moet je aardbeien die in de volle grond staan ook voeding geven?Geef je ze dan dezelfde hoeveelheden als aardbeien die in een pot staan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ik geef ze als ze bloeien een schep in water opgeloste koemestkorrels Werkt prima! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Die kunnen zeker iets van voeding gebruiken sanne, maar niet te veel. Erwin van http://www.kweduivenvoorden.nl raad ongeveer 10 gram koemestkorrel per plantje aan. Te starten in maart en en dat een paar keer herhalen tijdens het groeiseizoen. Eventueel kan je nog wat beendermeel en/of patentkali toevoegen. Een andere optie is een mulchelaag met compost en de wat meer op aardbeien gerichte organische- en kunstmeststoffen (rijk aan kalium). Aardbeienmest van ecostyle of dcm bijvoorbeeld. Een mix van koemest/organische mest en andere meststoffen is ook mogelijk maar pas altijd op voor overbemesting. Vanwege die overbemesting zou ik de gier van koemestkorrels niet aanraden. Zelf breng ik in de volle grond alleen een mulchelaag van goed verteerde compost aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ik had op internet gevonden dat je de volgende voeding aan aardbeien kunt geven:- voor de groei voeding 12-10-18- voor de bloei voeding 7-14-28 Kan ik dit ook geven in plaats van koemestkorrels? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Zal wel zijn dat ze allebei ok zijn maar!!!!!!!!!!!!!!!! Als je van de 12-10-18 teveel en te lang gaat geven dit nadelig is door het teveel aan stikstof. Zelfs beroepstelers gaan hier soms de mist mee in en willen de planten fors laten groeien met een stikstofgift, als het weer op zich laat wachten bv of een winterstookteelt!Resultaat teveel blad en nadelig voor de vruchtvorming. Ik geef enkel 6-12-36 + 3%MgO, en daar tieren ze weeldig op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Interessant al die nummers waar staat dat voor? Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Nitraat-Fosfaat-Kalium. En soms zijn er ook sporenelementen die toegevoegd worden. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Bedankt! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Borsalino, geef je deze voeding dan ongeveer 4-6 weken na het planten van de aardbeienplanten?Hoe vaak geef je deze oplossing, en hoeveel geef je dan per plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Yuup, nooit bij aanplant van nieuwe aardbeiplantjes het substraat of de volle grond bemesten en minstens 4 weken wachten of zelfs 6 weken bij een kouder voorjaar bv. Wekelijks is een goede regel, doch veel hangt af van het aantal beschikbare liter substraat per aardbeiplant in bak-pot! In bak-pot is een Fertometer eigenlijk onmisbaar, je maakt dan zeker geen fouten van onder maar nog slechter overbemesting! Dus de hoeveelheid test ik met de Fertometer in het substraat, ik doe 2 theelepels op 10 liter Kristalon 6-12-36, dit geeft dan iets van 1.4 EC waarde, dit is afhankelijk of je regenwater of leidingwater gebruikt, daar is dan weer een EC meter ideaal voor. http://www.google.be/search?q=fertometer&hl=nl&tbo=u&rls=com.microsoft:nl-be:IE-Address&rlz=1I7ADRA_nl&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=0_oTUeGzLIK7hAfIj4HACQ&ved=0CDQQsAQ&biw=1024&bih=640 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ik vraag me af of de bemesting ook invloed heeft of de aardbei waterig en groot wordt, of wat kleiner en vol van smaak. Of dat dat puur in het ras / de warmte van de plek zit. Weet jij daar iets meer over te vertellen? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne2 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Als je alleen regenwater geeft hoef je dus niet zo'n EC meter aan te schaffen?Deze Fertometer is niet geschikt voor aardbeien in de vollegrond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Frank, Veel hangt af van de mate waarin je overdrijft of net te weinig geeft van iets, 'Te" is nooit goed. Elk ras heeft zijn specifieke grote van vrucht alsook de sappigheid en suiker en zuurgehalte. Let maar eens op bij droogte, dan zijn de aardbeien kleiner en zuurder. Natuurlijk is niet enkel genoeg watergift belanbgrijk maar ook de juiste voedingshoeveelheid.Daar ging ik mijn eerste jaar ook meteen in de fout, weer dat "Te". Wat ook niet onbelangrijk is bij te overvloedige bladgroei er wat van weg te nemen ten voordelen dat de aardbeien beter volgroeien, niet enkel om beter te kunnen oogsten. En zoals je zegt de warmte of beter de koude van het moment, dit zie je uistekend bij de doordrager Evie II vanaf medio september dat de vruchten minder zoet zijn en trager afrijpen. Sanne, Nu met de Fertometer en de EC meter is alles juist te doseren.Regenwater heeft weinig EC waarde aan boord, het gaat enkel of de samenstelling water + voeding niet te hoog is. Je kan een veiligheidsmarge inbouwen en bv maar de helft voeding oplossen en regelmatiger geven, zou doe je zeker niks verkeerds zonder metingen! Ik gebruik de Fertometer ook in de volle grond, en dit werkt zeer zeker! De Fertometer is ook temperatuursgevoelig, dus bij kouder weer meet die minder voeding.Dus in deze tijd van het jaar is het normaal dat die te weinig aangeeft. Dit kan je zeer goed testen door bv een bak die buiten staat te testen, deze dan binnen te zetten tot die opgewarmt is en weer te meten, je ziet dan meteen het verschil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts