Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olijfboom verliest bladeren


Stef123

Aanbevolen berichten

Een gezonde olijfboom behoort het hele jaar door groene bladeren te dragen Stef in tegenstelling tot de meeste loofbomen die in de herfst al hun bladeren verliezen. Voor een olijfboom is wat verlies van oudere bladeren normaal , ze hebben tenslotte niet het eeuwige leven , maar in jouw geval is het goed mis. De meest waarschijnlijke oorzaken voor het probleem zijn een te droge of een te natte grond. Jouw olijfboompje is nog jong begrijp ik uit een eerder topic. Het zal vermoedelijk nog wel in een pot staan maar droogt het bij de huidige zomerse temperaturen daarin niet teveel uit ? Het kan ook zijn dat je hem juist te veel water geeft waardoor hij voortdurend in te natte grond staat .

En hoe zit het met de bemesting ? Geef je niet teveel ? Overbemesting lijkt me ook nog een mogelijkheid. Een olijfboompje hoeft maar weinig bemest te worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons boompje had in de winter veel blad verloren (te droog, te koud denk ik). In het voorjaar heb ik hem wat teruggesnoeid, wat koemest en kalk gegeven en ik let erop dat hij niet al te droog komt te staan. Met deze temperaturen heb je daar al snel last van. Dus water blijven geven, het blad zal vroeg of laat wel weer terugkomen en mss in een groter pot zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd Stef.

 

Je zegt : hij staat in pot, en je geeft geen mest. Vertel. Heeft hij te droog gestaan ? te nat misschien ( stond ie in een pot zonder gaten ? ? ) Nu verliest een olijfboom echt niet al zijn groen nee.

Ook kan een foto verheldering geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...
Op 20-8-2012 om 18:41, Dennis29 zei:

Hier laat het olijfboompje iedere winter zijn bladeren vallen, in het voorjaar loopt het weer uit.

Bij ons ook. Ze staan in de verwarmde garage ca 16 graden en krijgen elk weekend ongeveer een halve liter water. Eind januari beginnen de prachtig groene bladeren uit te vallen.  In maart weer naar buiten geheel kaal met lange nieuwe uitschieters. Beetje mest er bij snoeien en een paar weken later staan ze er weer prachtig bij. Ze staan overigens in plastic kuipen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tuinmanaad

Jouw bedoelingen zijn goed maar de boompjes geven duidelijk aan dat ze gedurende de winter verkeerd verzorgd worden. Ook olijvenboompjes hebben een winterrust nodig en die krijgen ze nu niet. Er zijn immers als ze in maart buiten gezet worden alweer lange nieuwe scheuten gegroeid. Dit duidt op een combinatie van een te donkere staanplaats en een te hoge omgevingstemperatuur terwijl een langdurig te natte grond de oorzaak kan zijn van het bladverlies.

 

Zet de boompjes eens op een lichtere en koelere plaats en geef in de winterperiode pas water als de grond echt dreigt uit te drogen. Zolang ze klein zijn kunnen olijvenboompjes best vorstgevoelig zijn maar naarmate ze ouder/groter worden kunnen ze best wat vorst verdragen. Van belang is dan wel dat de kuipen (of grotere potten) rondom beschermd worden met wat vliesdoek of noppenfolie zodat de grond in de kuipen niet bevriest.

 

Ik praat een beetje uit ervaring. Ongeveer 18 jaar geleden kocht ik 2 ongeveer 25 cm hoge olijvenboompjes in pot. De eerste jaren werden ze 's winters doorgehouden op een koude maar vorstvrije en lichte plaats. Later bleven ze ook 's winters  tijdens lichte vorst in kuipen buiten staan en werden ze alleen tijdens matige vorst binnen gezet. Nu staan ze alweer een jaar of 4 in de vollegrond en zou ik ze niet eens meer binnen kunnen zetten. Vorstbescherming hebben ze zolang ze in de vollegrond staan nooit gehad maar het heeft de laatste jaren dan ook niet meer streng gevroren. Zou dat nog eens gebeuren dan pak ik ze natuurlijk wel in met vliesdoek of noppenfolie.
 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

 

Vorstbescherming hebben ze zolang ze in de vollegrond staan nooit gehad maar het heeft de laatste jaren dan ook niet meer streng gevroren. Zou dat nog eens gebeuren dan pak ik ze natuurlijk wel in met vliesdoek of noppenfolie.

 

Nooit gedacht dat dat al zo snel zou gebeuren. :mrgreen:

 

vorst12.thumb.JPG.70391fab9464bbd45d49adc30280af24.JPG

 

vorst13.thumb.JPG.a4e9389e2026bd5604a4dc22659fb40e.JPG

 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Wij hebben ze ook voor een week ingepakt gehad met de strenge vorst, maar helaas nadat het doek er weer af was waren de blaadjes al gekruld. Inmiddels vallen ze met grote hopen allemaal af. De buren die dezelfde soort hebben en die alles op hun beloop hebben gelaten hebben nergens last van.

 

Hopelijk komt het bij ons weer goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo, ik heb twee olijfboompjes in volle grond sinds twee jaar, dit jaar begonnen de olijfjes te komen, helaas moesten ze verplaatst worden wegens werkzaamheden,de ene heeft wat blaadjes verloren, de andere praktisch allemaal,kan iemand mij helpen m’n boompje te redden, gr Pascal 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...