helena Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Voor de sier plantte ik deze kalebas. Nu deze eetbaar blijkt te zijn, wil ik ze toch weleens proberen te eten. Schillen en plakjes van snijden, verder kom ik niet met zoeken. Is iemand met deze soort bekend, kun je de smaak omschrijven en heb je een recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Niemand? of is het een overbodige vraag? Bereid ik de kalebas als pompoen in het algemeen? Sorry maar wij zijn nog van die aardappel/groente/vlees -mensen. Hebben nooit pompoen, courgette of kalebas gegeten. Zal straks een foto maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Ik weet niks van de cucuzi maar kalebassen over het algemeen zijn bitter en niet lekker van smaak en daarom meestal sier.... Er zijn altijd uitzonderingen en die cucuzi zal er zo een zijn....als verder niemand er iets van weet....... ik zou er eens eentje proeven.....stukje rauw....stukje geroerbakt en van de rest een soepje maken....misschien met een courgette -soep recept.( ui-courgette-knoflook alles in stukjes bakken totdat zacht is en dan liter bouillon maken...daar alles in....op smaak maken met peper/zout....staafmixer erin en eten maar.....kunt er ook nog kaas over strooien of croutons....wat jij lekker vindt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Heb er een meegebracht van de tuin. Die zullen we eens gaan proeven. Mede tuiniers vroegen al in een vroeg stadium om zaad, omdat die zo lekker zou zijn. Heb er toen niet aan gedacht te vragen hoe te bereiden. Maar idd Geedee, we gaan het eens uitproberen. Deze is >90 cm lang. Het doel om als slangenmodel op te laten groeien is mislukt omdat ze bij ons hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Heb je de latijnse naam Helena? Als het de Cucuzzi Caravazzi is dan is hij eetbaar als een courgette, en als hij wat lager bewaard is als pompoen. het is in ieder geval een summer squash... Edit..nog even van internet geplukt:We ate the immature cucuzzi fruit cooked in tomato sauce, fried with eggplant, and steamed with a spattering of olive oil or butter. They were just as good as zucchini squash, some say better because of firmer texture and a mild, never bitter taste. But they aren't a zucchini. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Op het zakje staat; courgette - courds - cucuzzi, Italian edible, lagemaria siceraria Wanneer ik google op deze laatste naam zie ik fleskalebassen, die zijn het dus niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 LageNaria..dat klopt dus, en (lekker) eetbaar als hij jong wordt gegeten: Lagenaria siceraria (synonym Lagenaria vulgaris Ser.), bottle gourd, opo squash or long melon is a vine grown for its fruit, which can either be harvested young and used as a vegetable, or harvested mature, dried, and used as a bottle, utensil, or pipe. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 2 receptjes: 1: http://ecumike.blogspot.nl/2010/04/chicken-cucuzzi-with-tomato-sauce.html 2: Crema di Cucuzzi - Cream of Sicilian Gourd For 21/3 Cucuzzi (around 175g), if you can’t find one, replace with zucchini. Cut into cubes1/2 leek, thinly sliced1 medium potato, cut into cubes1 clove of garlic, peelSome twigs of thyme, discard the stalk500ml watersome knob of butter100ml whole milk3 peppercorns5 fennel seeds5 coriander seedsSea salt, freshly ground pepper and ground nutmegExtra virgin olive oilSome tablespoon of fresh heavy cream Bring the water to boil in a saucepan, then add the cucuzzi, potato, leek, garlic, thyme, peppercorn, fennel and corriander seeds. Boil until the vegetables are tender. Add the milk and whiz with blender/food processor (be careful in whizzing hot liquid). Season with sea salt, pepper and nutmeg. Add the butter and return to heat, until almost boils. Remove from heat. Transfer to serving bowl, drizzle with extra virgin olive oil, add a tablespoonful of fresh heavy cream and sprinkle with freshly ground pepper and nutmeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Lekker! Ik ga zondag eens kijken of iemand er eentje verkoopt, dan ga ik dat laatste eens maken! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Niet eerder aan gedacht om bij de zaadleverancier nog eens te kijken. Daar staan ze genoemd bij de sierkalebassen. Omschrijving; CUCUZZI (Italian edible) Dit soort ook wel slangecourgette of Genuaboon genoemd. Deze variant behoort tot de courgette typen. Bereikt een lengte van meer dan 1 meter, is dus lang en cylindrisch van vorm. Diameter ca. 10-12 cm. Lichtgrijsgroen van kleur met wit vruchtvlees. Aangeraden wordt deze soort NIET te eten wegens zeer bittere smaak. Heb net eindelijk rauw durven proeven: voor het eerst in m'n leven courgette..... Nou bitter helemaal niks, gewoon lekker . Op naar meer uitprobeersels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Zou goed kunnen dat ze jong lekker zijn en pas bitter worden als ze overmaats worden.....of had je een groot exemplaar geproefd?? Trouwens als je recepten er over vindt.....heeft de tekst bij de zaadleverancier niet veel te zeggen....dan eten er meer mensen die dingen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 Het was die hele grote die ik geproefd heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 ik zou er eens eentje proeven.....stukje rauw....stukje geroerbakt en van de rest een soepje maken....misschien met een courgette -soep recept.( ui-courgette-knoflook alles in stukjes bakken totdat zacht is en dan liter bouillon maken...daar alles in....op smaak maken met peper/zout....staafmixer erin en eten maar.....kunt er ook nog kaas over strooien of croutons....wat jij lekker vindt) Nou Geedee, heb soep gemaakt, Uitje, knoflook en wat kerrie gefruit, courgette met schil en al mee laten koken. In de blender, wat P+Z erbij, ik ben om. Wat heerlijk. Ben blij met deze courgette . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Mooi!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ik heb mn "Bottle Gourd" kalebas geslacht Vorig jaar van Margareth gekregen en in september ge-oogst..... De rest van t verhaal en foto's heb ik op mn blog ( Update) gezet(stonden eerst hier, maar kon bericht zelf niet meer zo snel terugvinden dus ff verplaatst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatima Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Grillen en inmaken met olie & kruiden zoals tijm &rozemarijn. koken in dikke plakken en vervolgens warm door een kruidige marinade/dressing doen. Ik vind ze best wel smakeloos maar ze nemen wel veel smaken op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boer Jos Posted August 11, 2020 Share Posted August 11, 2020 Beste mensen de Cucuzi is zeer lekker. Als hij wat groter is ook maar dan krijg je met de zaden te doen. Duss beter jong eten. Een klein receptje: schillen, snij plakjes van 6mm in de bloem duwen dan bakken in de een koekepan met een laagje olie to t ze een goud bruin korstje hebben daarna dun insmeren met knoflookmayo LEKKER Groetjes Jos Henraat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts