Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opscheptopic


Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Ik ben even trots op wat ik allemaal op de kop getikt heb. Natuurlijk is het ook leuk om jullie ervaringen hiermee te lezen! Ik heb over enkele weken de volgende dingetjes in mijn assortiment:

 

Acca sellowiana

Feijoa

feijoa.jpg

De ananasguave, zoals deze vrucht ook wel genoemd word komt origineel uit Uruguay en houd dus ook niet van koude winters, dan staat hij liever binnen bij de kachel (in de koude kas dus gewoon ). Natuurlijk geeft hij niet alleen prachtige roze bloemetjes, hij produceert ook kleine groene vruchten die ruiken naar Ananas. Maak er lekker Jam of een Likeurtje van, maar de Fejioa meteen opeten kan natuurlijk ook altijd!

 

Arbutus unedo

Aardbeienboom

arbutus_unedo_01_VFS.jpg

Aardbeien, aan een boom? Ja, ik heb die naam ook niet gekozen. Het zijn namelijk geen aardbeien die aan deze boom komen, sterker nog: ze lijken er in de verste verte niet op. Maar ach, deze Italiaan kan zich best zonder de aardbeien gelieft maken. De vruchten zijn prima te verwerken in drank (ja, een likeurtje lusten ze daar wel!) of in een lekkere jam. Pas op, ze kunnen wel een beetje bitter zijn!

 

Ziziphus jujuba

Jujube

jujube3.jpg

De jujube is denk ik de onbekendste uit het lijstje. Deze Chinese plant produceert bruine vruchten: een soort grote koffiebonen. De plant is wel een warmteliefhebber, en gaat het liefst 's winters naar binnen. De kleine, gladde en ruwe vrucht is sappig en smaakt een beetje naar peer. Deze vruchten zijn vooral populair nadat ze gedroogd zijn als tussendoortje.

 

Ik heb nog een paar dingetjes, maar daar maak ik later wel een leuk topic voor. Wat is dit werk toch leuk, altijd op zoek naar nieuwe rassen

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

De chinese dadel heb ik ook en is winterhard tot -20C zeker de meerjarige bomen, nuja das enkel een verkoop voordeel toch

De Acca is leuk ik ben deze nog niet eerder tegen gekomen, maar fruit wat moet overwinteren wil ik zelf vanaf.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Frank ik vind op je site geen citrusfruit, klopt dat of zoek ik niet goed?

 

Die chinese dadel vrucht heeft op de foto wel wat weg van de passievrucht. Geinig.

Dat klopt. Pas vanaf November hebben we een kas tot onze beschikking. De exoten die ik nu heb kunnen ook prima buiten staan. De citrussen komen dus pas vanaf begin volgend jaar in mijn assortiment.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

[De citrussen komen dus pas vanaf begin volgend jaar in mijn assortiment.

De vraag hoort hier misschien niet echt thuis maar ik kan je geen pb-tje sturen... Wat zou een gemiddelde citroen(boompje) moeten kosten? Ik vraag het omdat ik er een (of twee) wil maar ik zie ze alleen maar voor rond de 35 euro (stam met al enkele citroenen eraan, dus niet een iel staakje) en ik heb geen idee of dat een 'normale' prijs is voor een citroentje? Ik vind het veel geld maar als het een redelijke prijs is dan doe ik het misschien toch.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans ik heb ze niet opgemeten maar wat ik mij herinner zou ik zeggen circ 1 meter hoog. Ik heb gewoon nog nooit eerder op de prijzen van citrusfruit gelet omdat ik nooit plek had om ze binnen te zetten 's winters. Maar nu met al die ruimte en die tuin vol op het zuiden krijg ik er zin in. En als dit de prijs moet zijn dan moet ik het misschien maar doen. Wat denk je?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze 1 meter hoog zijn vindt ik ze zelf heel goed betaalbaar, zeker niet duur.

hier in Nederland zou ik 1 meter hoge citroenbomen op zijn minst 50 euro inschatten.

Zeker als je plek hebt voor de overwintering.

Zou ik doen als je ze graag wilt zijn prachtig, en bovendien goed bruikbaar in tegenstelling tot bv de sinnasappel boompjes die veel meer voor de sier zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal niet altijd lukken maar ik heb een aantal keren citrusplanten gekocht voor een zeer schappelijke prijs.

Voor het inrichten van de Kerstspullen moeten tuincentra vaak plaats maken.

En met name kale overwinteraars zoals vijgen en niet goed uitziende citrusplanten worden dan nogal gauw geruimd.

Het proberen waard omdat je als tuinier natuurlijk later extra trots bent als je van die "scharminkels" mooie planten hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans en Frank en Jos superbedankt voor de adviezen/info, ik ga het doen! We beginnen met 1.

Helaas komt deze niet bij een tuincentrum vandaan maar uit de 'tuinafdeling' van de agrarische 'supermarkt'. Een achteraf hoekje naast de kilometers prikkeldraad, balen paardenbiks en olie voor de trekker! Deze winkel doet niet aan leuk etaleren en/of opruimen omdat ze plaats moeten maken voor de kerstversiering. Maar als ik straks in het najaar langs een tuincentrum kom dan loop ik zeker naar binnen om te kijken of ik nog een citroen voor een koopie kan kopen.

 

Wat mij betreft mag iemand dit citroengedeelte opschonen, zodat het weer een echt opscheptopic wordt. Sorry jongens voor de sideline....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dan ga ik jullie straks helemaal gek maken met mijn vensterbank-aubergine, de binnen-pronkbonen, mijn vensterbanksla hebben jullie al hopelijk aanschouwd... ook niks mis mee...

dscn6845.jpg

 

Inmiddels is die sla groter geworden... en alweer flink gesnoeid voor consumptie...

 

U hoort nog van mij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij smokkeld ze hoor jorieke, ze koopt in tuincentrum sla en zet ze op de vensterbank , dit kan gewoon niet

staan deze overdag buiten ?

Je kan je tuin wel wegdoen als op vensterbank zo goed gaat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...