geedee Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Nieuwe uitdaging...voor mij althans....na het peperplantensucces, neem ik de dichtsbijzijnde plantenfamilie (volgens mij dezelfde familie ook nog eens) en ga deze winter met de paprika's aan de slag. Ik heb gisteren de 1e rode paprika geoogst (van een Keystone Resistant plant)....duurde enorm lang voordat hij eindelijk helemaal rood was vond ik....dat wil ik dus in mei volgend jaar en niet in augustus. Ik heb een grote gele paprika staan (ras onbekend...gewoon van bij de betere groenteman uit een vrucht gepeuterd) en heb daar een stekje van genomen want ik wil wél deze plant klonen....die is aan...dus het zaaien heb ik al overgeslagen Rechts vooraan zie je de stek van de gele groenteboer paprika...ik noem 'm voor het gemak voortaan de GG-paprika Deze Sweet Banana heb ik nog niet geproefd....wil er eentje laten rijpen en dat is nu ook eindelijk aan het gebeuren aan de verkleuring te zien...ik ga wél alvast een stek nemen want deze plant is enorm productief! Er gaan vast nog meer soorten bijkomen maar ik wil in ieder geval ook van de Keystone Resistant paprika een stek nemen en kijken hoeveel (hopelijk maanden) eerder er in 2013 rode paprika's vallen te oogsten: Een moestuin mens moet toch wát te doen hebben in de winter nietwaar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 je hebt absoluut gelijk!! Ik zie al een klein beetje tegen de maanden op dat we niks of weinig kunnen doen in de moestuin.. Echt erg.. Wie weet ga ik ook eens aan de paprika beginnen in de vensterbank. Mijn peperplantje staat al constant binnen en de 3de peper begint nu rood te worden dus gaat helemaal goed! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
davo1979 Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Mijn puntpaprika's die gezaaid heb in januari dit jaar hebben allemaal 1 vrucht die maar niet wil afrijpen. Dus geedee je hebt geluk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Davo weet je dat je de eerste vrucht eraf moet halen??? Kijk nog eens naar de foto van die gele paprika....je ziet waar de 1e vrucht gezeten heeft....dan maakt de plant een 3 sprong en maakt dan 3 paprika's. 2 heb ik groen geoogst en eentje wilde ik persé geel laten worden....daar moet je helaas geduld voor hebben (die eigenschap is mij onbekend ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
davo1979 Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Davo weet je dat je de eerste vrucht eraf moet halen??? Kijk nog eens naar de foto van die gele paprika....je ziet waar de 1e vrucht gezeten heeft....dan maakt de plant een 3 sprong en maakt dan 3 paprika's. 2 heb ik groen geoogst en eentje wilde ik persé geel laten worden....daar moet je helaas geduld voor hebben (die eigenschap is mij onbekend ) Nooit geweten. Vorig jaar was ik te laat met zaaien. Dus je bedoeld dat die dan een groeispurt maakt als de eerste eraf word gehaald? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Ja precies....het lijkt zonde om die eraf te halen...en ik vond dat in 1e instantie ook.....had een aantal planten naast elkaar staan en heb het bij de helft geprobeerd....ik zag na een week al duidelijk verschil....ook blad weghalen vanaf de grond tot aan die eerste 3 sprong zorgde voor betere groei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Sweet banana Had ik ook hangen. Niet zo'n grote plant ( half - eind maart gezaaid, wel een maand onder lamplicht daarna ) , daarna in koude kasje met een hoop geregel, kasje open kasje dicht, en in te klein potje laten staan. Wel goed gemest. De paprika's ( ook 1e bloemen weggehaald , daarna splitsing ) werden langzaam rijp ja, maar toch heel wat vlotter dan ik hier nu lees. Denk 3 weken terug de plant op de composthoop gegooid. Daar zou ik een foto van kúnnen maken ( hij ligt tussen de pompoenen waar ik al het afval dit seizoen gooi ) want daar leeft ie nog steeds half-half De paprika ( 1 echt rijpe en 2 nog niet zo ver ) vond ik zwaar tegenvallen. En vandaar de composthoop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Precies Bit...vandaar ik nu paprika's ga overhouden en in mei al begin met rode en gele en oranje vruchten plukken (optimisme is het halve werk ) Dát is de bedoeling tenminste Die Sweet Banana staat trouwens niet in een bak, maar in de volle grond..... mogelijk maakt dát het verschil.....ik oogst er nu en de komende 3 maanden nog van want de nieuwe vruchten gaan als een trein....op dit moment goede temperatuur en lichturen blijkbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 De eerste er af halen? Dat heb ik niet gedaan en dat zijn nu ook de eersten die ik heb geplukt. Maar bij sommige planten is die eerste bloem er ook vanzelf afgevallen. maar alle planten dragen gewoon volop vruchten. ik heb tien planten gezaaid (eenvoudig ras, weet niet welke) en heb van iedere plant nu 1 of 2 paprika's geplukt. En er zitten er nog zeker vijf per plant aan. ik ben het met je eens dat het wel erg lang duurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Hey daar had ik ook nog niet van gehoord Bij mij vielen die eerste mini bolletjes er ook af voordat ze gingen groeien tot een volledige paprika. Ik heb er wat niet geheel in de volle zon staan (volle grond) en merk dat die t t minst doen. Krijgen ook af en toe bezoek van eetgrage slakken. Die ik in pot hebben staan zijn veel groter (terwijl dat de kleinste plantjes waren) en worden niet gegeten. Ik ga ze dus volgend jaar allemaal in pot zetten, de 1e paprika eruit halen, en bladeren verwijderen (afgelopen week t eerst gedaan). En als ze netjes doorgroeien mogen ze naar zolder verhuizen en daar de winter doorbrengen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Die wijsheid had ik ook niet van mezelf.....op internet gelezen....ff zoeken Hier is die:: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm Heb het eerst uitgeprobeerd bij een paar planten....eerst mijn eigenwijze "ik" overtuigen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts