eelzuhtjuh Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Ik heb vandaag mijn eerste cake proberen te wecken. Alles ging goed, of zo leek het.De potten zijn nu afgekoeld maar er hangen condens druppels aan de binnenkant van het deksel, ik neem aan dat dat niet hoort?Er was nog wat ruimte over tussen de cake en het deksel omdat de cake niet helemaal boven de pot uit rees. Had de potten halfvol gedaan, volgende keer dus in elk geval meer in doen.Eet ik nu veel cake? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Is gewoon goed gegaan hoor! Die condens is niet erg. Als de potten maar goed dicht zitten. De ene keer rijzen ze er overheen, de andere keer komen ze minder goed op. Dat verschilt per beslag, per dag, en weet ik wat Te hoog is ook niet mooi, dan moet je er stukken af snijden en hebben ze dus geen mooie kant. (maar eet je wel lekker 'muffintops' die dag ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 De potten zitten helemaal dicht dus lijkt dan toch goed gelukt Ben erg benieuwd hoe de smaak straks gaat zijn. Heb al zoveel "bestellingen" binnen dat in naarstig op zoek moet naar meer stortglazen van 1/2 liter. Ik heb alleen maar grote rechte potten van 1 liter Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 De cake is vrij machtig en 'vast'. Handig om in huis te hebben, maar niet vreselijk ontzettend lekker. Vers is beter (net als alles uit weckpot?) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 niet vreselijk ontzettend lekker nee, met jam en slagroom erop goed te doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Laat ik nou toch precies dezelfde vraag hebben. Dan gaat het niet zozeer om condensdruppels, alswel om een laagje vocht dat op de een of andere manier onder de cacke terecht is gekomen.... Wat moet ik daar nou mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Een laagje vocht? Heb je vruchten in de cake? Of kan het (gesmolten)boter o.i.d. zijn? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ik denk dat ik te eigenwijs geweest ben ;-( Er nog eens over nadenkend: Ik had de pot met bakpapier bekleed ipv de cacke er direct in te doen. Vermoedelijk is de condens langs een vouwtjes in het papier naar beneden gegleden. Voor iedereen die dit leest: niet doen dus. ;-( Het zal er wel nix mee te maken hebben, maar daarnaast ging het wecken de eerste x ook niet goed. Heb daarna alsnog de pot in het hete water gezet en laten staan. Nu trok het wel vacuüm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Dat zou het zomaar kunnen zijn ja. Ik doe er boter in, en dan wat paneermeel. Maar je kunt ook pitjes/zaadjes/kruimels/watdanook aan de binnenkant doen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ach ja, eerste weckervaringen... Gisteren iemand over de vloer gehad die stomverbaasd naar de cacke bleef kijken. En vervolgens naar de eieren. Schijnt volgens hem 'echt niet te kunnen', zowel de cacke als de eieren niet. Ben ook wel benieuwd, die eieren wil ik pas over anderhalf jaar open maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Ik maak vaak cake in en brownie, die gebruik ik daarna niet als cake voor bij de koffie maar wordt meestal verwerkt in een triffle... mijn methode: ik bak ze in de oven, geef met een injectiespuit direct drank naar nmaak in en over de cake, sluit direct af en af laten koelen...trekt altijd mooi vacuum vanwege de hoge temp en bewaar ze tot anderhalf jaar voor gebruik..... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Triffle? Wat is dat nou weer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Van wiki:Trifle ('niemendalletje') is een nagerecht uit de Engelse keuken. Het bestaat uit meerdere lagen in een glas of glazen kom. De klassieke trifle heeft als onderste laag stukjes cake met daarop sherry gesprenkeld; hieroverheen wat vers fruit, bijvoorbeeld aardbeien of perziken en ten slotte een laag vla of custard. Er zijn echter vele variaties mogelijk: de cake kan vervangen worden door koekjes of brownies, en in plaats van vla kan het toetje ook afgedekt zijn met ijs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 `Oh , wij noemen dat altijd gewoon lange vinger taart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Dat is dan weer een Charlotte en heeft weer niets met trifle te maken..... In een trifle zijn altijd 3 zaken aanwezig en dat is cake, vla/pudding/mousse en fruit, vers of niet....het drenken kun je met drank doen (maar alleen voor volwassenen) of met sap of trempeersiroop. Verder kun je eigenlijk alle smaakvarianten uitproberen....in de winter is het hier vaak brownie of carameltriffle en in de zomer meer een ouderwetse met veel laagjes vers fruit en altijd in een mooie doorzichtige schaal natuurlijk ) Voor een toetje rond Siterklaas bvb is het heel leuk om speculaascake te maken en daarvan een trifle met een kruidnotenmousse en een vulling van kaneelappeltjes* ertussen, afdekken met slagroom en bestrooien met ministrooigoed......... Om de speculaascake te drenken is bvb een zoete kaneel of winterthee zeer geschikt. *Kaneelappeltjes Appels schillen, in kleine blokjes snijden, suiker naar smaak en een beetje kaneel, even in een pan met wat boter, lichtjes bakken, afblussen met appelsap en indikken met bvb maizena of een speciaal indikmiddel voor sappene tc.. af laten koelen en verder verwerken. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 sjeempie Danuta, volgens mij kom ik een keertje bij je eten! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Doen, ik weet niet waar je zit in Hongarije, maar altijd welkom als je een keer op en neer moet naar Nederland ) Ik ga zo de zelfgemaakte hongaarse worst uit proberen van mijn Hongaarse huishoudster toevallig....) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Voel me nou wel een amateur hoor Eens google'n op die charlotte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Hoeft niet hoor, ik ben gewoon een foodnerd.....en ik ben oud dus tijd genoeg gehad om veel te leren en materiaal te verzamelen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Danuta, ik begin te hallucineren van jouw teksten over recepten.... Ik snap er niks van... maar ineens ben ik een Alice in Wonderland, triffles...metershoge vla-vlips met fruit en cake... bedwelmende alcoholinjecties.. zoete geuren, bakluchten van speculaascake, brownies tot je kiezen vastplakken, kruidige kaneelthee.... zuurstokken voor het raam, speculaasplakken aan de muur, een ouwe heks die vriendelijk aanmoedigd vooral véél dóór te eten.... ow nee.... dat was Hans en Grietje.... verkeerde sprookje.... .... of toch niet??? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Ik ga mezelf maar even troosten met een simpele cacke...gaat nu de oven in. Met roze beslag en een vulling van eigen jam. Simpel, maar wel lekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts