Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mijn eerste wecksperiment - mislukt of niet?

eelzuhtjuh

Recommended Posts

Ik heb vandaag mijn eerste cake proberen te wecken. Alles ging goed, of zo leek het.

De potten zijn nu afgekoeld maar er hangen condens druppels aan de binnenkant van het deksel, ik neem aan dat dat niet hoort?

Er was nog wat ruimte over tussen de cake en het deksel omdat de cake niet helemaal boven de pot uit rees. Had de potten halfvol gedaan, volgende keer dus in elk geval meer in doen.

Eet ik nu veel cake?

Is gewoon goed gegaan hoor! Die condens is niet erg. Als de potten maar goed dicht zitten.

De ene keer rijzen ze er overheen, de andere keer komen ze minder goed op. Dat verschilt per beslag, per dag, en weet ik wat

Te hoog is ook niet mooi, dan moet je er stukken af snijden en hebben ze dus geen mooie kant. (maar eet je wel lekker 'muffintops' die dag )

• 8 months later...

Laat ik nou toch precies dezelfde vraag hebben. Dan gaat het niet zozeer om condensdruppels, alswel om een laagje vocht dat op de een of andere manier onder de cacke terecht is gekomen....

Wat moet ik daar nou mee?

Ik denk dat ik te eigenwijs geweest ben ;-(

Er nog eens over nadenkend: Ik had de pot met bakpapier bekleed ipv de cacke er direct in te doen. Vermoedelijk is de condens langs een vouwtjes in het papier naar beneden gegleden. Voor iedereen die dit leest: niet doen dus. ;-(

Het zal er wel nix mee te maken hebben, maar daarnaast ging het wecken de eerste x ook niet goed. Heb daarna alsnog de pot in het hete water gezet en laten staan. Nu trok het wel vacuüm.

Ach ja, eerste weckervaringen...

Gisteren iemand over de vloer gehad die stomverbaasd naar de cacke bleef kijken. En vervolgens naar de eieren. Schijnt volgens hem 'echt niet te kunnen', zowel de cacke als de eieren niet. Ben ook wel benieuwd, die eieren wil ik pas over anderhalf jaar open maken

• 2 weeks later...

Ik maak vaak cake in en brownie, die gebruik ik daarna niet als cake voor bij de koffie maar wordt meestal verwerkt in een triffle... mijn methode: ik bak ze in de oven, geef met een injectiespuit direct drank naar nmaak in en over de cake, sluit direct af en af laten koelen...trekt altijd mooi vacuum vanwege de hoge temp en bewaar ze tot anderhalf jaar voor gebruik.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Van wiki:Trifle ('niemendalletje') is een nagerecht uit de Engelse keuken. Het bestaat uit meerdere lagen in een glas of glazen kom. De klassieke trifle heeft als onderste laag stukjes cake met daarop sherry gesprenkeld; hieroverheen wat vers fruit, bijvoorbeeld aardbeien of perziken en ten slotte een laag vla of custard. Er zijn echter vele variaties mogelijk: de cake kan vervangen worden door koekjes of brownies, en in plaats van vla kan het toetje ook afgedekt zijn met ijs.

Dat is dan weer een Charlotte en heeft weer niets met trifle te maken.....

In een trifle zijn altijd 3 zaken aanwezig en dat is cake, vla/pudding/mousse en fruit, vers of niet....het drenken kun je met drank doen (maar alleen voor volwassenen) of met sap of trempeersiroop. Verder kun je eigenlijk alle smaakvarianten uitproberen....in de winter is het hier vaak brownie of carameltriffle en in de zomer meer een ouderwetse met veel laagjes vers fruit en altijd in een mooie doorzichtige schaal natuurlijk ) Voor een toetje rond Siterklaas bvb is het heel leuk om speculaascake te maken en daarvan een trifle met een kruidnotenmousse en een vulling van kaneelappeltjes* ertussen, afdekken met slagroom en bestrooien met ministrooigoed.........

Om de speculaascake te drenken is bvb een zoete kaneel of winterthee zeer geschikt.

*Kaneelappeltjes

Appels schillen, in kleine blokjes snijden, suiker naar smaak en een beetje kaneel, even in een pan met wat boter, lichtjes bakken, afblussen met appelsap en indikken met bvb maizena of een speciaal indikmiddel voor sappene tc.. af laten koelen en verder verwerken.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Doen, ik weet niet waar je zit in Hongarije, maar altijd welkom als je een keer op en neer moet naar Nederland )

Ik ga zo de zelfgemaakte hongaarse worst uit proberen van mijn Hongaarse huishoudster toevallig....)

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Danuta, ik begin te hallucineren van jouw teksten over recepten....

Ik snap er niks van... maar ineens ben ik een Alice in Wonderland, triffles...metershoge vla-vlips met fruit en cake... bedwelmende alcoholinjecties.. zoete geuren, bakluchten van speculaascake, brownies tot je kiezen vastplakken, kruidige kaneelthee.... zuurstokken voor het raam, speculaasplakken aan de muur, een ouwe heks die vriendelijk aanmoedigd vooral véél dóór te eten.... ow nee.... dat was Hans en Grietje.... verkeerde sprookje....

.... of toch niet???