Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kaas, yoghurt en boter maken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik merk altijd dat de zaden omlaag zakken en dat er in het midden een leegte is van vanillesmaak. Blj mij dan. Bovenop zie ik altijd zaadjes. Midden wit. Onderop zwart 😬scheelt ook in de smaak

Geplaatst:

Ah, ok! Ik snap het 😃.

Geplaatst:

Ik wilde vandaag weer eens een geitenkaasje maken. Daarom gisteren een gepaste aantal liters geitenmelk gekocht. Opeens miste ik een pak…. Zoon van 17 had het pak leeggedronken bij zijn ontbijt (brunch in zijn geval). Ik vroeg, weet je wel wat je hebt gedronken: “ Ja, geitenmelk. En ik vind het veel lekkerder dan gewone melk.” Ok… dat wordt dus markeren de volgende keer met post-it ‘afblijven’. Die zag ik niet aan komen.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Dahli zei:

post-it ‘afblijven’.

Oh wat erg dit! En dat hij dat lekker vindt! Zeker een plakker erop doen. Gelukkig ga ik hier over de keuken.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Gelukkig ga ik hier over de keuken.

Met opgroeiende jongens van rond de 17 is niets meer je domein wat in een kelder, keukenkast of ijskast staat kan ik je verzekeren 😉.

Geplaatst:

Vandaag was het zover… boter maken.

IMG_5029.jpeg

IMG_5031.jpeg

IMG_5032.jpeg

IMG_5042.jpeg

IMG_5034.jpeg

IMG_5039.jpeg

IMG_5037.jpeg

IMG_5040.jpeg

aangepast door Nasuada

Geplaatst:

Wat een prachtige boter @Nasuada

Geplaatst:

Hier weer eens wat geitenkaas in de maak. De melk stremde dit keer beter dan ooit. De wrongel van geitenmelk is bij mij altijd veel kwetsbaarder dan die van koemelk. Hier had ik er al wat uit geschept en bleef de rest gewoon in tact. Het hele zaakje staat nu uit te lekken. Morgen maak ik van de ene helft een klein brietje, de andere helft wordt verse geitenkaas met kruiden. Ik denk bieslook of pul biber. Leuk weer!

IMG_9278.jpeg

Geplaatst:

Ooo heerlijk joh! Waar haal jij geitenmelk? @Dahli

Geplaatst:

@Mellie Gewoon bij de super 😃. Het is dagverse melk in pakken van 0,75 liter. Ze hebben er ook geiten karnemelk van trouwens.

IMG_1213.jpeg

Geplaatst:

De ene helft van de geitenkaas is inmiddels geproefd. Verse kaas gerold in pul biber tatli. De milde variant dus, niet de pittige. Het was veel te lekker 😊. Van de andere helft heb ik 2 kleinere geitenbrietjes gemaakt die voorlopig nog moeten rijpen.

IMG_9293.jpeg

IMG_9295.jpeg

Geplaatst:

Zojuist anderhalve liter melk gehaald bij de demeter boer. Ik laat de melk even staan voor de room. Omdat het onder uit de tank kwam en het melken al uren geleden was natuurlijk denk ik niet dat er erg veel in is. Ik vind dat niet zo heel erg.

Nu nog even zoeken naar mijn thermometer en ook nog zoeken op welke temp ik de melk altijd eerst opwarmde..helaas is mijn schriftje met al mijn recepten in Frankrijk achter gebleven.

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat ga je maken @appelvrouw ?

Ik ben erg dom geweest. Twee dingen tegelijk willen doen, en dat gaat niet bij kazen. Had een mengsel geitenmelk/koemelk staan opwarmen en wilde de CaCl toevoegen. Vergeten dat daar geen druppelaar op zit…. 50 ml gutste eruit i.p.v. 5 druppels 😳. Het geheel ligt nu dus in de afvoer. Zonde en zo balen! Morgen nieuwe poging. Ik wilde verse kaas maken, dat was afgelopen week zo lekker!

Geplaatst:

Heel jammer zeg!

Ik ga yoghurt maken.

Geplaatst:

Ik dacht dat de melk die ik gisteren had gehaald niet erg romig zou zijn want onder uit de melktank gehaald maar niet was minder waar. Zo vond ik de yoghurt na een nacht op een warme plek..een dikke laag room erop.

IMG_7301.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Ze zullen de melk in die tank in beweging houden neem ik aan? Dus dat het onderuit komt, maakt dan niet uit.

Ik verwarm de melk tot 80 graden en koel het dan terug en doe het samen met een schep yoghurt in potten in een hooimadam.

Geplaatst:

4 minuten geleden, Jorieke123 zei:

in die tank in beweging houden

Ja dat lijkt me. Anders krijg je natuurlijk een dikke laag room bovenop in de tank😋😋erg onhandig.

Ja jij doet het meteen in de potten. Kan je een foto maken van hoe het eruit ziet in die hooidame de volgende keer?

Ik heb deze witte plastic bak ooit van Thea gekregen speciaal voor yoghurt. Met een kruik erop en tussen een paar fleecedekens werkt het over het algemeen prima.

Mijn goede thermometer is van slag en dus heb ik de warmte bij verhitten en afkoelen met de vleesthermometer gemeten. Dat is redelijk goed gegaan, de room hebben we afgeschept van de yoghurt en de yoghurt zelf in een bak waar het nog in een berg ligt, zo dik is het.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.