Geplaatst: 3 december 20177 j Auteur Nee, nog steeds geen eigen melkdieren. Maar van de koeien van de buurman. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 december 20177 j Auteur Wie van de kaasmakers hier zou ook interesse hebben in een pak met extra dun kaasdoek? Zoals Gavin Webber gebruikt, voor heel weinig afdrukken van vouwen in je kaas: https://nutleyskitchengardens.co.uk/kitchen-craft-cotton-cheese-cloth (op het kaasmaakforum spreken ze van 'lingerie') Nou ben ik er nog niet helemaal uit hoe Amazon.de nou werkt (wat een schreeuwerige rot site) maar daar is het ook te koop. Dan zijn ze ietsje duurder, maar bij 3 pakken zijn er (volgens mij ) geen verzendkosten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 december 20177 j Yess ik ook wel, al heb ik er geen haast mee want verwacht komende halfjaar geen kaas te maken. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 6 december 20177 j Auteur Ik wacht nog even op reactie van Anna en Jet, maar ik zorg iig dat ik ze op tijd bestel voor de 19e Charly Ik heb mijn 20 liter pan op de kookplaat staan, en hij is veel te groot Ik heb een inductie plaat, en er zit een opstaande rand op. Ik had echt gezocht naar eentje zonder, maar die voldeden weer niet aan mijn andere eisen. Nu heb ik dus wel spijt. Gelukkig doet de plaat er niet moeilijk over, hij is nu gewoon aan het verwarmen. Mijn vorige plaat, die vervangen moest worden door bliksem inslag een tijd terug , was veel gevoeliger en had het vast niet gedaan als de pan op 2 cirkels tegelijk zou staan. Dus dat scheelt al... Er past overigens maar 19 liter in de pan, als je er 20 in doet is ie tot de rand gevuld. De streepjes met liters aan de binnenkant tellen ook maar tot 19. Wat een onzin he? Nou ja, zoveel liters zijn ook niet te tillen Dus ik ga de pan vooral gebruiken voor 4 gallons, dik 15 liter per keer. Ik heb nu 15 liter in de pan om Goudse te maken, en dan zit er nog 7 liter in de emmer want Joep is weer eens uitgeschoten met het tappen van melk (dat moet schuin onder een grote uitgang waar normaal de vrachtwagenslang aan wordt gekoppeld. 2 liter teveel dus. Nog even bedenken wat ik met die 7 liter ga doen. In ieder geval wat yoghurt (2 of 3 liter), gewoon wat melk in een fles, en een blauw kaasje? Maar dat kan nog veranderen Charly: ging het goed met de kaasjes die je gisteren hebt gemaakt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 december 20177 j Al brandnetelkaas geprobeerd, een van de lekkerste kaasjes (die ik koop in winkel dan ) Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 6 december 20177 j Brandnetelkaasjes nog niet geprobeerd. Maar meen andere mensen van t forum wel. Anna of Jorieke? Weet het niet meer. Gisteren inderdaad weer heerlijk gekaasd. Vier prachtige Goudse kaasjes gemaakt van in totaal 20 liter melk. En dan nog 5 meikazen van in totaal 8 liter melk. Ook hier wat veel gekregen. Want had maar 25 liter gevraagd. Maar ik klaag niet hoor! 4 meikaasjes heb ik ingevroren. Dat experiment van Jorieke hadden we de vorige keer zelf geprobeerd ook en was goed bevallen. De textuur en smaak veranderen wel ietsje. Maar niet negatief. Helaas naturel want Meneer-lief moet niets hebben van de pepermix. En ik vind mijn Goudse kaasjes nog steeds te lekker om met te maken. Dus ik ga nog heeeeel lang met de mix doen denk ik [emoji1]Misschien een volgende lichting Goudse kaasjes. Misschien....Een 20liter pan! Super. Wil ik ook! Niet alleen voor melk, maar ook voor passata en andere inmaakdingen lijkt zo'n grote pan me echt ideaal. Waar had je em besteld, Jorieke? Of had je MP afgestruind? Dat is misschien ook geen slecht idee. Ja stom van die 19 liter. Die Ikea pannen die jij (en ik ook) gebruiken zijn officieel ook voor 10 liter, aldus Ikea. Maar ik doe er vaak maar 8,5 in. Anders is het zo'n geklooi en mijn fornuis staat helaas niet pas. Ooit gaan we een nieuwe grote keuken maken, met een super fijne grote werktafel erin, en diep aanrecht, mooi groot fornuis, twee ovens en en en en... een mens moet wat te dromen overhouden nietwaar. En vooralsnog lukt het zo ook steeds nog. Das ook zo. (Maar een grote pan lijkt me wel echt geweldig makkelijk!) Enfin. On topic: had je al eerder zo'n grote Goudse kaas gemaakt Jorieke? Wel toch? Oh en Nas, snap dat je te druk bent, maar kazen is echt wel veel fijner als het kouder is hoor. Dus wel aan denken, dat als het dit winterseizoen niet wordt, het wss pas echt weer wat later gaat lukken. Ik zeg het maar... [emoji6] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 6 december 20177 j Auteur Ja brandnetelkaas is hier ook favoriet. Ik houd meer van komijn en fenegriek maar hij staat zeker in de top 5 De 15 liter melk bleek wat teveel te zijn voor die grote vorm (van 2 kilo) dus ik heb het laatste restje wrongel in zo'n camembertvorm gedaan (nog wel met kaasdoek want ik heb nog geen handige opstelling om e.e.a. te draaien zonder dat alles er uit stort) nadat ik het eerst had gemengd met wat blauwschimmelpoeder en iets zout. Ik heb er even een kilo gewicht op gezet (de volger van de 650 grams vorm past redelijk goed in die camembertvorm ) en nu nog een paar keer omgedraaid zoals men doet met blauw-, of witschimmelkaasjes. Morgen wat zout er op, en eens zien wat het gaat doen. Een soort Blauda, maar dan anders. Die grote vorm heb ik al wel eens eerder gebruikt ja. Ook eens voor de meikaas voor de MTFD Het is wel lastig om de kaas al eens om te draaien en in kaasdoek te pakken nadat je hem net vol hebt gepropt. Het is dan een te zachte bol met kaas Maar het ging redelijk. Ik heb uiteindelijk die mooie pan hier helemaal niet voor gebruikt. Het pasteuriseren ging tergend traag met zo'n lading melk. Dus ik heb de liters verdeeld over mijn 2 Ikea pannen en dat ging een stuk sneller. Daarna heb ik verder gewerkt in de emmer. Ik ben dat pasteuriseren sowieso wel aardig zat... duurt altijd lang! inclusief afkoelen weer. Dus van de 7 liter waar ik nog wat mee moest verzinnen, heb ik (van 3 liter daarvan) een klein rauwmelks kaasje gemaakt. In de kleinste vorm. Ook dat was proppen, misschien zat er meer vet in de melk? Eens zien of er nog besmetting is, en eens bedenken wat dan de vervolgstappen kunnen zijn. De melk loopt blijkbaar na het pasteuriseren geen besmetting meer op, want mijn kaasjes blazen (bijna?) nooit meer zo op. En ik werk niet superschoon met alles uitkoken en in de chloor zetten enzo. Dus het zat dan duidelijk al in de melk de vorige keren dat het mis ging. Hopelijk nu niet meer? Ik heb de indruk dat het schoner is de laatste maanden. Geen drijvende stukjes meer in de melk Nou ja, en dus 3 liter yoghurt en wat melk in fles. Oh en van de melkwei van de kaas heb ik nog weer ricotta gemaakt, de wei was best wittig ook. Dus dat is wel weer een mooi zakje kaas geworden, het hangt nog. Ik weet niet waar Joep de pan vandaan heeft, ik vraag het voor je. Het is er 1 van het merk Renberg? Hij zat nog in verpakking dus was niet van Marktplaats. Wat voor een fornuis heb je? Voor de meeste warmtebronnen zijn er best veel grote pannen te koop. Voor inductie wordt het aanbod een stuk kleiner. Bij o.a. de Makro enzo heb je ook veel van die grote pannen Zeker ook handig voor overige inmaakzaken! Die nieuwe grote keuken klinkt geweldig! Ha die meikaas gaat hard bij jullie, is ook zo lekker! Je voorraad kaasballen is dus weer goed aangevuld! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 december 20177 j Jorieke, nog gefeliciteerd! Ben jij de 19e jarig Charly? Hmm, ik vind dat brandnetel maar weinig smaak heeft. Doe mij maar fenegriek, kruidnagelkomijn of port of bier of blauw of wit of geit of.. Pannen zijn wel lastig ja.. Opgegeven inhoud is inderdaad altijd tot de rand, zo vol doe je 'm nooit. Vooral bij inductie is een goede (en dus dure) pan erg belangrijk, er is een enorm verschil in kwaliteit. Ik heb een 12L goedkope pan en een megadure 8L soeppan en 3L (of 4L, kan 't niet onthouden ) kookpan. Die dures zijn hun geld meer dan waard, echt zoveel sneller dan die goedkope dingen (bij gelijk te verwarmen volume), maar ook zwaarder da's niet voor niks dus. Voor pasteuriseren doe ik de soeppan vol, maar een paar liter in de 12L pan en die vul ik dan bij met in de kookpan verwarmde melk. Is even wat meer werk, maar het gaat zoveel sneller. Voor het afkoelen zet ik de pan (volgende keuken heeft meer en groter gootstenen) in koud water met koelelementen in de gootsteen. Flink blijven roeren en als het water lauw aanvoelt een keer verversen. Zo valt de tijd best mee hoor, ter vergelijking in de kaasmakerij duurt het pasteuriseren en terugkoelen van ca 850L melk (gewoon met warm en koud water, geen dure pasteurs) ook zeker een uur of 4. Camembert kan je ook in die kleine mandjes voor verse kaas maken, zonder kaasdoek Het draaien in de camembertvormen gaat wel makkelijk als je een sandwich maakt. Begin met een kaasmatje (voor verse kaas), eventueel de eerste keer een stuk kaasdoek erop, dan de vorm gevuld met wrongel, dan weer een kaasdoek en een matje. Eventueel nog een bord of iets anders stijfs boven en onder, goed vasthouden en keren maar Mooi kaas Jorieke. Ben stiekem wel heel benieuwd naar de Manchego van koeienmelk, is eigenlijk een schapenras en schapenkaas Oh en als die rauwmelkse goed gaat en je die ook lekker vindt scheelt dat voor het vervolg flink wat pasteuriseertijd Als je twijfelt, vraag het aan de boer, die zou moeten weten hoe goed en 'schoon' z'n melk is.
Geplaatst: 7 december 20177 j Auteur Ja zo'n sandwich voor het keren van camembert is mijn plan ja. Maar dan moet ik nog even naar de action o.i.d. om plastic snijplanken te halen zodat dat makkelijk gaat. En er niet mijn normale snijplanken voor nodig zijn. De meeste mandjes voor zachte kaasjes zijn niet cilindrisch, en dat lijkt me wel nodig voor camembert enz. Qua omdraaien? Maar misschien heb ik verkeerd gekeken Nou ja, nu heb ik deze al Charly komt de 19e deze kant op, dus dan kan ik het kaasdoek aan haar meegeven. De boer keek er toen (paar jaar terug alweer?) van op dat ik problemen had met kaas maken van de rauwe melk, ik zal het nog eens bespreken. Het is ook een redelijk lastig probleem, omdat het geen gore kazen worden die oneetbaar zijn, zoals je vaak leest over zo'n besmetting. Charly HOOPT zelfs dat haar kaasjes deze gaten gaan krijgen omdat ze dan lekkerder zijn Dus tja... heel ernstig is het ook niet. Ja ik ben ook benieuwd naar die Manchego, de lipase gaat voor dat pittige schapenmelksmaakje zorgen staat er in mijn boek Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 december 20177 j Sandwich kan ook met alleen kaasnetten of een bamboematje of schoteltje aan een kant erbij en iets voorzichtiger keren, ging hier ook goed Mandjes zijn niet recht nee, misschien liet mijn (inmiddels voormalig) baas ze wel eerst in grote ringen uitlekken. Kaas uit de mandjes kreeg wel de vorm zoals het hoort (smaak was zelfs beter dan die uit grote ringen..). Aha, ik dacht al zijn de kaasmakers hier nou allemaal in december jarig Goede maand voor kaascadeau's! Tja, de boer is natuurlijk overtuigt van de zijn goede melkkwaliteit. Dat kan wel een dingetje zijn ja. Iemand had eens van echt heel vieze melk kaas gemaakt voor een boer. Kaas was enorm geel en ook echt niet lekker, maar de eigenaren vonden hun melk zo lekker en de kaas ook..Haha, in de kaasmakerij hopen ze dat de klant daar juist niet om dezelfde gatenkaas vraagt, want reproduceren van zo'n goede fout is wel lastig.. De ene keer heb heb je wel de goede gaten en de ander keer niet. Misschien een pietsie propion toevoegen om de goede gaten een handje te helpen?
Geplaatst: 8 december 20177 j Auteur Ik heb de kaasdoeken besteld, per doek komt het op 7,13. Daar via die Engelse webshop zijn ze per doek wat goedkoper, maar de verzendkosten naar NL zijn weer aan de hoge kant. Plus: er waren er niet genoeg leverbaar nu. Op Amazon is de prijs dus wat hoger, maar werden er geen verzendkosten gerekend (die zijn al wat uitgesmeerd over de producten) en bij 5 stuks kwam dat wat voordeliger uit Volgende week moeten ze hier aankomen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 december 20177 j Jottem! Dank voor het regelen. We verrekenen wel weer wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 14 december 20177 j Auteur Nou ze komen de doeken vandaag afleveren. Er moet voor getekend worden, en ze komen voor het 'einde van de dag' Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 december 20177 j En? Zijn ze nog binnen gekomen? Leuk om mee te experimenteren. Hier waren twee mijn Goudse kazen enorm gaan barsten. Dat is voor het eerst zo heftig. Als ik zou moeten zeggen waarom, zou ik gokken dat ze te snel gedroogd zijn. Ofzo. Maar in ieder geval zag ik het niet zitten om wax in die scheuren te gieten. En heb gekozen voor vacumeren. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 17 december 20177 j Auteur Ja ze zijn binnen, zien er goed uit al moet ik nog even kijken hoe je ze handig wat kleiner maakt en dan zorgt dat de randjes niet gaan rafelen. Hoe lang hebben je kaasjes gelegen voordat je ze hebt verpakt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 december 20177 j Aha. Mooi dat ze binnen zijn. Helaas is het bewerken van stof zwaar niet mijn expertise. Dus ff geen idee. Kazen hebben 9 dagen gedroogd. Ik zag geen sporen van vocht / nattigheid meer. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 16 januari 20187 j Auteur Vandaag maak ik weer een Emmentaler, de vorige ligt nog in vacuumzak en is niet op gaan bollen. Ik had hem ook niet in die zak moeten doen maar juist open en bloot moeten laten liggen en dan steeds poetsen met een lichtvochtige doek met pekel. Maar ja, hij had vanaf dag 1 al barstjes en scheurtjes dus dat werd hem niet. Ik heb hem nu weer koeler liggen, al een tijdje, en heb hem 1 keer omgepakt naar een nieuwe zak omdat het best een kleffe bende werd in die zak. Toen rook ie wel erg lekker, dus we houden vol De melk van de Emmentaler van vandaag heb ik niet gepasteuriseerd, die van de vorige wel. Misschien maakt dat ook uit. En nu ga ik hem dus met kaasdoek in de vorm doen, niet in de microgaatjesvorm zoals de vorige keer want daar kwam hij moeilijk uit en toen zullen de barstjes zijn ontstaan? Nou ja... zo blijf je bezig he? Verder maak ik nog camembert, blauwe kaas, en een litertje yoghurt vandaag. Het zou de hele dag regenen maar het is nu al uren droog en zonnig. Wel smerig koud door de harde wind dus ik vind het ook niet erg hoor. Maar gisteren was een betere kaasmaakdag geweest, toen zou het droog blijven maar heeft het de hele dag gemiezerd en geregend. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 januari 20187 j Die Emmentaler zie ik erg zitten. Dat er gaten in je kaas zitten, en dat dat zo hoort zegmaar Dus ben benieuwd naar je bevindingen. Hoewel het dan wel weer een erg lekker kaasje moet zijn, wil hij de Goudse kunnen toppen hoor Ik wil binnenkort de parmezaan echt gaan proberen te maken. Voor 1 feb, dan begint mijn zaalseizoen voor t echie en zal het nog wat worden om aan kazen toe te komen. De lichting die zo gebarsten was, heeft inmiddels Packman-achtige vormen aangenomen. Ik moet er wel om grinniken. Hij smaakt wat sterker, maar echt heus niet onprettig. De laatste batch van plusminus 10 dagen geleden is er een volgens het boekje. Zien er echt keurig uit. Toch ook weer blij mee. Hoe is het met je camembert en blauwe kaas verlopen Jorieke? Daar draai jij inmiddels vast je hand niet meer voor om! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 17 januari 20187 j Auteur Tssss ik vond de vorige keer al dat er wel heel veel propionic poeder in de kaas moest. Deze keer bedacht ik me dat ook weer... maar ik had het er alweer in zitten voordat ik even wat meer info zocht. Nu is het zo dat in mijn Amerikaanse boek bij het recept voor 'Emmental' staat dat er een theelepel van dat poeder bij moet. En dan na een stap of 5 moet je de rest van de stappen van het recept voor 'Traditional Swiss' volgen. En ik heb eens bij de ingrediënten voor die Swiss gekeken, en daar hoeft maar 1/8 theelepel in! Das nogal een verschil... dus ik heb net even wat recepten bekeken op het kaasmaakforum en er gaat nooit zoveel poeder in. Lekker dan... Nu maar hopen dat de kaas er niet te bitter o.i.d. van wordt. En dat het alleen pech is voor de inhoud van het toch al kleine zakje Volgende keer minder! De witschimmels en blauwschimmels heb ik wel aardig onder de knie ja. Al zijn die blauwe nog wel eens moeilijk. Maar vooral in het schimmelen, niet in het maken zelf. Ik moet het boekje er alleen wel even goed bijpakken steeds, als ik zoals gisteren 3 verschillende kaasjes maak. Dan wil ik wel even zeker weten dat ik alle roertijden en hoeveelheden zout enz. wel goed doe De pot met yoghurt is ook weer goed gelukt, na 1 of 2 (en vaker) keer door-enten krijg je snel mooie dikke yoghurt. Ik kook de melk niet meer trouwens. Ik verhit tot 91 graden. Tussen die 91 graden en 100 graden duurde het vaak wat te lang omdat het niet te hard moet gaan ivm aanbakken aan de bodem en het vormen van een vel en het overkoken enz. Ik zet de pan daarna in een gootsteen koud water, en dan koelt het snel af. Ik zorg dat ik al een stel grote literpotten heb uitgekookt (of ik giet kokend heet water uit de waterkoker in een pot als ik er maar 1 maak) en dan neem ik wat yoghurt van de vorige keer in een bakje, giet daar wat melk bij, en roer er een dunner papje van. Dat giet ik dan weer in de pan met op dat moment melk van dik 45 graden. En dan roer ik wat en giet ik de potten vol. Deksel er op, en dan leg ik ze onder een paar handdoeken op een poef bij de kachel. Na 3 uur haal ik die handdoeken er af, en zet ik ze wat verder weg bij de kachel. En na nog wat uren zet ik ze in de koelkast. In plaats van die handdoeken en poef bij de kachel wil ik graag zo'n mooi ding hebben: http://www.ecostoof.nl/ daar heb ik me dus voor ingeschreven want ze zijn nog niet te koop. Ik vind ze erg mooi en ik ga er toch vanuit dat er wel zeker 3 literpotten yoghurt in kunnen? Als er ook hele pannen in passen. Ook leuk om zo'n project te steunen (en een mooi en handig product te 'krijgen' als dank natuurlijk ) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 januari 20187 j Ecostoof bekeken..ik ga toch maar eens kijken of ik die niet zelf kan maken.Hopelijk deze week kaas maken..peperkaas... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 januari 20187 j Zo'n soort ecostoof heb ik eerder gezien: http://www.hooimadam.com/ Volgens mij hoorde een zuivelbereider laatst zeggend dat melk voor yoghurt tot een bepaalde temperatuur verhit moest worden. Niet hoger dan die temperatuur, maar wat dat was weet ik niet meer Maar in elk geval dus niet koken Wat voor literpotten gebruik je voor de yoghurt Jorieke? Heb mijn kaasje van 20 oktober 2017 vorige week donderdag (11 jan) aangesneden: Lekker kaasje, beetje te zout vind ik. Korst is ook wat te ver ingedroogd, was ingecalculeerd want dat krijg je als je per se een hele grote kaas en een kleine die op dezelfde dag gemaakt zijn gelijktijdig wil waxen. Mijn kaas bleek in pannenkoeken heel anders te bakken dan de gekochte kaas van de kaasmakerij. Plakken van mijn kaas hadden al een knapperig egaal 'bruin/oranje' korstje terwijl de andere kaas nog niet echt verkleurd lag te pruttelen. De verschillende kaas zat op een pannenkoek, zag er wel grappig uit Helaas maakt de nieuwe kaasschaaf veel dikkere plakken dan de oude van xenos die laatst in tweeën brak, dus deze kaas is al bijna weer op.
Geplaatst: 21 januari 20187 j Leuk die eco stoof/ hooimadam. Laat ik nou 2 schaapjes hebben. Zijn er geen handige naaisters onder ons die zoiets willen freubellen tzt ? Dan kunnen wij dit misschien samen doen? https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 21 januari 20187 j Auteur @Anna: hier zie je de literpotten op de achtergrond: De yoghurt heb ik nu na het maken niet geschud of geroerd, en als test 1 pot 'afgegoten' vanmorgen. Die andere laat ik nog even dicht. Deze keer heb ik yoghurt van een vorige 'kweek' toegevoegd in plaats van een nieuw ijsklontje. En dat maakt hem ook al dikker. En een mooi kaasje hoor, hoe komt ie te zout denk je? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 januari 20187 j Parmezaan in wording! Oh mbt die nieuwe versie van de hooikist: ziet er erg mooi uit! Maar waarom niet gewoon in een dekbed in een bak / kist oid? wees bevriend met kleine dingen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.