Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Och jongens toch... ik heb ook kaasferment besteld en wax ben ik al maanden aan het sparen van de babybels.

De wrongel vergeten.... wilde gewoon experimenteren met recepten van hier. Maar ‘gewoon’ is al moeilijk zat

Ik wilde zelf een pers maken, maar heb sowieso genoeg gewichten liggen. Sjonge jonge... het is nu al vreselijk! Waar ben ik aan begonnen?! Aaaaaahhhhhhh

Ik heb vanmorgen even snel een liter yoghurt, een liter (vette melk van bovenuit de emmer) voor roomkaas, een liter gepasteuriseerde melk (verhit ik samen met de melk voor yoghurt, maar de melk voor... melk doe ik dan al in een fles zodra het 73 graden is. De rest verhit ik dan nog door voor yoghurt) en een halve liter griesmeelpudding gemaakt.

En net bedacht ik me ineens: ik heb die liter voor roomkaas wel opgewarmd, er ferment in gedaan, en de pan toen warm weggezet tot morgen. Maar ik ben het stremsel, wel 1 druppel, vergeten! Ja dan wordt het nooit roomkaas Net dus nog even gedaan...

En ik wil morgen deze broodjes maken: https://www.biggerbolderbaking.com/crazy-dough-stuffed-bread/ Dus ik hoop dat het nu toch nog op tijd kaas wordt

Weeeeuuuuwww! Die samengesmolten broodjes!!! Zien er heel erg lekker uit zeg Op de verlanglijst maar weer!

Ik hoop naarstig op nog enkele koelere dagen voor kaasmaken volgende week. Want deze week zit ik idioot vol met zaaidingen van de afgelopen week. Enzo!

En naar het schijnt, lijkt mijn schietgebedje te worden verhoord, zie bij weeronline zowaar wat lichte nachtvorst in de pijplijn?

Dan moeten er volgende week nog 1 parmezaan, yoghurt, wat meikaas en liefst nog 4 Goudse kaasjes gaan ontstaan. Hoop dat het me lukt kwa tijd.

@Mellie: super cool dat je nu echt gaat beginnen. Hoop dat het dagje meekijken geholpen heeft. Voor mij werkt het het lekkerste als ik gewoon Joriekes recept open heb staan en stap voor stap rustig afwerk. (Uiteraard eerst even goed doorlezen om te kijken of je alles hebt. Maar volgens mij zit dat wel snor dan) Heel veel plezier en succes!

wees bevriend met kleine dingen

Weeeeuuuuwww! Die samengesmolten broodjes!!! Zien er heel erg lekker uit zeg Op de verlanglijst maar weer!

@Mellie: super cool dat je nu echt gaat beginnen. Hoop dat het dagje meekijken geholpen heeft. Voor mij werkt het het lekkerste als ik gewoon Joriekes recept open heb staan en stap voor stap rustig afwerk. (Uiteraard eerst even goed doorlezen om te kijken of je alles hebt. Maar volgens mij zit dat wel snor dan) Heel veel plezier en succes!

Heeeeeerlijk brood idd!

En supercool is vooral supereng... toch wel erg spannend moet ik bekennen en heb een deel van de brouwmarktspullen nog niet binnen. Uitverkocht. Uiteraard.

En dit weekend met het koude weer kan ik niet. Maar het begin is er. Slik.

Het grote wachten... heb gisteren gemaild hoe het ervoor staat maar nog geen reactie.

Sja, spannend omdat ik het nog nooit heb gedaan. Een x meekijken is toch wat anders dan het zelf gaan doen met een circus aan je voeten. Tenminste, ik vermoed dat het straks zo zal gaan, want het is toch wel extreem interessant al die potten en pannen en deksels en wrongelsnijder en weet ik veel wat nog meer!

Wordt vervolgd

Ik ben sinds kort ook besmet met het kaas-maak-virus. M'n eerste Goudse ligt boven te rijpen en morgen ga ik een volgende maken.

Een komijnekaasje (of misschien toch een chipotlekaas? Keuzes, keuzes...)

Allereerst even een dikke pluim voor al jullie tips en tricks die hier te vinden zijn Ik heb 't boek van meneer Wateetons gebruikt voor mn eerste kaasje maar eerlijk gezegd vind ik de beschrijvingen van Jorieke helderder. Dus die heb ik uitgeprint voor kaas nr 2

Veel dank!

Ik heb een starterspakket gekocht met 2 x 500 g kaasvormpjes. Maar ik vraag me af, wat vinden jullie fijne/ handige kaasvormen? En wat precies zijn die kadova kaasvormen, wat is daar anders/ beter aan? Behalve dan de prijs

En hoe zit 't met zachte kazen? Wat voor vorm gebruik je daar 't beste voor? Ik kijk op de website vd Brouwmarkt en zie mandjes, vormen zonder bodem, vormen met volgers, bekermodellen, hellup!

Leuk, nog een kazer

Ik ben wel te spreken over die 650 grams vormpjes. Druk je die goed vol dan heb je een mooi formaat. Die kleinere van 400 gram (ik denk dat je die hebt?) zijn ook handig om te hebben, vind ik dan. Als ik kruidenkaasjes maak dan neem ik meestal 15 liter (volle, zo van de boer-)melk en dan maak ik 2 van die 650 en 2 van die 400 kaasjes. Naturelkaas maak ik vaak in een grotere vorm, maar na aansnijden vacumeer ik dan de helft zodat we niet zoveel kaas hoeven eten voordat de schimmel er op staat (die snijd je weg hoor... maar toch)

Ik wil er nog wel eens 1 van 1 kilo. Dat is voor kazen zoals een Parmezaan of Cheddar net een mooi formaat denk ik. Daar is mijn 2 kilo vorm echt te lomp voor, en mijn microgeperforeerde vorm is echt niet handig met die harde kazen van stug wrongel

Die dure kadova vormen hebben een 'net' in de vorm, dat dient als kaasdoek zeg maar. Maar dan zonder de vouwen en het ompakken (ja het draaien moet nog wel lijkt me... dat weet ik eigenlijk niet? ). Misschien werkt het wel geweldig, ik mis ze niet... denk ik.

Voor camembert heb ik nu dit soort vormpjes: https://www.brouwmarkt.nl/producten/zelf-zuivel-maken/kaasmaken/kaasvormen-zachte-kaas/kaasvorm-worst-breed-zonder-bodem-110-mm.html (let op dat je dan 'cilindrisch' neemt en niet 'conisch' qua omdraaien...) en ik denk dat je daar ook wel andere zachte kaasjes mee kunt maken? In combinatie met een kaasmatje dan, of kaasdoek of een sushimatje.

Al die andere vormpjes heb ik nog nooit gebruikt, ik weet het niet. Ik maak weinig zachte kaas denk ik. Ja Meikaas en roomkaas en ricotta. Maar dat kan allemaal zonder vormpjes of in die van de goudse kaas.

Oja, ik heb idd 400 g vormpjes

Op zich vind ik die qua formaat wel ok. Mijn grootste pan kan precies 4 liter melk hebben en dat is weer precies genoeg voor 1 vorm.

Ik twijfel nog of ik net zo'n soort pan erbij of een hele grote zal aanschaffen. Tis wel weer nog meer spullen, maar aan de andere kant is 't net zoveel werk voor 2x zoveel kaas... We twijfelen nog even voort....

Bovendien, eerst maar eens het ambacht een beetje in de vingers zien te krijgen

Anyway, ik ben weer wat wijzer, dank

Hier ook een nieuwe kazer , meeste spullen binnen, dinsdag nog wat van vd Kooy, en dan hoop ik woensdag verse melk te gaan halen en te beginnen. Ik heb inmiddels ricotta gemaakt, en de ricotta salata staat gezouten in de koelkast.... die moet nog even. Wil de gouda van Jorieke gaan maken, heb 2x 500 gr vormen besteld met volger, en vanmiddag met manlief een simpele pers in elkaar geflanst.2470206C-6903-4118-B297-CCCCADE3A4D311521521413277.jpeg

Leuk dat jullie ook aan het kazen zijn geslagen!

Die dure kadova vormen hebben een 'net' in de vorm, dat dient als kaasdoek zeg maar. Maar dan zonder de vouwen en het ompakken (ja het draaien moet nog wel lijkt me... dat weet ik eigenlijk niet? ). Misschien werkt het wel geweldig, ik mis ze niet... denk ik.

Draaien moet nog steeds ja! Voor grotere kaas (2-12kg) is een kadova heel handig, maar voor heel veel kleine kaasjes (500-1000g) vind ik het ondingen. Bij die kleine moet je met je nagels het net uit de vorm peuteren, niet prettig als het lekker in elkaar gedrukt zit door het persen. Als je te zwaar perst (of te lang) dan gaat de kaas dwars door het net heen, zie 'm er dan nog maar zonder scheuren en afgebroken stukken uit te krijgen

Voor een thuiskazer zijn de 400g en 650g vormpjes wel fijn ja! Anders heb je zoveel melk nodig om een vorm te vullen en dat past dan weer niet in je pan(nen) of niet op het fornuis En bij grote pannen duurt het allemaal veel langer voor de melk op pasteuriseertemperatuur en weer afgekoeld is.

Helaas Appelvrouw, ik moest uht googelen. Dus ik was het zeker niet.

Maar wat ik wilde schrijven:

Een van de Goudse kazen aangesneden die ik vacuüm verpakt heb, een maand of 3 geleden.

Deze stonk niet. Er zat wel een pietsje schimmel op een paar plekjes, want helemaal vacuüm is het natuurlijk niet. Maar er zat ook niet genoeg lucht in de zak voor de schimmel om verder te groeien. Dus het zijn erg kleine plekjes gebleven. Na wegsnijden van de schimmel toch echt wel een lekker kaasje. Gewoon zoals ie hoort zegmaar. (Kleine gaatjes helaas )

En het is makkelijker dan waxen. Maar goed: ook echt echt veel lelijker. Je haalt toch een beetje een hoekig (van de vouwen in het plastic), en voor je gevoel iets zompiger kaasje uit die zak. In plaats een mooie ronde, uit zo’n prachtig rood velletje. Ik zou een kaas in een vacuümzak niet zomaar cadeau geven aan iemand, presenteert voor geen meter. Maar goed. Eerlijk is eerlijk. Smaak en textuur zijn prima gebleven. Dus als ik nog es haast heb... wie weet probeer ik het volgend kaasseizoen toch nog eens!

In t zakje (je ziet in die ‘vouwen’ ook wat vocht zitten. Hij blijft wat natter)

73ea2d67957494cca9a6ff1e665166f7.jpg

En aangesneden (ruwe richeltje is omdat ik het laatste stukje afbrak en niet netjes sneed )

f0989b1ab30227fdb378e0579dacbfe9.jpg

Ik zou een kaas in een vacuümzak niet zomaar cadeau geven aan iemand

Nou, ik zou zo'n kaasje heel graag cadeau willen krijgen hoor

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".

Huub Buijssen.

Goed idee. Heb er nog eentje. Zal die nog es 3 maanden laten liggen en kijken hoe het dan is!

En @Speets: Geen idee waar je zit in ons kikkerlandje, maar als ‘t een beetje in de buurt van de bollenstreek is, gooi ik wel een stukje af bij je

Zoooooo! Het kwam er eindelijk van! Een laatste (?) dagje kazen dit seizoen.

Er staan 6 flessen vanille-yoghurt in de 'hooikist' en de parmezaan staat te stremmen (hoop ik )

Straks nog van de overgebleven liters wat meikaas maken. En dan is 't weer mooi!

In totaal dan iets van 25 liter melk weggewerkt vandaag.

Even kijken wat ik met de melkwei doe... want ik geloof dat alle beestjes op het landje wel verzadigd zijn

Enfin. Ik bewaar het en zie morgen wel verder. Luxe problemen op t landje!

En toen was de kaas op en er waren nog pannenkoeken over... Kaas nr 6 gemaakt op 20 oktober 2017 werd geslacht op 12 april, 1,5kg kaas! De laatste kaas alweer. Moest niet veel later, want het was al veel te warm op dat kamertje waar de kaas lag. De wax droop er al uit bij het open snijden. Zag ook dat de wax om sommige plekken steeds lichter/dunner werd, hebben jullie dat ook wel eens?

De 'korst' heeft wel een beetje een chemische waxsmaak en -geur. Verder een lekker kaasje, aan de zoute kant ook weer. 1u per 100g kaas pekelen is toch teveel denk ik, of het moet nog liggen aan mijn jonge pekel (waar nog niet veel calcium uit de kaas in zit).

AN7002s15281523705796.jpg

AN7001s72671523705800.jpg

Volgens Charly was het tijd om mijn (1e) Emmentaler aan te snijden Dus dat heb ik gedaan.

Nee... geen bolling:

IMG433012081525335041.JPG

En nee... geen gaten

IMG433120001525335043.JPG

En uhm.. ook eigenlijk geen smaak. Of heel weinig iig. Heel saai, en niet eens echt smeuïg ook. Eens zien hoe het bakt/krokant wordt, zodat ik het rasp en over ovenschalen enz. doe. En door de pasta met tomaatjes en basilicum. Dan is alle kaas wel lekker en komt ie wel op.

Ik had dus teveel gaatjespoeder gebruikt, in dit recept staat een theelepel en dat leek me al veel maar ik heb het pas na de 2e Emmentaler-poging eens uitgezocht en toen bleek dat veel teveel. Maar dan zou je bijna verwachten dat er zoveel gaten komen dat ie ontploft ofzo De 2e kaas heb ik ook niet gepasteuriseerd, om te zien of dat hielp. Maar ook die is niet gaan bollen.

Nou ja, we wagen komend kaasseizoen wel weer een poging

Eerlijk gezegd vind ik ook de emmenthaler hier in France vrij smakeloos, misschien inherent aan de soort ( en mijn smaak( en ligt het niet aan jouw kaasmakerij. Geef mij maar een Gouda of van Franse hardere kazen een Tomme of de wat zachtere een Comté, helaas zit je dan weer vast aan het soort koe die de melk mag leveren..

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ik had laatst een discussie over zuursel; je maakt zuurselferment, gebruikt wat je nodig hebt en vriest de rest (in porties) in.

Ik dacht dat je dan voor een volgende kaasmakerij gewoon de benodigde hoeveelheid zuursel kan ontdooien en door je melk kan gooien. Vriendinnetje dacht dat je in bevroren toestand een dubbele hoeveelheid zuursel moet gebruiken.

Dus ik gooi 't hier in de groep, jullie weten vást hoe 't zit