Jump to content
Jorieke123

Kaas, yoghurt en boter maken

Recommended Posts

Het pakket van Brouwmarkt (of is het nu Braumarkt...?) kwam gelukkig op tijd Dus ik ben gisteren al begonnen met het 'lijmen' van mijn Parmezaanse kaas met kaascoating. Vervelend spul om mee te werken... stinkt ook. Ok: gloeiend hete wax is ook niet alles.. met dat omsmelten en echt niet willen knoeien enz. Maar je doopt de kaas een paar keer en je bent klaar.

Die coating moet in dunne laagjes en met een sponsje en als ie toch nog niet helemaal goed droog was dan krijg je een afdruk van het matje waarop je hem hebt liggen tijdens het coaten.

Nou ja... nu maar hopen dat de kaas bij elkaar blijft...

Geen meikaas he. Vers zoals verse bolletjes geitenkaas. Met en zonder kruiden maak ik. Vind ik heerlijk van geit. Nu nog testen van schaap

Oh ja ik wil ook graag het recept voor de verse kaas! Maar ziek eerst maar uit. Griep heerst nog enorm he? Beterschap!

Wist trouwens niet dat coating zo stonk. Gelukkig ben ik heel tevreden met het waxen. Gaat super goed de laatste tijd. Nauwelijks nog scheuren. (Hoewel dat sowieso de wax niet is, maar de kaas. Denkelijk, toch!)

Ik wil nog voor het einde van het seizoen nog 1 parmezaan en 8 Goudse kaasjes maken. Nu de tijd nog vinden...

Hoop dat jouw Parmezaan mooi bijeenblijft met zijn coating Joriek!

wees bevriend met kleine dingen

Weer 4 kaasjes gemaakt, van 15 liter ongepasteuriseerde melk. 2 met brandnetelkruiden, en 2 met komijn. Tis altijd even een kunstje om van 1 bak met wrongel 2 verschillende smaken te maken, maar dan heb je ook wat

Mijn vorige testkaasje van rauwe melk ligt er nog netjes bij, dus ik durfde het wel aan. We zullen weer zien

IMG346978441519804451.JPG

Verder uiteraard weer yoghurt, en 2 flessen gepasteuriseerde melk, en een liter nieuw yoghurt ferment.

Ik heb ook weer vanilleyoghurt gemaakt, ik heb zo'n potje met vanillepoeder, waar ik een snuf van toevoeg voordat ik de pot dichtdraai. Zo ergens tussen het 'rijpen' door schud (nou ja, zachtjes een paar keer omdraaien) ik de pot omdat die vanille onderin komt te liggen.

En dan doe ik er later, pal voor ik het ga eten, wat honing door.

Oh wat een knapperds!

Inspirerend ook! Ik moest mijn pepermix maar es gaan inzetten.

Ik durf nog niet goed zonder pasteuriseren, maar heb het idee dat mijn melk ook viezer is

Zien jullie ooit zwarte fliebertjes in de melk?

Vanille yoghurt doen wij dus ietsje anders; stokje al meekoken met pasteuriseren.

Alleen is doorenten dan een dingetje idd.

Maar met de honing doen we het precies zo! Net voor het eten toevoegen.

Mmmmmm! En veel natuurlijker dan uit de winkel.

Ja ik maak dan maar 1 of 2 potten vanilleyoghurt, en een paar normale, ook handig voor dipsausjes en in deeg o.i.d. dan wil je geen vanillesmaak Vandaar niets meekoken maar pas later toevoegen. Maar als je alleen maar vanilleyoghurt maakt kan je vast ook wel doorenten met die vanillekweek? (en kook jij de melk nou, of pasteusieer je het? )

Eerder had ik wel eens fliebertjes in de melk ja. Maar de laatste tijd niet meer. Nou is er genoeg onzichtbaars wat voor problemen kan zorgen natuurlijk. Maar als er al stukjes in drijven als je het haalt dan zou ik ook pasteuriseren ja.

Hier lijkt iets veranderd aan de melk, het oogt schoner. Dus ik durf het nu aan. Wie weet krijg ik er nog spijt van.

Nou was het ergste probleem bij mij dat die grote gaten ontstonden, wat niet eens een oneetbaar kaasje gaf. Alleen erg lastig met waxen omdat dat dan barst. Door het pasteuriseren ging dat weg, of in ieder geval zo goed als. Dat bewees wel mooi dat het niet kwam door een besmetting tijdens het kazen, maar echt iets van tijdens het melken.

45 graden en 50 graden? Da's best veel toch? Ik volg Jorieke natuurlijk op de letter, en da's 33 en 36 graden.

Zou het dat zijn?

Edit: oh ja, zeven zou kunnen inderdaad Appelvrouw. Maar dan denk ik idd: als ik al fliebertjes zíe, wat is er dan nog dat ik niet zie, en haal ik dat eruit met zeven door een kaasdoek... Dus ik blijf braaf pasteuriseren.

Vooralsnog pasteuriseer ik alleen de yoghurt (73 graden) . Niet koken. Ik merk geen bederf. De flessen trekken vacuum, en bewaar ik in de koelkast. Wij eten nog steeds van de vorige batch (gemaakt 8 feb)

Edited by Guest

Oh, hier helemaal niet meer gereageerd zie ik Maar goed, ik heb dan ook geen antwoord, op je gebarsten kaas. Als je niets anders doet dan daarvoor Kan het bijv. nog liggen aan te snel drogen van het kaasje zelf, met andere temperaturen of vochtigheid van de lucht in de ruimte waarin je ze droogt?

Morgen maak ik weer yoghurt, maar dan maar 1 liter want ik heb nieuwe cultuur gemaakt en zo'n ijsklontje moet altijd lang op gang komen voordat ie goeie yoghurt maakt. Dus van de liter die ik morgen maak, gebruik ik overmorgen een schep om meer te maken. Dan is de cultuur al lekker wakker en op gang

Ow jee. Ik heb kaasmallen besteld. Het gaat gebeuren! Echt zoooo verschrikkelijk spannend vind ik het!

Op marktplaats gevonden. Een kadova kaasvorm en 2 ronde voor ong 350 grams kaas.

Het zout voor het pekelbad is binnen. Een bak waarin ze kunnen liggen ook. Thermometer check. Mis ik nog wat? Ow ja kaasdoek en vegetarisch stremsel.

Ik weet zo 123 niet of ik nog wat anders nodig heb.

Ik wil een Goudse kaas maken! En parmezaan! En! En! Ik vrees dat ik compleet losgeslagen ben nu al...

Ik ga eerst maar eens kijken hoe het kaas maken me afgaat met loslopende kinderen en grijpgrage handjes.

Ooooo zo spannend allemaal!

Je hebt nog kaasferment nodig, of ga je eerst eens voor karnemelk? Voor Parmezaanse heb je yoghurt nodig. Wat voor een boek heb je? Of ga je voor recepten van dit forum? Ga je voor kaascoating als jasje? Of wax? In geval van coating heb je een goeie ruimte nodig om ze te laten rijpen enz. Dus een omgebouwde koelkast (ook wel kaasgrot genoemd) o.i.d. Voor wax is dat niet nodig.

Ga je de wrongel snijden met een mes?

Het is misschien handig om eens wat verse kaas te maken, of heb je dat al eens gedaan? Zoals meikaas of roomkaas enz. Dan heb je meteen resultaat en kan je even inkomen in alle termen en manieren enz. Voor een Goudse (en al helemaal een Parmezaanse) heb je veel geduld nodig voordat je kunt proeven of het überhaupt eetbaar is geworden

Voor de hardere kaasjes wordt het wel gauw te warm de komende maanden, dan krijg je snel schimmel. Dat poets je wel weer weg, maar in de koude maanden gaat het een heel stuk beter. Laat je daardoor niet uit het veld slaan, en maak dan gewoon verse kaasjes tot het weer koeler wordt en je weer bewaarkaas kan maken

Oh en rekjes (taartrooster bijv. of van die rvs onderzetters van de hema) of plastic matjes (met gaatjes) om de kaas op te laten drogen zijn ook nodig.

https://www.hema.nl/winkel/koken-tafelen/koken/keukenbenodigdheden/2-pak-onderzetters-(80643105)?variant=80643105