Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jardinades `17( ooit meedenkers jardinades)

Featured Replies

Geplaatst:
een heel mooi merelnest..die heb ik toen het nest was uitgevlogen uit de heg "gezaagd"...

Dat doe je toch niet Jet ??? Moeten die merels volgend jaar wéér een nieuw nest maken.

Maar het wordt echt een hele mooie tuin.

En die Moestuinridder vind ik fantastisch.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Lijkt me echt te gek om straks te zien dat bezoekers onverhoeds de hoek om komen en met je schrikker oog in oog staan... Vinden ze vást prachtig! Houen zo dus... niet oplieven! (...of jullie moeten na dag 1 opeens een bult met klachten krijgen... )...

Maarre... mensen komen daar naar jullie om vermaak te vinden... en de Schrikker probeert daar zijn deel aan bij te dragen. Beetje theater... komt goed aan...

Geplaatst:
  • Auteur
dan zag ik een raar stuk hout. Als ik al wist wat hout was dan.
Ontegenzeggelijk waar. Over de vogels maak ik me dus niet druk...

Conny de heg werd gesnoeid..en het nest lag veel te veel in het zicht voor de merels...gauw weggehaald

Ja, Erny, zoals de verschrikker geplaatst is..mijn zijn spinnenrag bezem en zo..lijkt hij al meer op een bewaakridder zoals iemand hier ergens zo mooi opmerkte..alleen als je dichterbij komt zie je zijn hobbit-trolachtige kop. Ik had ook de boommannen (de Enten) uit In de ban van de Ring voor ogen toen ik hem ging maken..maar vond niet het juiste hoofd..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh op die manier.

Ik zou het wat betreft die bewaakridder gewoon even aankijken.

Je hebt toch nog geen klachten gekregen ???

Niet te veel opleuken anders mist hij zijn doel.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Ik denk dat het wel meevalt hoor met kinderen die bang worden. Ik ga al jaren lang naar De Elf Fantasy Fair en Castlefest en dergelijke festivals waar een groot deel van het publiek verkleed rond loopt. Een deel daarvan is echt van de horror-achtige kostuums inclusief grote hoeveelheden nepbloed. Maar nog nooit angstige kindjes gezien, en die lopen er gewoon ook van alle leeftijden. Wel zijn er dan die de weerwolf willen aaien of de vampier een kusje geven

Geplaatst:
Kom ik vandaag op de tuin: nog heel veel rupsen op de koolplanten..super aangevreten. Dat kan toch niet in een showtuin!

Thema is o.a. insecten toch? Bordje maken met uitleg over rupsen en klaar!

Geplaatst:
  • Auteur

Geen slecht idee Dennis..ik ga het voorstellen!!

Geplaatst:
  • Auteur

Hèhè...de Jardinade is net afgelopen..iedereen naar huis..de belangrijke dingen opgeborgen, en de rommel laten staan..Morgenochtend het dorp schrobben ..

Morgen plaats ik wat foto`s...het was een groot succes, ook dankzij sommige tips uit deze hoek!!

• 11 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

ff Klagen.

Gisteren kwam ik eindelijk op de jardinadetuin..de tuin die we sinds vorig jaar hebben als showtuin op de Jardinades zelf.Toen was de tuin een groot succes. Eigenlijk was Lie er nog eerder, want we hoorden dat er wat dingen omgevallen waren en hij moet stokken zoeken. Ik was nog bezig op de werkmiddag een grote bol te maken van gerecyclede plastic bekertjes. Dat gebeurd in ons "clubhok"..daar waren zo"n 10 man bezig met de decoratie van het dorp. Dat duurde nogal, en onderweg naar de tuin kwam ik Lie tegen, met behoorlijk de pest erin. Whats up vroeg ik, nou ga maar kijken was het antwoord.

Bleek dat 1/ alle tomatenplanten -een stuk of 15- verrot waren 2/ alle zonnebloemen omgeknakt lagen 3/ idem de 4 grote kardoenen die in de bloei stonden 5/ de pompoenen niet goed gegroeid waren en grote kale plekken in de tuin hebben gelaten ze groeiden wel waar wel ze over paden lagen waar mensen moesten lopen.

Vooral over de tomaten waren we beiden erg geflipt, er waren mensen geweest die er hadden gewerkt, en de boel hadden gelaten. Dus wij gisteren die zooi opgeruimd, kilo`s en kilo`s planten en nog meer kilo`s tomaten verrot. En nu maar weer bedenken wat er met de lege plakken moet gebeuren.

Gelukkig is mijn deel, het kruidenstuk nog best in orde. IK moet er wat knippen en wieden, maar verder ben ik klaar. Mijn andere deel de vaste planten daarvan doet alleen de yakon het goed, andere zaken(eeuwig moes bv) zijn weggewied door de mensen die het perk ernaast beheren maar ik heb hier en daar nog zaken in potten...

Lie was vooral nijdig omdat zoveel mensen werken aan de decoratie ( thema recycling dit jaar)en zo weinig in de tuin.

Verder heb ik totaal geen kijk wie en wat er komt dit jaar, maar dat had ik vorig jaar ook niet en dat kwam helemaal goed, leuke straat theater, mooie en informatieve kramen over groente kweken, verwerken, decoreren, veel pompoenen en natuurlijk tomatensoorten te koop, de zaden van kokopelli, sprinkhanen eten, kruidenwandeling en gratis vlierbloesemsiroop en paardenbloemenhoning proeven in de tuin..raad eens wie die gemaakt heeft en dat verzorgd

Iemand nog een tip voor hele kale plekken in de tuin. Ik dacht al aan potten natuurlijk, of een plek waar we loopeenden laten zien...( tuinhulp anti slak)

Als ik van de Vrienden op de Fiets geen aanvraag krijg heb ik nog 1 slaapkamer over...

Geplaatst:
  • Auteur

Gelukkig waren er vanmiddag heel wat meer mensen aan t werk voor/in de Jardinade-dorps-tuin. Maar door het moeilijke jaar zijn er heel veel kale plekken. Ik ga in ieder geval mijn loopeenden in de tuin op zo`n kale plek zetten..met een bordje erbij dat ik ze gebruik als slakkenhulp.

Geplaatst:
  • Auteur

Ook een leuk idee! Ik ga het doorgeven.

Geplaatst:
  • Auteur

Top! Ik vraag eerst even hier of hier iemand iets heeft. Ik heb in ieder geval zelf een pot groene tomatenjam

Geplaatst:
  • Auteur

Voor wie zich afvraagt wat er toch met al die netjes is gebeurd die jullie vorig jaar voor mij hebben verzameld? die worden geknoopt om zondag te gebruiken. We zijn er nog niet uit of we ze gaan gebruiken als hele lange slinger of om de podiumachtergrond op te leuken...

IMG849183321408997787.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben zo verschrikkelijk had gewerkt met het hele dorp de afgelopen dagen en nu regent het! Niet eerlijk. Maar duimen dat het snel wegtrekt...

Geplaatst:

Zal ons zonnetje naar je toesturen,veel tuin plezier

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hopelijk kwam de zon er weer door!

Geplaatst:
  • Auteur

Gelukkig was het om 9 wel droog. Het is droog gebleven tot in de middag, iets van half vier kwam er een flinke bui. Om 4 begon een kruidenwandeling, toen regende het nog, daarna werd het weer wat droger.

De tuin en mijn tuinact ( het serveren van vlierbloesemsiroop, paardenbloemenhoning en olv bedstrogelei ( recepten van dit forum) en zelfverzonnen dahliagelei) waren een flink succes. De paardenbloemhoning was eigenlijk iets te dun en daar ben ik mee gestopt. Van de olv bedstro had ik heel wat potten kunnen verkopen, mensen vonden het geweldig lekker. Grappig, want ik vond er eerst niet zoveel aan, maar na 1,3 jaar in mijn kast was de smaak zeer verbeterd.

Ik stond vandaag uitgebreid in de krant met mijn proeverij..echt heel grappig

Geplaatst:

Leuke verrassing van die gelei. Kwam de smaak van het bedstro er meer uit?

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, het is wel wat sterker geworden maar het kan ook te maken hebben met de manier van serveren( op toastjes)..ik maakte het voor het eerst, en moest misschien de smaak nog "leren kennen". De Fransen en Belgen vonden in ieder geval de smaak zeer fijntjes..

Geplaatst:

Klinkt goed, ik ga voor volgend jaar het recept eens bekijken. Zag net ook dat je er tinctuur van kunt maken.

Leuk dat het zo'n succes was!

Geplaatst:

Volgens mij ben jij dé publiekstrekker en de geheime tip...

Fijn dat het een succes was ondanks al die weersdingen...

Geplaatst:

Wat leuk En in de krant ook nog!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.