Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Perenboom en roestbladeren

sunburn

Recommended Posts

Dag allen,

Onze perenboom vertoont roest (schimmels) op de bladeren. In het boek zegt men: niets ernstig, maar kun je dit makkelijk 'verwijderen' en vermijden? Komt dat misschien door de begroeiing rond de perenboom? Of is er een andere oorzaak?

Een dicht begroeiing rond fruitbomen is nooit goed. Hoe meer licht en lucht hoe beter. Of dit ook werkelijk de oorzaak is is zo niet te beoordelen. Verder is een boomspiegel goed. Dit is een cirkel rondom de stam welke niet begroeid is dus waar met regelmaat de schoffel doorheen gaat.

met vriendelijke groet, Rubo

, maar kun je dit makkelijk 'verwijderen' en vermijden? Komt dat misschien door de begroeiing rond de perenboom? Of is er een andere oorzaak?

Ik neem aan dat je de verschijnselen hebt zoals je die op onderstaande foto's ziet ? Klik dan de link eens aan en je vindt het antwoord op je vragen.

http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/perenroest.html

sl550576.jpg

sl550584.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Onschuldig zou ik deze schimmel toch niet noemen, ik heb er vorig jaar een conférence aan verloren. Dit jaar heb ik de schimmel ook gehad in juni en ik heb toen tweemaal gespoten met een algemeen schimmelmiddel.

Nu is er niets meer te zien van de aanval. Ik denk wel dat ook gewone spuitzwavel zou moeten helpen, dat ga ik volgend jaar proberen als de schimmel weer opduikt tenminste.

Ter info: ik heb de Concorde en de Triomphe de Vienne als perenrassen.

Tenzij er ook nog wat anders aan de hand was, ben ik vrij zeker ja. Het was een tweejarige aanplant en toen de oranje vlekken begonnen te verschijnen is de groei helemaal stil gevallen en is hij compleet weggekwijnd.

Omdat ik toen niet zeker was dat het boompje niet één of andere besmettelijke ziekte had opgelopen die kon overslaan op mijn andere bomen, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en heb ik hem gerooid.