sunburn Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Dag allen, Onze perenboom vertoont roest (schimmels) op de bladeren. In het boek zegt men: niets ernstig, maar kun je dit makkelijk 'verwijderen' en vermijden? Komt dat misschien door de begroeiing rond de perenboom? Of is er een andere oorzaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Een dicht begroeiing rond fruitbomen is nooit goed. Hoe meer licht en lucht hoe beter. Of dit ook werkelijk de oorzaak is is zo niet te beoordelen. Verder is een boomspiegel goed. Dit is een cirkel rondom de stam welke niet begroeid is dus waar met regelmaat de schoffel doorheen gaat. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 , maar kun je dit makkelijk 'verwijderen' en vermijden? Komt dat misschien door de begroeiing rond de perenboom? Of is er een andere oorzaak?Ik neem aan dat je de verschijnselen hebt zoals je die op onderstaande foto's ziet ? Klik dan de link eens aan en je vindt het antwoord op je vragen. http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/perenroest.html Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Onschuldig zou ik deze schimmel toch niet noemen, ik heb er vorig jaar een conférence aan verloren. Dit jaar heb ik de schimmel ook gehad in juni en ik heb toen tweemaal gespoten met een algemeen schimmelmiddel. Nu is er niets meer te zien van de aanval. Ik denk wel dat ook gewone spuitzwavel zou moeten helpen, dat ga ik volgend jaar proberen als de schimmel weer opduikt tenminste.Ter info: ik heb de Concorde en de Triomphe de Vienne als perenrassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Weet je het zeker? Ik heb eigenlijk nog nooit ernstige schade door de schimmel gezien. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Tenzij er ook nog wat anders aan de hand was, ben ik vrij zeker ja. Het was een tweejarige aanplant en toen de oranje vlekken begonnen te verschijnen is de groei helemaal stil gevallen en is hij compleet weggekwijnd. Omdat ik toen niet zeker was dat het boompje niet één of andere besmettelijke ziekte had opgelopen die kon overslaan op mijn andere bomen, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en heb ik hem gerooid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 zit je op zandgrond ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Grosso modo is het een zandgrond, enkel als je dieper graaft tot op zo'n 60 cm ontdek je wel leemgrond maar zeker niet overal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 ik bedoel maar.Jonge aanplant , en extreem droog voorjaar vorig jaar.Laagstam boompjes op kwee MC onderstam ? Er zijn wel meerdere boompjes die vorig jaar het voorjaar niet overleefd hebben door de droogte , gebrek aan voldoende wortels... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Lijkte me sterk in dit geval! Een paar meter verder staat een soortgelijke boom die wel de besmetting heeft gehad maar toen is stilgevallen in de groei. Kan natuurlijk ook zijn dat ik een minder goeie boom heb gekocht die een zwakke weerstand had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Hij is dit voorjaar dood gegaan? Lijkt me eerder vorstschade. Doodgaan door deze schimmel is erg bijzonder, eigenlijk heb ik nooit een groeiachterstand gemerkt. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Vorig jaar tijdens de zomer. Van de droogte toen in het voorjaar kan het ook niet zijn want mijn jonge boompjes krijgen regelmatig water tijdens droge perioden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts