Pietl Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 Ik weet niet hoe het met loopeenden specifiek zit maar barberies bvb kunnen al heel vroeg in het jaar aan het leggen gaan.Als je ze dan op tijd koopt kan je in het voorjaar nog genieten van kleine loopeendjes;) Quote
Yola Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 Ook ik wil graag loopeenden gaan houden, in het Schaap stond stukje over een proef met loopeenden, het schijnt dat ze de in vochtige weilanden de leverbotslakken opeten, waardoor je met een stuk minder chemische middelelen toe zou kunnen.Wij hebben barberie eenden, afgelopen week heb ik daar de meeste van geslacht, daar zijn nu nog 2 van over, van het voorjaar koop ik daar een man bij.Een vriendin van mij heeft sinds een paar jaar loopeenden, in het begin verloor ze veel kuikens, omdat ze stikten in het slijm van de slakken, nu sluit ze ze op en knipt de slakken in kleine stukjes.. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2013 Auteur Geplaatst: 31 december 2013 (aangepast) O, dank je wel Yola, goed om te weten!Mijn slakken eenden vinden ook in deze tijd zat om te eten. Ik zie ze de hele dag door de tuin scharrelen en regelmatig gaat er wat in het bekje. Ik geef ze daarbuiten brood geweekt in kruidenthee, resten aardappels en rijst moeten ze delen met de kippen. Fruit en hele maiskorrels vinden ze ook heerlijk..ik voer ze in de avond zodat ze overdags goed gemotiveerd zijn om zelf te fourageren... 6 januari 2014 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Yola Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 Jeetje, Appelvrouw, iedereen wil van zijn slakken af en jij voert ze bij Geen wonder dat je ze door je tuin ziet scharrelen, megaslakken!! Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2013 Auteur Geplaatst: 31 december 2013 Hahaha ik ben wel in de bonen de laatste tijd ..mijn EENDEN bedoel ik toch Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 het is wat met die loopslakken,hé Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Limoncello Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 Ik was ook aan het denken om extra nutsdieren erbij te nemen; konijnen, kalkoenen, parelhoenders of loopeenden. De 3 eerste was eigenlijk voor het vlees want uiteindelijk konijnen, die zitten daar maar en maken overal gaten en legt geen eieren maar kan wel in een klein hok leven, kalkoenen maken lawaai en hebben niet zozeer een nut en parelhoenders heeft het meest vervelendste lawaai dat ik ken. Dan blijft de loopeend over die naaktslakken eet en dat komt van pas want ik heb er héél veel maar dan moet ik al mijn kleinfruit afschermen en de moestuin. Niet hoog, 1m ofzo, maar toch. En de eieren van de loopeend zijn die smakelijk? Ik had gehoord dat eendeneieren niet zo aan te raden zijn voor de gezondheid en dat er ook gemakkelijk bacteriën in kunnen? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2014 Auteur Geplaatst: 2 januari 2014 Het antwoord wat ik nu ga geven is allemaal `van horen zeggen`... 1-eindeneieren zijn vetter dan kippeneieren2-je kunt er geweldig beslag mee maken en cakes mee bakken 3- je kunt ze gewoon samen met kippeneieren bereiden, maar je kunt geen stijf eiwit kloppen van een eendenei4-je mag ze niet rauw eten, en de dooier moet altijd hard zijn ivm salmonella..dit vooral omdat de eenden de eieren vaak verstoppen en een ei lang kan liggen verhoogd dat risico koken dus!5-mijn buurman gooit al die veiligheidsrisico@s overboord en maakt er zelfs mayonaise van...ik zal dat nooit doen. Voor de rest zal je zelfs eens wat moeten koekelen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 2 januari 2014 Geplaatst: 2 januari 2014 vers ei ligt op de bodem van een schaal met water.oud ei gaat drijven op het water. verse eendeneieren kan je als kippenei behandelen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
tds Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Ziezo, straks mag ik om de Indische loopeenden ... 3 vrouwtjes en een mannetje.Foto's volgen nog Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 Heel erg leuk, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar je eenden.mijn 4 eenden komen al iedere avond aan mijn voet maiskorrels eten de laatste 3 zijn hier nu nog geen 3 weken maar al goed gewend. Ze hadden natuurlijk wel een voorbeeld. Hou je ze eerst een weekje of wat binnen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tds Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 De eerste week hou ik ze in de konijnenren. Daar hebben ze genoeg plaats om rond te lopen en hun hok en voederplaats te leren kennen.Daarna zal ik wel eens het poortje opezetten ... Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 Zojuist geleerd dat de vrouwtjes wel 200 eieren per jaar kunnen leggen Mijn buurvrouw raadt een opengesneden bidon/jerrycan aan als legplek..ze zegt:" leg er wat takken omheen en bovenop en eventueel ook wat aarde op, dat vinden ze fijn"... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 goh wat een leuk stel.........!hebben ze ook al namen????? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Limoncello Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Wauw tds, echt super! Hoe groot is hun ren eigenlijk? Eens zien of nog ergens ruimte kan voorzien voor eventueel eenden Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
tds Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Op dit moment is het niet zo groot, 8m op 4m ofzo, maar eens ze hun hok, eten, drinken enz gewoon zijn zet ik het poortje open, en dan hebben ze ruimte genoeg.Ze zijn, zoals hier al vermeld, echt wel heel schuw, maar dat zal wel een beetje verbeteren.Gisteren gingen ze vanzelf in het konijnenhok, dus dat is al een goede zaak. De eenden zijn dit nochtans niet gewoon, want bij de vorige eigenaar sliepen ze gewoon buiten. Hier is dat echter geen optie: vossen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Mijn loopeenden reageren heel goed op een roep. De roep ( bibibibi) doe ik vanaf het begin met het voeren, en nu zijn ze wel een beetje gepavloviseerd..als ik al bibi-end de tuin inloop komen ze al. Ik lok ze zo dus in de avond de kippenren in alwaar het veilig is voor de vos dmv schrikdraad.Ze eten nu ook samen met de kippen..er onstaat al een soort evenwicht tussen de twee groepen dieren. Vaak is er een eend die uitkijkt als de anderen eten, maar niet altijd. Hun bewegingen vind ik prachtig..zoals ze samen lopen en van richting veranderen..net ballet Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Mooi stel Jet,die onderste foto net een hart Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
tds Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 waw, leuke foto's! Vandaag mooi zonnig weer, maar de eenden blijven liever in hun hokje ... .Soms komen ze er eens uit, maar van zodra ze me zien heel snel terug in het hok.Alleen het mannetje blijft soms eens buiten ... schuwe dieren die Indische eenden ... nuja, ze zitten er ook nog maar 2 dagen.Veel eten doen ze ook (nog) niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Dar zelfde gedrag vertoonde mijn eenden eerst ook. Weinig eten. Superschuw, en, als ik in hun buurt kwam en ze niet weg konden, zelfs in paniek. Die paniek in opsluiting blijft. Je moet een beetje lange adem hebben om ze aan je te laten wennen..maar dat gaat zeker lukken. Mijn eerste twee eenden waren zelfs getraumatiseerd door opsluiting in beton vanaf hun geboorte en door opjaging om ze te pakken te krijgen. In het begin(augustus) kwamen ze helemaal niet het hokje in de ren uit, ze waren ook als de dood voor de kippen.Dat is allemaal voorbij gegaan. Hoe oud zijn je eenden Thomas? Diegene met de groene kop is het mannetje? Ik kan op de foto niet goed zien of hij een krul heeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tds Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Wel, ik wet dus niet hoe oud ze zijn ... :/ Ze zitten naast de kippen, maar denk niet dat ze er veel last van hebben.De vorige eigenaar had ook kippen, dus dat zijn ze wel gewoon denk ik.Daarnet ben ik nog eens gaan kijken ... uiteraard liepen ze weer richting hok ... maar nu bleef de man en het grijze vrouwtje buiten ... jaja, het komt goed Het is wel leuk om te zien, elke dag een beetje minder schuw. Quote
tds Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Verdikke zeg, kom ik vanavond thuis, 3 vd 4 loopeenden verdwenen!Jah, dan maar bij schemering op zoek door de weilanden Gelukkig heb ik ze teruggevonden na een kwartier.Dan maar snel de rechtervleugel geknipt zoals bij de kippen. Zonde van die mooie vleugels, maar deze dieren geraken toch over een draad van 1.5m...Hopelijk blijven ze morgen in hun ren Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Zijn ze er niet onderdoor gegaan? Bij mij gaan ze niet over een hekje van 80 cm..ondanks dat de kippen dat wel doen..die gaan lekker de boomgaard in terwijl zij er achter lijven hangen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tds Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Heb de draad helemaal afgelopen, ik zie toch nergens een gat ... toen ik ze wou vangen heb ik ze een beetje zien 'vliegen', ze komen toch vrij hoog Morgen nog eens kijken bij daglicht, nu werd het al snel te donker ... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.