Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Appelvrouw,

Als je naar Nederland komt (Breda, kom je toch langs op doorreis is Waggel van harte welkom.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is aardig van je Cees. Wij rijden helaas altijd over Limburg en komen niet in de buurt van Breda.

Gisteren was de nw eend Churandy mee met de moedereend en de kleintjes op stap. Moedereend gaat altijd via het weiland achter onze tuin naar een lager gedeelte vlak onder de bron, dat is diep verscholen tussen veel brandnetels en ander hoog en wild spul zodat je niet ziet waar je eenden zijn. Ze kwamen terug zonder het mannetje. Lie heeft de boer gehaald en samen met zijn hond het hele gebied afgezocht, nergens gevonden ..

Ze hadden het al opgegeven toen een andere buurman langskwam en aan de boer vroeg of hij een van zijn eenden kwijt was..hij had een dutje gedaan en toen hij wakker werd stond er een zwarte eend in de kamer. Toch wel slim van Churandy. Nu is hij weer terug bij zijn a.s. vrouwtje.

Wij zijn blij man

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even vraagje tussendoor. Zouden wij een paar eendjes in onze 70m² ren met 4 kippen kunnen houden, als we ze zo nu en dan uitlaten op onze moestuin? Ik vrees eigenlijk van niet, maar wilde het toch even vragen. Het zou zo mooi zijn namelijk.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Ik ben op zoek naar een jonge witte eend. Weet iemand van jullie waar ik deed kan kopen in de buurt van Overijssel of Friesland? Daar zit ik deze week.

Geplaatst:
  • Auteur

Je ren is niet ze klein adopeg, maar waarom niet twee eenden? 4 is best veel. Soms wennen kippen en eenden goed aan elkaar.

Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord! Dan moeten we ook maar even andere praktische zaken afwegen. Het plan was ook twee eendjes. Een mannetje en een vrouwtje zou leuk zijn. Zou zo'n compostvat geschikt zijn als slaapplek? Onze kippen zijn erg rustige dieren, dus daar verwacht ik eigenlijk weinig problemen mee. Maar wat zou beter zijn, ze nog voor de winter toevoegen of pas in het voorjaar?

aangepast door Gast

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Nou, dan slapen ze maar gewoon ergens in de ren Maar dan kunnen ze schuilen bij hevige regenval, al kan dat op meerdere plaatsen. Moeten ze in een beperkte ren, als de onze, meer bijgevoederd worden? (Of staat dat soms al ergens in dit megatopic?)

Nog een overweging: gewoon een blauwe schelp neerzetten of een vijvertje graven?

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Ik zou een blauwe schelp plaatsen, die kan je ook even lekker schoonmaken want ze maken er een bende van. Niet al te diep, dan verzuipen je kippen tenminste niet

Ze zijn gek op regen, en waterdicht, dus ook bij heftige regenval zullen ze rondlopen of ergens liggen.

Bijvoeren moet dan zeker ja, het zijn vreetzakken! Zelfs naast die slakken en andere beestjes (ze aten hier bijv. ook erg veel meikevers) vreten ze hier nog meerdere boterhammen PER EEND op. Je snapt niet waar ze het laten, ze worden niet dik ofzo.

Geplaatst:
Een mannetje een en vrouwtje zou leuk zijn.

Ik ben bang dat dat vrouwtje dat helemaal niet leuk vindt.

Ik vind dat je zowel bij kippen als bij eenden (en nog een heleboel andere dieren in gevangenschap) minstens drie vrouwtjes per mannetje moet houden en liefst nog een paar meer.

Vrouwtjeseenden verzuipen geregeld onder het gezamenlijke geweld van hitsige mannetjeseenden, zelfs in het wild.

En ook van kippen weet ik dat ze kapotgeneukt worden (excusez le mot) . Puur verkrachting. Wil je dat faciliteren?

In een afgesloten ren vind ik het ronduit dierenmishandeling. Ik zou liever twee vrouwtjes nemen.

Sorry dat ik het zo cru zeg, maar iedereen die getuige is geweest van dit soort taferelen weet wat ik bedoel, al zal niet iedereen het een probleem vinden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Met (deze) eenden valt dat reuze mee hoor. Ze vormen (een soort van) stelletjes, en letten dan vooral op die partner, ook in een groep. Dat verzuipen gebeurt pas als er meer mannetjes zijn dan vrouwtjes, en dan is het evenwicht weg ja. 1 om 1 is (hier in ieder geval) geen probleem.

Ik kwam deze site tegen: https://eenden.verraedt.be/eenden/faq?language=nl Daar staat dan halverwege de pagina wel weer dat het goed is om 2 vrouwtjes en 1 mannetje te nemen. Maar daarboven staat weer 1 om 1 of 2 mannetjes of 2 vrouwtjes. De mannetjes zijn in ieder geval niet van die macho's als hanen.

Geplaatst:

Hoe is het nou met Waggel?

Geplaatst:

Met name dat bad schoonmaken, kan hier nog wel eens een probleempje zijn. We zitten namelijk op een volkstuincomplex. Misschien veel regenwater op zien te vangen, of veel met water (emmers, gieters) sjouwen.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:
  • Auteur

Pipi dank je wel, met Waggel gaat het als eerder, hij kan niet meekomen met de anderen eenden en blijft zelf in de ren ook als hij open staat. Soms neem ik hem even mee om een bad te nemen in de beek, maar of hij dat nou zo leuk vind.. Hij is in ieder geval weer schoon dan.

Ik heb meestal een vrouw en een mannetjeseend in het voorjaar en merk weinig van misbruik van het vrouwtje..volgens mij hebben ze juist wel samen lol in de beek het vrouwtje gaat meestal voorop naar de beek.

Geplaatst:

Kan goed zijn hoor, dat die loopeenden niet zulke verkrachters zijn als wilde eenden.

Ik woonde als kind aan de rand van een park en heb beroerde herinneringen aan taferelen van groepen mannetjeseenden die 1 vrouwtje verzuipen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Onze jonge eenden (4 stuks, omdat er 1 een zielige poot heeft en even apart zit) lopen elke dag een paar uur in het weiland waar ook Yuras zijn boompjes lopen. Daar vangen ze een boel slakken.

De ouderdieren (5 stuks) lopen in de boomgaard, en we laten ze er 's ochtends en 's avonds uit om in de andere fruittuin en het struikgewas langs de moestuin te scharrelen en te eten.

Zodra het echt donker wordt, melden ze zich weer bij het hekje van de boomgaard, en laten wij ze er weer door. Dan krijgen ze wat sneetjes brood, en dan loop ik zelf nog even door de moestuin (waar de eenden uit zichzelf niet kunnen komen) om wat slakken te zoeken. Ik vind er altijd wel een stuk of 10 (van naakt-, tot huisjesslak) en de eenden staan dan alweer te wachten tot ik die nog weer bij ze in gooi. Ze hebben hun broodjes in de tussentijd op, en de 3 vrouwtjes werken in het donker dan nog even die portie slakken weg. De mannetjes staan er wat oelig omheen.

Geweldig toch, hoeveel ze wel niet weg werken

Geplaatst:

Eindelijk na al die tijd, loopeenden! De dames (heertje komt nog) lopen in een van de kippenweiden, maar kunnen ook in de tuinscharrelen. Ze laten zich makkelijk terug drijven, eerst mogen ze zich in hun weide vermaken.

Vandaag zag ik ze in de voliere en manlief zei dat ze dat gister ook de voliere in gingen. Ze zijn de kippen achterna gewandeld en weten nu hoe ze de voliere in en uit kunnen. Daar ben ik wel blij mee, dan maak ik in de voliere ook een badje voor ze klaar. Kunnen ze in de voliere ook mooi schuilen, ze vinden wel hun weg zo ook naar de anderen kippenweide.

Geplaatst:
  • Auteur

Gefeliciteerd. Ja het zijn best slimme beestjes ( in vergelijk met kippen bv)

Geplaatst:

Leuk Jane, wij gaan in het voorjaar eieren uit broeden om ze zo tam mogelijk te krijgen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ze kunnen hier in de boomgaard vrij rondlopen en de moestuin in onder begeleiding..dus zullen ze achter mij aan moeten lopen. De hekken gaan niet vanzelf open

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

hallo, ik volg dit topic al een tijdje, en ik zou graag 2 loopeenden houden. Maar... ze zouden hier samen zitten met 3 mini hangbuikzwijntjes, 6 kippen en 2 vlaamse reuzen. Onze ren is ongeveer 90m² groot met een hok van 12m². De konijnen hebben nog een apart stuk ter beschikking, maar lopen s morgens en s avonds bij de rest.

Nu heb ik hier en daar al wat raad gevraagd, maar de meesten raden me eenden af, naar t schijnt maken ze veel modder (wat onze zwijntjes anders ook wel doen , en dat ze veel lawaai maken, maar ik wil graag eens raad van mensen die hier echt ervaring mee hebben.

-zouden ze agressief zijn tegen de andere dieren? ik lees op internet over kippen vermoorden enz...

-ook zitten hier veel marters, onze kippendeur gaat altijd op slot, maar ik lees dat dit bij eenden niet altijd mogelijk is?

-hoe groot moet hun waterpartij zijn?

-is onze ren te klein voor loopeenden?

alvast bedankt!

Geplaatst:

Als je de eenden niet naar andere stukken kunt laten om zelf slakken te zoeken dan gaan ze zich nogal vervelen. Misschien zijn er andere eendsoorten die minder van insecten/slakken (en dus een boel bij elkaar willen zoeken) leven die beter geschikt zijn?

Edit: al weet ik niet of je überhaupt nog meer dieren op die 90m2 wilt doen?

Geplaatst:

Dank jullie wel, ja ze zijn echt slim in vergelijk met kippen

Wat leuk Prettig gestoord, hoeveel eieren gaan jullie in de broedmachine leggen? En hoeveel kippeneieren zijn gelukt in de machine?

De laatste broedeieren zijn voor dit jaar uitgebroed, de Zweedse Bloemen kippen wat een toverballen. Zoeken wat fokhennen en haan uit en de rest gaan naar Loraine, dan kunnen we onderling uitwisselen en verder fokken.

De eendendames vermaken zich prima, scharrelen in hun weide. Halen de kippen uit de voliere, nu staat er ook water en voer in de voliere.

In de weide en voliere staat water, als ze de tuin in gaan komt daar ook water.

Zijn maar 2 loopeenden wel voldoende? Vindt 3 al weinig, komt nog een eendenman bij (die gaat nog vreemd bij de anderen loopeenden). Tot 5 eenden met woerd willen we gaan, met de tijd alleen wit.

Ze kunnen op een laag muurtje springen Dat had ik echt niet verwacht, eraf springen ging minder elegant Maar ze kunnen dan in de waterbak komen, zonder ophogingkje.

Geplaatst:

Hallo allemaal, hier even een update van mijn 4 loopeendjes. Die inmiddels zijn uitgegroeid tot heuse loopeenden. Bij mijn laatste bericht 2 maanden geleden hadden ze de vijver nog niet ontdekt en durfden ze nog niet zo ver de tuin in. Inmiddels is de vijver hun tweede huis geworden en scharrelen ze lekker door de hele tuin. Het slechte nieuws is dat de vijver niet langer helder is. Het goede nieuws is dat er praktisch geen slak meer te vinden is in de tuin! Fantastisch werk hebben ze dus verricht! Om te voorkomen dat ze verhongeren, geef ik ze weer tweemaal daags eten.

De bedoeling was dat ik 4 mannetjes zou hebben, maar er blijkt nu 1 vrouwtje bij te zitten. Dit vrouwtje moet voor haar eigen veiligheid weg, want de heren beginnen steeds meer interesse in haar te krijgen...

Verder beginnen ze echt tam te worden hoor. Ze komen naar me toe als ik ze eten geef, eten zelfs uit mijn hand en laten zich makkelijk drijven. Ik vind ze nog steeds erg koddig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic