Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Onze lichtbruine eend zit op haar nest Sinds vandaag, of gisteravond ofzo al. Ik heb er gistermiddag nog wat eieren weggehaald (die ik eerder al had voorzien van een potloodstreepje) omdat ze er de vorige keer ook vrolijk 20 in wist te proppen en die totaal niet allemaal uit had gebroed. En dat naar mijn idee ook totaal niet past onder zo'n klein lijfje.

 

Er liggen er nu nog zo'n 10. Over een week of wat gaan we ze schouwen. Zodat we zeker weten dat ze op bevruchtte eieren zit. Ik zie ze (zij en haar 'man' ) nooit... bezig namelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, zijn jouw eenden weer sneller dan de mijne..bij mij liggen nu inderdaad al iets van 13 eieren..ik twijfel al over het weghalen. Tot nu toe rent ze vrolijk weg in de morgen..hup de beek ik. Daar zie ik ze wel eens bezig..ik hoor ze eigenlijk vooral spetteren, en soms zie ik dat het vrouwtje bijna verzopen wordt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat ze nu al gaan broeden, ben heel erg benieuwd naar de kuikens.

Deze maand krijgen we ook eieren van loopeenden met kuif, moeten even goed plannen. Omdat ze met Zweedse Bloemen kippen eieren komen. En met mtfd krijgen we ook weer Jersey Giant eieren en daar gaan weer eieren van JG van hier bij.

Denk dat eendeneieren anders uirgebroed worden, met temperatuur, vochtigheid en dagen. Dus dan zal ik ze ergens apart moeten laten uitbroeden. Zo maar even kijken voor info.

Het zijn de extra dagen meer die het verschil maken, temp en vochtigheid gaat nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik ben opzoek naar 2 loopeenden die ik begin mei kan huisvesten. Iemand een idee waar ik ze vandaag kan halen? Ik zoek het liefst loopeenden die groot zijn gebracht (of nog worden grootgebracht) door hun ouders. Ik woon in zwolle Overijssel. En ben benieuwd na mensen die enigszins in de buurt wonen (max 2 uur rijden...) ☺

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Nou, mevrouw eend stond vanmorgen wat in het rond te kwaken. En ging niet meer op haar nest zitten. We zijn in de ren gekropen om onder de speciekuip te kijken; alle eieren weg. Grrrrrr! Toch weer 1 of ander beest (rat?) wat er in kon komen en blijkbaar met 12 eieren (elke nacht 1?) weer uit de ren is gekropen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vorig jaar gebeurde dat bij die holle boom, iets verderop in het veld. En de eend met eieren in de ren toen, heeft haar kuikens wel uit kunnen broeden en opvoeden. En nu blijkt die ren dus ook al niet meer veilig. Is ook een oud ding, dus er komen gaten in, blijkbaar, waar de rat in en uit kon.

 

Nieuwe ren bouwen dus. En in de tussentijd nog wat eieren opsparen om met de broedmachine van de Varsseveldse Pluimvee en Konijnenfokkers Vereniging ( ) uit te laten broeden. Dan hebben we tenminste wat kuikens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets anders.

 

Ik heb een nogal eigenwijze loopeend. Mijnheer heeft 3 hectare, maar vind het veel leuker om de wijk in te lopen. Liefst pontificaal op straat.

En dan gaat mevrouw meestal mee..(Terrein is gedeeltelijk omheind, maar wordt ook omzoomd door een sloot, vandaar).

 

Ik wil ze ook niet de hele dag opsluiten. Dan doen ze hun werk -slakken eten- niet en is het voor hun ook saai.

 

Iemand tips, ideeen? Zat zelf aan een tuigje te denken...kan iemand zich daarin verplaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Iemand tips, ideeen? Zat zelf aan een tuigje te denken...kan iemand zich daarin verplaatsen?" Nee.

 

Het mannetje gaat voorop? Vreemd, hier lopen ze als... pinguins een beetje achter hun vrouwtjes om te zien waar zij heen gaan. Als het vrouwtje ergens doorheen glipt, heeft het mannetje geen flauw idee waar dat was, en hij blijft voor het hek ijsberen tot ik hem weg haal.

 

Maar goed, ik denk dat alleen een hek goed werkt. Of iets van een obstakel. Maar ze kunnen kruipen en wurmen en iets van een sprongetje maken, dus je houdt ze niet snel tegen (wat ik wel ad verwacht...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke..onder een kip is niet zo gek hoor..

Cees..misschien een paar dagen mais voeren op plekken waar je de eenden graag wilt hebben..en houden. Mijn eenden hebben ook de neiging om uit de tuin te vertrekken..maar iets voeren wat ze graag eten houdt ze wel in de buurt op t moment.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kip broedt een week minder, en maakt de eieren niet nat (vochtigheid moet hoog zijn bij broeden). ? We kunnen na dit weekend voor de laatste keer eieren inleggen bij die vereniging. Hebben we in ieder geval weer wat nieuwe slakkenkillers.

 

Ik heb de ouder-club net even in de kruidentuin (langs de weg, dus onder toezicht) gelaten. Ik denk dat ze met zijn 5-en zeker 100 slakken hebben weggewerkt in 10 minuutjes. Daarna hebben ze dorst, en gaan ze aan de wandel want ze zijn redelijk vol. Dus nu lopen ze weer in het weiland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen broeden as long as it takes, toch?

De pa van mijn schoonzus is een zeer ervaren eendenfokker, en voor zover ik weet liet hij regelmatig eendjes door een kip uitbroeden zonder problemen.

Alleen als ze uitkomen in het begin nog niet bij het water laten, want de veertjes moeten "ingevet" zijn voordat ze voor het eerst het water in kunnen. Die invetting komt vanzelf, maar ik geloof dat het sneller gaat als er een moedereend bij is.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, als we weer eieren teveel hebben, en een broedse kip natuurlijk, dan proberen we het eens. Voor nu gaan we geen gok meer nemen Ik weet ook niet hoelang ze nog lekker doorleggen, die eenden. Ze zijn vrij vroeg begonnen, en leggen (bijna) elke dag.

 

Edit: even opgezocht, ook hier in het topic, en ze leggen dus 150 tot 200 eieren per jaar Was ik alweer vergeten ja. Dan moet er nog wel een ronde komen van broeden met een kip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...