Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Vandaag nog even met de buurman gecheckt en inderdaad geen probleem. Alleen zorgen dat de eieren niet in een hoog nest zitten maar op de grond..ivm de vochtigheid en kou is dat beter.

Mijn eend nog steeds niet aan het broeden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hallo Iedereen,

 

Ik vermoed dat het hier reeds ergens vermeld is, maar ik kan het niet terugvinden ... .

Is het nodig om het mannetje weg te houden van het vrouwtje als ze met jongen zit?

 

Op dit moment heeft ons vrouwtje een 7-tal kleintjes maar blijft ze mooi op haar nest omdat er wellicht wel nog enkele zullen volgen.

Ze is nog maar 1x uit haar nest geweest sinds de geboorte vd kuikens en was vrij agressief tov het mannetje.

Als ik me niet vergis komt het soms voor dat het mannetje de kuikens aanvalt?

 

Wat doen jullie met het mannetje??

 

(het mannetje moet dan wel een maand of 2 alleen zitten bij de kippen tot de kuikens groot genoeg zijn ... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat is het probleem ... als ik het manntje nu weghaal, dan zit die een hele tijd alleen bij de kippen met de kans dat die wil ontsnappen op zoek naar andere vrouwtjes ... .

Nu weet ik niet of de mannetjes steeds de kuikens aanvallen?

 

Ze zitten nu in een tijdelijke kleinere ruimte die overspannen is met een net. 5x5m en een kinderzwembadje

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ons weiland (bij Yurassic park) glibberen ontzettend veel naaktslakken! Ze kruipen echt overal, net nu ik dacht dat de eendjes de boel aardig onder controle hadden. ik heb ze er vandaag een paar keer slakken laten vangen, en ze werken er elke keer een boel weg! Tot hun snavels dichtplakken van al dat slijm en ze water nodig hebben om weer schone snavels te krijgen

Zouden ze al die slakken morgen weer hebben veranderd in 3 eieren (van 3 vrouwtjes)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken, daar zijn ze inderdaad gek van he.

Vorig jaar heb ik echter eens een kuiken gehad die gestikt is in een te grote naaktslak ... .

Maar goed, uiteindelijk zijn ze allen gepakt door de kraaien

 

Dàt zal dit jaar niet het geval zijn; de kippen en eendenkuikens hebben nu een baby-opvangplaats, helemaal overspannen met netten.

Mama kip met haar 9 kuikens weet maar àl te goed dat ze daar veilig zit!

 

Gisteren ging mama eens met haar 8 kuikentjes op verkenning, en gelukkig maar, de papa eens was héél flink en beschermde de kroost (oef).

Dus ik weet niet waar ik het uithaal dat je het mannetje apart zou moeten steken, daar is dus niks van aan.

 

Ondertussen hebben de kuikens ook een baby zwembadje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk weer voor eendjes! Ze vreten zoveel dat ik bang ben dat ik ze 'stuk' maak. Want met het eten van de huisjesslakken gaat het nog wel goed, maar de grote hoeveelheid naaktslakken zorgt er voor dat de snavels van de eenden helemaal dichtplakken. De klodders hangen er aan en ze doen alsof ze moeilijk ademen

Ze hebben er altijd een bak met water bij staan, maar dan krijg je gewoon natte slijmsnavels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind pinguïns in de dierentuin altijd hilarisch. Hoe die 'stomme' beesten zich op het land bewegen is echt geweldig. (onderwater komen ze tenminste tot hun recht )

En nu heb ik mijn eigen pinguïns! In de vorm van de loopeenden, die zich altijd weer in de nesten werken en net weer ergens door of over of achterlangs moeten. Vooral in mijn moestuin gooien ze zichzelf in en uit die verhoogde bakken. Maar laatst moesten ze ook OP de bult met paardenmest zijn, waar een zwart zeil bovenop ligt. Dat werd dus klimmen en daarna naar beneden glijden!

 

Dit filmpje laat het nog niet eens heel goed zien. Maar dan snap je een beetje wat ik bedoel: (de mannetjes hoppen er nog wel elegant uit. Maar het zwarte vrouwtje laat zich gewoon vallen )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig!!! Kunnen die beesten eigenlijk ook gewoon "in het wild" zich redden? Zeg maar op zo'n complex als de onze?

Die "gewone" eenden komen vooral de slakkenkorrels opeten, niet de slakken.

Zie dat wel zitten... kunnen ze ons van het slakkenprobleem afhelpen.

Denk dat er op een ALV wel veel mensen vóór zouden stemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een stuk bij de moestuinen maakt waar ze kunnen zitten als ze geen dienst hebben...? Met een badje enzo. Dan kan je ze steeds naar een andere tuin drijven als je ze daar nodig hebt. Dan ruimen ze daar in korte tijd heel veel slakken op, en dan willen ze weer terug naar hun veldje met bad waar ze hun snavels schoon gaan maken (de klodders hangen er aan) en gaan poetsen en liggen. Geef ze een handje voer van het-een-of-ander (hier eten ze graan en legkorrels van de kippen, en wat brood), en ze zullen hard voor je werken

 

Je moet ze alleen wel goed beschermen snachts, als er roofdieren zijn. Want ze slapen niet in een hok o.i.d. tenzij je ze daar echt in opsluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... dat klinkt alweer als een té hoge zorgfactor... Er zijn wel overal sloten en paddenpoelen en een grote vijver... maar ze kunnen dus niet echt "in het wild" leven begrijp ik. Dat ze zichzelf gewoon redden en zich volproppen met slakken.

Roofdieren zouden alleen roofvogels en misschien steenmarters? zijn...

 

Maar vrees dat dit dus niet gaat werken... jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger in het park in Gouda leefden veel van deze loopeenden (en misschien nog wel).

Ik volgde sommige dieren jarenlang, wist hun nesten en hield het aantal jongen bij.

Ze hadden eilandjes om te broeden, maar die ene 'met dat witte befje' broedde altijd gewoon onder de struiken.

En ook die kreeg haar jongen groot. De meeste tenminste. Meestal. Als de ratten ze niet opaten

 

Edit: die leefden dus 'in het wild'

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je me niet goed begrepen Erny... ze eten je slakken, en veel! EN ze geven je er ook nog een ei voor terug elke dag (van de lente en zomer). En je hoeft er alleen maar een veilig plekje voor te maken voor 's nachts. Ik weet niet echt wat je bedoelt met 'in het wild'?

Je kunt ze per dag een taak geven door ze ergens naar toe te drijven en daar een ondiepe bak of emmer met water neerzetten. Dan gaan ze opruimen, badderen, slapen. Opruimen, badderen, slapen. Net zolang tot je slakken op zijn. En er gaan er VEEL in 1 eend op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha... ik bedoel met "in het wild" dat er niemand voor hoeft te zorgen... en ze zelf het hele complex overlopen en zich voortplanten en vooral veel slakken eten...

We hebben ook gewone eenden en Canadese Ganzen die broeden en Zwanen met jongen... Allemaal wild.

Dus vandaar dat ik me afvraag of die loopeenden zich zonder extra dagelijkse zorg (eigen hokje moet kunnen) zouden kunnen redden. Ook in de winter?

Ik heb het dan over het hele Tuinderscomplex waar ik ook de moestuin en mn huisje heb... er zijn geen afscheidingen om ze binnen een bepaald gebied te houden als ze ergens anders zouden willen vertoeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van wat ik hier zie zou ik zeggen moet kunnen erny... hier lopen er 2 bij de sloot (2 heren) zijn daar begin dit jaar waarschijnlijk gedumpt, en ze hebben het prima naar hun zin. geen huisje, geen afdakje, geen extra bijvoeren. Ze hebben zich aangesloten bij de al bestaande eenden populatie ('normale eenden') en doen het dus prima. Maarja, het is nog geen winter natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei: in een park in Gouda zat destijds jarenlang (en misschien nóg wel) een grote populatie, zonder beschutting of verzorging.

Dus ja: het kan

 

Als je met een paar mensen afspreekt om ze geregeld wat (oud brood) te voeren, blijven ze zeker in de buurt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt ook aan welke roofdieren je in de buurt hebt lopen/vliegen. Hier is al een keer een eend gepakt door een roofvogel, en een keer een eend (half) door het (buitenste)hek gesleurd door een 'iets'.

Als ze 's avonds veilig worden 'opgeborgen' dan sluit je dat uit. Verder kunnen ze de hele dag rondlopen waar slakken glibberen. De ganzen en zwanen bij jullie tuinen slapen waarschijnlijk veilig op het water 's nachts? Dat doen deze loopeenden niet denk ik. Maar wij hebben geen grote vijver dus dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...