Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Blijft wel bijzonder hoor, die loopeenden.

Kom ik vanmorgen aan. Zijn er opeens maar drie van de vier (en de twaalf eieren gelukkig nog).

Geen veertje, geen bloed. Nada noppes. En ik weet zeker dat ik ze gister in hun omheining had gezet, alle vier.

 

Denk dat de tip hierboven (kan het niet meer zien, ik dacht van Jorieke) goud waard is. Een afsluitbaar nachthok is eigenlijk wel een voorwaarde. Het vorige nest met negen eieren was door een bunzing leeggeroofd. Midden in de stad he...

Voorkomt een hoop gedoe, zo'n nachthok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Prettig gestoord: je mag zo broedeieren komen halen als je ze uit kunt laten broeden (al dan niet met een broedmachine). Wij hebben een boel kuikens, maar ook een boel ruimte en nog meer slakken. En het is maar afwachten of ze het allemaal gaan halen. Nog geen idee of we er wat verkopen. Willen er ook wel eens wat slachten maar dat voelt dan ook weer stom als jij er zo naar op zoek bent

 

Aan de andere kant: deze kuikens eten voorlopig nog geen bergen met slijmgluiperds. Dus je kunt beter volwassen dieren kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk erover om een paar Indische loopeenden (2xV, 1xM) te nemen.

Ik zag ze bij Jorieke: heel geinige beesten, en nuttig: eieren, vlees, en veel minder slakken.

 

Ik heb dit hele topic doorgespit. De sloot en de beperkte ruimte zou een probleem kunnen zijn.

 

Ruimte: is een tuin van 300 m2 genoeg?

Poep (flatsen) is geen probleem, nieuwe plantjes zal ik moeten voorzaaien, maar dat doe ik toch al.

Brede sloot aan achterzijde tuin. Als ze daarin gaan, weten ze de weg terug weer te vinden? (ze gaan wel hun eigen badje -blauwe schelp- krijgen)

Zijn katten geen probleem, ook zwerfkatten niet? (En ook: heeft mijn eigen kat dan nog wel zijn rustige leventje)

Een tuinafscheiding van 80 cm is er al.

Ren/nachthok: b.v. 1 x 2 meter genoeg?

Winter / regen: extra voorzorgen / extra schuilplaatsen maken?

Hoeveel herrie maken de vrouwtjes, op 40 meter van mijn huis? (komen mijn buren klagen?)

Vossen, ratten en marters zitten hier niet. Buizerds wel, maar die wagen zich niet in tuinen.

 

Wat denken jullie, doen?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn een boel vragen Henk

 

Ik weet niet of ze terugkomen als ze in je sloot gaan zwemmen en andere leuke plekken tegen gaan komen. Hier komen ze wel steeds terug naar de plek waar ze 's ochtends en 's avonds eten krijgen, maar echt ver weg zijn ze dan ook niet geweest.

 

Ik weet niet of katten een probleem zijn. De vrouwtjes maken bij ons vooral in de winter (als ze minder slakken eten omdat ze geen eieren leggen en zich dus kapot vervelen) erg veel herrie. Of nou ja... ze staan gewoon steeds echt wel hard naar je te kwaken. Of gewoon in het rond te kwaken. Als je het niet zo hebt op eendengekwaak (zoals ik eigenlijk ) dan kan je je daar snel aan gaan ergeren

 

Veel beschutting tegen regen en kou hebben ze volgens mij niet nodig. Plekje uit de wind? Echt naar binnen willen ze toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze kuikens groeien trouwens goed. Ze lopen in een kleine ren omdat er heel wat ratten en vleesetende vogels rondhangen hier.

IMG470925971466426014.JPG

 

Die vleugeltjes!

IMG471060361466426031.JPG

 

1 van onze volwassen mannetjes heeft een vreemde kromming in zijn nek. Ik dacht eerst dat er een slak dwars zat ofzo, maar hij loopt er al een dag mee rond. Nou ja... even aankijken, hij gedraagt zich verder niet anders.

IMG472376331466426089.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, dank.

Eén vraag blijft nog onbeantwoord, en ik kan het antwoord nog nergens vinden: hebben 2V + 1M genoeg aan 300 m2?

(Jij en Appelvrouw hebben immers veel meer ruimte, en op jouw filmpjes sjouwen ze behoorlijk wat af)

 

Ik ga het pas doen als ik 75% vermoeden heb dat ze het bij mij naar het zin gaan krijgen. Die andere 25%? Een goed tehuis vinden, of in de pan.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ook via PB (dus dubbel voor jou) aangegeven dat ze misschien snel uitgekeken zijn op die 300 m2. Kan je ze delen met buren ofzo? Dan hebben ze meerdere tuinen om in te struinen. Qua ruimte op zich is het voldoende, maar de slakken raken dan te snel op. Ze eten er VEEL per eend per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Delen met buren: dat zal ik navragen. Dan hebben ze iets van 2000 m2. Nadeel: de twee moestuinburen zijn fanate spuiters. Ook moeten de eenden bij mij de eieren leggen, niet bij de buren. Ja toch niet dan?

Over slakken als hoofdvoer: ik kan ze toch ook voeren als kippen, misschien met een iets ander dieet? Dat zal in de winter ook moeten, want dan geen slakken.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, je kunt ze van alles voeren. Dat is het punt niet. Ze zijn alleen een stuk beter in hun sas als ze zelf van alles zoeken en eten.

 

Je zou voor het slakken-probleem alleen mannetjes kunnen nemen. Geen eieren, ok. En ze eten er dus veel minder. Maar ze maken geen herrie, en raken minder snel verveeld omdat ze niet zo snel door je slakkenbestand heen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een kat geen probleem..of het moet een agressieve grote kater zijn? Maar een volwassen eend is ook al aardig groot en kan van zich af blazen. De ruimte lijkt mij inderdaad ook niet zo groot. Mijn vrouwtjeseend kwaakt niet zoals Jorieke dat beschrijft, en mijn mannetjeseend loopt ook gezellig met de kippen mee nu hij het hok uitgejaagd is vanwege de broedende vrouw. Als mijn eend genoeg gegeten heeft gaat hij slapen. Maar met de sloot bij jou zullen ze zich ook niet zo gauw vervelen? Ze kunnen er wel op uit trekken maar komen wel terug naar de plek waar ze eten krijgen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

" Ze kunnen er wel op uit trekken maar komen wel terug naar de plek waar ze eten krijgen."

 

Ja, dat dacht ik tot voor kort ook. En dat deden ze hier tot voor kort ook. Maar van de week liepen ze 's avonds nog in Yurassic-park en toen zijn we vergeten om ze terug in de boomgaard te doen waar ze altijd slapen en eieren leggen (wel steeds op een andere plek, we zouden eens een echt nest voor ze moeten maken maar hebben dan problemen met de kippen die daar ook in gaan leggen).

De volgende ochtend lagen ze mooi niet bij het hekje van de boomgaard, ze waren nog steeds in Yurassic-park en hadden daar ook ergens een ei gelegd.

Ze zijn misschien 's nachts wel een keer terug geweest hoor, maar voelden zich zo verderop ook erg op hun gemak. En zouden dan vanuit daar kunnen gaan lopen en dus steeds verder van huis raken.

 

Geen garanties dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennis moet je delen. Dus ik deel de onderstaande gebeurtenis maar even....

In de buurttuin hebben we loopeenden. Waren er vier, maar twee door de vos gepakt. Ik vreesde het ergste toen ik de witte met een uitgeworpen cloaca zag:

 

IMG117546811467051534.jpg

 

De tweede foto is het eindresultaat. Ik kruis mijn vingers dat het blijft zitten, maar anders eten we Peking eend.

 

IMG117631571467051610.JPG

 

Ik snap en respecteer ieders keuzes. Hopelijk de criticasters ook de onze..Wij kozen niet voor een dierenarts.

Het lijkt vooralsnog ook niet echt nodig.

 

De procedure was als volgt: de eend weken in lauw water zodat alle vuil eraf spoelt. Op Google lees ik ook over afwasmiddel er in, maar ik zou eerder kiezen voor Tea Tree. Geprobeerd te voelen of er een ei onder / in lag, maar ik vermoedde van niet.

Vervolgens de eend op zijn rug leggen zodat de eend rustig blijft. Met een hand de eend op zijn plek houden, in mijn geval de linkerhand. De uitgeworpen cloaca voorzichtig behandelen. Het belangrijkste is dat je ruimte maakt, zodat de cloaca spontaan terug kan 'glijden'. Dus in dit geval een vinger voorzichtig langs de cloaca ingebracht (ruim drie kootjes) en ja hoor het zat! Probeer vooral niet zelf op de cloaca te duwen, die is erg 'Jelly'.

 

Vervolgens niet te zuinig met uierzalf insmeren. En het beestje verwennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap gedaan hoor

Leve het internet

Het ziet er wel erg gestuwd (en beschadigd?) uit.

Morgen moet de eend weer zo goed als nieuw zijn, anders is het aan het afsterven en kun je hem inderdaad beter in de pan stoppen.

Maar ik duim met je mee.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...