Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik denk dat je ze verschillende hokken kan aanbieden maar of ze erin gaan is een tweede. Eenden slapen ook graag buiten. Ze moeten altijd beschermd worden tegen vossen en honden/roofvogels.

Om te leggen willen ze wel graag een niet te groot hok met stro, opening maakt niet uit. Ik heb een oude bak van een caravan, zo-een waar de gastanken inzaten. De openinghoogte is halverwege hun lijf maar ze vinden het geen probleem te bukken om erin te gaan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Tijd voor een kick op dit onderwerp

De voorbereidingen zijn momenteel in volle gang. Ben een hok aan het bouwen, alhoewel ik inmiddels begrijp dat het niet echt nodig is.

(Mede tuinleden vinden het denk ik toch wat zielig, zo zonder hok hahaha).

 

Houd al een tijd Marktplaats en aanverwanten in de gaten maar alle eenden zijn erg ver weg. Iemand tips of ideeën in de omgeving Noord Brabant? Of desnoods een tikje verder weg, maar liever niet teveel

 

Groeten, Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn er ook plannen waar dit jaar aan wordt begonnen.

Er komt een extra weide en achterste stuk van de tuin a la bos, wordt voor gevogelte. Kippen, loopeenden, parelhoenders, japanse kwartels en fazanten. Dat wordt dan een kort,aar mooi leven, tot de jacht geopend wordt.

Maar eerst een flink stuk van de tuin voor Sultan, waar hij indringers mag bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dank je wel Angela voor je concrete tip. Ik ben er achteraan geweest, maar ze vielen buiten de begroting en ik kon ze niet reserveren. Schoot dus niet op. Gelukkig kregen we onderstaand koppeltje in de schoot geworpen (sorry voor de foto kwaliteit). Ze zijn handtam. Helaas nog niet aan mij gewend, en hebben het super naar de zin. Van een kleine plaats achter het huis, naar 3 hectare

 

Tzt nog een koppeltje erbij, maar nu helemaal blij eend80351453581372.jpg

 

De zwarte zou het mannetje zijn. Ik zie nog geen krul. Kan dat aan de leeftijd liggen? En zijn er nog andere manieren om dat te bepalen? `Hij is ook niet zo mooi 'recht' als de witte. Misschien een kruising?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Champignon show zitten veel dieren te koop maar die zijn inderdaad aan de prijs. Dit komt omdat de eigenaar 2.50 moet betalen aan extra inschrijving om een dier te koop te zetten en als het dier daadwerkelijk word verkocht moeten ze nog eens zoveel % van het verkoop bedrag afstaan.

Dus omdat te compenseren word de prijs hoger.

Maar vaak kun je na wat babbelen met die mensen soms nog wel eens een thuis afspraak maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede vraag Appelvrouw, als ze in Nedeland op te halen zijn is dat te doen

Zoals het er nu naar uit ziet, gaan Loraine en ik naat mtfd. Loraine gaat ruilen, maar ik ga me proberen te beheersen. Loraine helpen, Jorieke's paradijs bewonderen, gezellig babbelen onder genot van hapje en drankje. We zullen wat lekkers meenemen, wat weten we nog niet hebben wel ideeën.

Misschien is er met mtfd wat te regelen? Wat wil je voor de eieren, is er nog iets wat je zoekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Over het reizen met broedeieren: niet zo heel moeilijk, wel bewerkelijk.

 

Nodig: een coolbox. Gaatje in de deksel maken. Aansluiting op sigaretten aansteker met 220 converter.

Weckfles met water vullen, aquariumthermometer door deksel leiden. Teveel aan ruimte dichtkitten.

 

Zie daar een mobiele broedmachine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, Volgens mij had ik de mede-lezers nog niet geattendeerd op onze bandieten.

http://www.buurttuinbreda.nl (als ze niet op de voorpagina staan ff verder kijken).

 

Ik zeg bandieten omdat ze dus het terrein verlaten en zo de wijk inlopen.

Van auto's hebben ze nog nooit gehoord, die stoppen maar. Leuke is wel dat als ik fluit,

ze terugkomen gewaggeld En heeeeeel snel want ze weten dat ze dan eten krijgen.

 

Omheining dus maar even opgehoogd.

 

Edit; zie nu pas dat ik de foto al geplaatst had, hahaha. Maar het gaat dus goed met ze. Avonturiers, dat zijn het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is er hier weer 1 gepakt door 'iets'. Het roofdier in kwestie heeft de (grote) eend door 1 hek getrokken, en is gestrand bij een ander hek zo'n 10 meter verderop, waar hij er toen maar van is gaan eten. Daar zat het karkas (dat was er 's ochtends van over) vast in het gaas.

We hebben zo'n 3 tot 4 keer per jaar dat er iets wordt gepakt door dat?/een roofdier. Te weinig om iedereen de hele tijd in een ren te stoppen. Vinden wij dan. Maar het is wel lullig natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja fijn is het niet. Het is nu de tijd dat de vossen jongen krijgen en meer voedsel nodig hebben misschien? Het lijkt in ieder geval op het gedrag van de vos om op stap te gaan met de prooi.

 

Hier was eergisteren een eerder begraven eend opgegraven. Omdat we het eerder hebben gehad hadden we een pallet over de begraafplek gelegd...maar het beest dat er al een maand of 3 lag was toch opgegraven de vos, dat denken we, was net zolang tussen de planken van de pallet aan de gang gegaan totdat hij het kadaver kon pakken.. we hebben het hele karkas maar in het weiland achter de stapel hout gedonderd, als het nog eetbaar is zal het wel zo weg zijn.

 

Onze eenden gaan weer helemaal op stap buiten de tuin, tot bijna boven aan de weg. Dat is ook de route die de vos neemt dus ik hou mijn hart vast.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu die grote (oudere) eend weg is, zijn zijn 2 zonen met elkaar aan het ... 'vechten'? Het ziet er niet uit, ze kunnen niet echt wat, maar ze verwonden elkaar wel. 1 van de 2 had zijn rug kapot, alle veren er af op een stuk van 2 bij 2 cm. En ze waren nog bezig met... 'vechten'. Een soort van worstelen met lange nekken en steeds omvallen (ze waren vast ook al moe.)

 

Anyway: we hebben de ukkel apart gezet, en er een dame bij gezet. Dan hebben we maar even 2 groepjes, we kijken toch dit jaar of ze zich wel hebben bewezen qua opruimen van slakken en de eitjes daarvan. Want ik vind hun gescharrel tegenvallen, als ik ze even uit hun wei laat dan willen ze met 5 minuten alweer terug. Terwijl ze toch heel wat te zoeken en te eten zouden hebben in het stuk naast de moestuin. Maar nee, voor je het weet staan ze weer op de stoep bij de deur, een beetje te sch*&ten ook. En KWAKEN dat ze doen! 's ochtends vroeg al, tot je er eindelijk eten in stopt. En dan rond het middaguur weer, tot je er weer eten in stopt. Na het eten zijn ze weer een paar uur rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is duidelijk de tijd voor het vormen van liefdesparen. Ik lok mijn eenden naar de moestuin door ze daar mais te geven en geef ze geen eten in de morgen. Ze keren vaak terug naar de plekken waar ik mais geef en zoeken dan alles nog eens af.

Ze krijgen pas in de avond eten als ik ze ga opsluiten. Ik denk dat jouw eenden gewoon op de plek willen zijn waar ze eten krijgen.Ik zal wel mazzel hebben met het gekwaak, mijn vrouwtjeseend kwaakt heel weinig, haar dochters wel trouwens.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...