Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Katuintje misschien is ruilen een optie? Een kennis van mij heeft 1 man teveel, zijn van vorrig jaar een jaar dus.

Wat leuk om te zien dat waterfeest, heerlijk met water spelen.

Hier doen de dames het ook goed, ze lopen steeds heen en weer van voliere naar weide. En zijn gek met de kippen, maar of de kippen ook gek met hun zijn ... Zag de kippen lelijk doen naar de eenden, wat een krengen zijn het dan.

Geplaatst:

Jane doe, ruilen is geen optie meer, omdat ik het vrouwtje gisteren heb verkocht aan iemand die alleen een mannetje had en er graag een vrouwtje bij wilde. Hopelijk krijgt ze daar een mooie toekomst met veel nakomelingetjes!

Maar bedankt voor het meedenken!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De eenden zijn de laatste weken weer erg kwakerig. En als je denkt dat dat komt omdat ze aan de wandel willen, dan heb je het mis. Want eerder liepen ze netjes door het hekje van de boomgaard als ik dat open deed en ze riep. Maar nu blijven ze liggen. Al kwakend. En dan loop ik maar even om ze heen om ze door het hek te dirigeren, en daar draaien ze zich zo ongeveer meteen weer om. Dan willen ze weer terug! Ze eten dus zo ongeveer GEEN slakken meer. Tenzij je de slakken komt brengen, dan willen ze ze wel even voor je opeten.

De jongelui staan zo mogelijk nog harder te kwaken (de 2 dames in die groep), echt de hele dag en echt HARD.

Geplaatst:

Ik zit nog steeds te denken voor volgend jaar om 2 dames aan te schaffen. Ze komen dan op een stuk van ongeveer 20x6 waar ook de fruitbomen staan met gras eronder ( en dan ook een vijvertje voor ze). Als we thuis zijn mogen ze ook de rest van de tuin verkennen (400m2 waar ze dan kunnen scharrelen). Lekker wat eitjes en een stuk minder slakken lijkt mij ideaal. Maar inderdaad ik het gekwaak wel een afweging. Het weitje is dan een 60m van ons huis en de buren vandaan. Zou dat genoeg zijn? Er staat nog een schuurtje tussen wat het geluid ook wel wat zal dempen... onze buren hebben achterin geiten en ik hoor die alleen rond etenstijd als ze maar door blijven mekkeren. Verder geen last van ofzo. Is dat te vergelijken met de eenden?

Geplaatst:

Misschien een rare associatie, maar kan het zijn dat ze roepen naar overtrekkende soortgenoten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat een interessant topic! In onze tuin (1500m2) wonen nu 4 kippen. Helaas wonen er ook véél (naakt)slakken die met name de moestuin in groten getale weten te vinden. We overwogen om ganzen te nemen, maar met het oog op de slakken zijn deze loopeenden een veel beter plan! Ze zouden dan wel 's nachts in een hok gaan; een paar nachten het kippenhok open laten heeft een (waarschijnlijk) marter al een feestmaal opgeleverd vorig jaar, sinds het hok 's nachts dicht gaat geen problemen meer gehad.

De moestuin is afgegaasd van de rest van de tuin om de kippen eruit te houden, maar als ik het zo lees laten de eenden zich drijven. Dan zouden ze mooi de moestuin leeg kunnen eten als dat nodig Is terwijl de kippen nog in hun hok zitten en verder met de kippen in de tuin lopen om daar al wat glibbert te verorberen. De tuin is aan alle kanten begrensd met schutting of fijnmazig gaas, dus ze zouden niet weg moeten kunnen.

Nu heb ik in dit topic vooral veel eendenfoto's voorbij zien komen (wat een mooie beesten!), maar zouden er ook wat mensen een foto willen plaatsen van het (nacht)verblijf van hun eenden? Dan heb ik een beetje een idee waar ik aan moet denken qua grootte / inrichting.

Stel dat we besluiten deze loopeenden te gaan houden, weet iemand dan een betrouwbaar adres (fokker, hobbyboer) in het noorden van het land?

Geplaatst:

De eenden zijn niet heel gek op overnachten in een hok, ze zouden het uit zichzelf niet zo doen. Al hebben wij nu wel steeds onze jonge eenden binnen staan (het hok is altijd open), dat is een beetje ontstaan sinds er af en toe een roofvogel kwam roven en iedereen de schrik er goed in had zitten.

Maar de volwassen eenden (die lopen los van de jongelui) zitten altijd buiten. Soms leggen ze binnen een ei, maar ook dat doen ze liever buiten.

Nou hebben wij een redelijk grote schuur waar de kippen zitten, dus de eenden pasten er makkelijk bij. Geen speciaal hok ofzo. Ze hoeven in ieder geval geen stok of bepaald hoekje of zitje Ze gaan gewoon op de grond liggen.

Geplaatst:

Dus om ze te laten wennen in het begin / aan een voerplek zou een tijdelijke afrastering van een stuk gras (met iets om in te peddelen / wassen en iets om in te leggen) voldoende zijn?

Geplaatst:

Mijn eenden hebben een eigen hoek in de ren, met eigen deurtje, zo kan ik kiezen welke dieren de tuin in mogen. De eenden gaan iedere dag naar buiten. Ik look ze met voer daar waar ik wil dat ze de tuin afstruinen op slakken e.d.

In de avond krijgen ze een flinke bak met gemixt graan, dat geef ik in die ren. Soms is het wat lastig ze erin te krijgen..ze kunnen namelijk rondjes lopen rond de kippenren en langs de beek, dus als je op je eentje bent loop je soms wel 10 x rond voordat ze doorhebben dat je ze in de ren wilt hebben en dat je nu geen mais buiten gaat geven.

In de ren staat een laag kotje waar enkele eenden inpassen maar daar gaan ze weinig tot niet meer in ( ze zijn er wel geboren) zoals Jorieke zegt, ze slapen buiten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mwaa de jonge eenden wel..maar ik hou ze op de dag goed hongerig..voer een beetje maïs en laat ze de rest van de dag langs de beek en bij de tuin struinen. De beek trekt ze natuurlijk sowieso en ze zoeken een deel van de dag langs én ook in de beek naar eten. De andere kant van de tuin krijg ik ze bijna niet heen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Over goed anderhalve week komen er 3 Indische loopeenden bij ons in de tuin wonen. Ik ben benieuwd! Ik ga in ieder geval onthouden dat ik ze niet teveel moet bijvoeren als ik wil dat ze slakken eten

Geplaatst:

Leuk Farfa, hopelijk heb je er veel plezier van en baat bij.

Mijn eenden willen sinds een paar dagen juist weer niks..blijven rond het hok hangen en zijn met geen stok de voormoestuin in te jagen. Zelfs het mais strooien helpt niet..dat ligt er nu voor de eksters.

Geplaatst:

Wordt een beetje moe van onze loopeenden, ze maken het water van de kippen steeds zo smerig.

Staat ook binnen in het hok, maar de kippen zijn te lui en drinken dan van dat vieze water. Ook al stuk afgezet, maar daar hebben de eenden ook al een weg door gevonden.

De ochtend sluit ik ze de voliere buiten, zodat de kippen rustig kunnen eten en drinken.

Ze scharrelen er wel lekker op los en lusten ook wel een slakje.

Iemand ervaring met hoe de loopeenden zelf smaken?

Geplaatst:

Ja daarom hou ik ze in een zijhok van de voliere voor de nacht met een iegen bak water. Ik heb geluk dat ze overdag in de beek kunnen. Misschien is zo`n kantelemmer een oplossing?

Loopeenden zijn niet erg zwaar maar het vlees is bijna als wild, erg fijn van smaak.

Geplaatst:

Dan bof je echt Appelvrouw! Zoals Jorieke schrijft, maken ze alle drinkbakken en emmers smerig met zand. En zelfs als ze hun privé zwembadjes her en der hebben. Nee drinkwater moeten ze vervuilen met zand, een modderbad van maken.

Nou hier krijgen ze ochtend voliere verbod, zodat de kippen rustig kunnen ontbijten.

Geplaatst:

Heb sinds vandaag 2 hokken staan: 1 voor de kippen en 1 voor de eenden . Ik wilde ze in 1 hok gaan houden (voor de nacht, overdag wordt er in de tuin gescharreld), maar als ik deze verhalen zo lees blijven 't mooi 2 hokken: kunnen de eenden hun water vies maken, terwijl 't bij de kippen drinkbaar blijft.

Geplaatst:

Als je die mogelijkheid hebt, heeft dat zeker zijn voordeel met het drinkwater van de kippen schoon houden.

Maar ben ook wel blij dat de eenden zo goed met de kippen overweg kunnen en de voliere in kunnen. Zodat ze ook kunnen schuilen, voor het gevaar van de roofvogels uit de lucht. Als ze die kans nog krijgen, maar dat moeten ze zelf regelen.

Schuil gelegenheden zijn ook in de weide, dus ze zullen zich wel redden.

Denk dat de Zweedse Bloemen Kippen, het meeste gevaar lopen. Maar die zullen zich ook wel redden.

• 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...