Jump to content

Aardbeien oogst (begin sept.) nog mogelijk?

D_SDennis

Recommended Posts

Ik heb mijn afgedragen aarbeienplanten een week of vier geleden helemaal afgeknipt. Het bed schoongemaakt en uitlopers verwijderd. Een van de rijen, welk ras het is weet ik niet, maar een doordrager, is fantastisch uitgelopen, heeft vorige week volop gebloeid en er zitten nu volop kleine aardbeien aan. Persoonlijk denk ik, gezien het vocjtiger jaargetijde, dat het niets meer wordt en ik beter alles kan verwijderen zodat de planten sterk de winter in gaan voor volgend jaar. Ik wil ze naelijk nog een jaar handhaven.

Of moet ik alles laten zitten, hopen op een beetje mooi weer ? Wordt er nog een leuke oogst rijp? Er zitten echt tientallen aardbeien per plant aan. Wie heeft een advies?

dscn484156791344243088.JPG

Is dit weliswaar een foto van 3 weken terug, maar de planten hangen nu zo niet nóg voller. Doordragers; Ostara. En de planten zijn nog veel bossigere pollen. Nauwelijks rood of bruin blad. Ik heb niks geschoren eerder.

Ik weet niet of jouw doel van het eventueel wegknippen van de vruchtvorming zoveel effect heeft bij doordragers. Dit zijn 2 jarige pollen. eind volgend jaar ruim ik ze op.

Ze geven nu nog dagelijks erg smakelijke snoepjes ( gróte snoepjes ) en we krijgen nog zóveel weken prachtig najaarsweer !

Maak anders even een foto van de maat van jouw planten. Zijn ze veel kleiner ? Dan zou ik het overwegen misschien.

Hier is de Eve's Delight net uitgebloeid en vormt nu vruchten. Evie2 heeft nog rijpe vruchten hangen, en de Ostara die begint nu weer leeg te raken.

Aardbeien oogst begin september lijkt mij dus goed mogelijk Ok, hangt natuurlijk ook erg van het weer + standplaats af. Mijn planten staan tegen een muur op het zuiden, dus hebben het overdag best warm

Het gaat toch snel. Vandaag toch al de eerste rode aardbeien gezien, maar ze zijn wat kleiner dan de eerste lichtingen. Vanavond een net er overheen gedaan. In het weekend weer wat stro er onder. Er komt mooi weer aan dus ik ga het zo laten en hopen op een lekkere nazomer oogst.