Higgy Geplaatst: 7 september 2012 Geplaatst: 7 september 2012 Hallo, Vorig jaar hobbymatig met mijn moestuin aan de slag gegaan.Echter heb ik ook schapen, konijnen en kalkoenen (overigens niet veel hoor!) Kunnen de mestsoorten van deze diertjes gebruikt worden voor de bemesting Zo ja, hele jaar door of enkel als voorbemesting?Is ook een bewerking van de mestsoorten noodzakelijk Alvast bedankt! Higgy Quote
Frank vwl Geplaatst: 7 september 2012 Geplaatst: 7 september 2012 Hoi Higgy, Welkom hier.Zit er ook hooi,stro of anders strooisel bij de mest? Konijnenmest bevat veel stikstof maar is wel evenwichtig. Schapenmest kan gebruikt worden in plaats van runderstalmest. Een zeer evenwichtige meststof het brengt voeding aan en verbeterd de bodemstructuur. Kalkoenmest weet ik niet, maar zal denk ik op kippenmest lijken kwa samenstelling? Dit is de meest geconcentreerde dierlijke mest en kan beter niet direct aangebracht worden maar kan wel ook goed in de composthoop. Niet gecomposteerde mest zal vaak ook meer kiemkrachtige onkruidzaden bevatten, ik neem tenminste aan dat vooral je schapen wel wat onkruid eten waardoor je er rekening mee moet houden dat je waneer je verse mest aanbrengt een poosje later wel meer onkruid kunt verwachten. Doordat de temperatuur in een composthoop hoger wordt, zijn zaden na de composthoop niet meer kiemkrachtig. Dit heb ik allemaal gejat uit het velt handboek ecologisch tuinieren, heel nuttig Verwerkt in compost kan het zoiezo het hele jaar gebruikt worden, in niet bewerkte toestand het best in het najaar lijkt me, maar dit zal ook weer afhankelijk zijn van het soort grond waarop je tuiniert. Quote
rubo Geplaatst: 8 september 2012 Geplaatst: 8 september 2012 Bij mij gaat de kippenmest met strooisel (houtschaafsel) en konijnenmest met stro op de composthoop. Ik hanteer het driejarig systeem. Ik heb het laten analyseren op voeding en zuurgraad en dat blijkt prima in orde te zijn. Een aanrader dus. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Higgy Geplaatst: 9 september 2012 Auteur Geplaatst: 9 september 2012 dank Rubo en Frank vwl ik zal wel regelmatiger terugkeren, en wellicht kan ik ook antwoorden (gaan) geven.ben nu in principe best wel de normale dingen aan het proberen, prei, sla, tomaat, bosuitje.....denk eraan om volgend jaar een tunnelkas met folie te zetten voor een poging betere tomaten, komkommers en paprika's te kweken, nu is het allemaal gebeurd in de koude grond, met in het voorjaar wat onder laag glas.... Quote
rubo Geplaatst: 13 september 2012 Geplaatst: 13 september 2012 Wat is het driejarig systeem? zie de topic "foto's van je compostbak" op pagina 10. Hier staat het uitgelegd. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Yola Geplaatst: 14 september 2012 Geplaatst: 14 september 2012 Dit jaar was mijn eerste moestuinjaar, en het is me bijzonder goed bevallen, de plek waar onze moestuin is gekomen was voorheen een paardenbak, zand dus.2 Jaar geleden hebben we alle stalmest, van voornamelijk schaap, wat kippen en varkens, op de plek gegooid waar de moestuin moest komen, zijl erover, zwarte kant boven en lekker broeien laten, vorig jaar het zijl eraf gehaald en pompoenen erop, daarna de varkens erin gedaan.Ben echt zeer tevreden over mijn grond, enige probleem is een overvloed aan pompenen, en voor fruitstruiken een teveel aan meststof in de moestuin.Over een paar weken komen de er weer biggen in de moestuin te lopen, die de boel grondig moeten gaan omploegen en bemesten, volgend jaar een nieuwe poging.Vreemd genoeg heb ik op sommige plekken verschrikkelijk last van onkruid en op andere plekken totaal niet, voornamelijk de randen waar de mest wat dunner lag is het een strijd. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.