Bit Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 @ Estemy. Mijn indruk ( henk bevestigt dit later wel, of anders RvO of een ander ) is, dat die bruine delen niet zo zeer uitdroging betekend, maar koude en gewoon : 'het seizoen" Ik heb het óók, ook op die soort. En ik wijt het aan het seizoen. De planten staan nu ook gewoon min of meer stil en zijn in winterrust. Ik heb er trouwens ook 1 in mijn koude kas staan. Waar het inmiddels ook een paar keer behoorlijk gevroren heeft. Die Drosera leeft nog. Is ook wel deels bruin ( wat meer dan op jouw foto ) , maar groeit ook weer iets. Thuis voor het raam staat ie nog steeds vrijwel stil en is ook wat bruinig. ( nog nooit laten uitdrogen , staat altijd in een laagje water ) Quote
henkg Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 @Estemy: De plant op de foto lijkt op een Sarracenia (trompetbekerplant), deels in winterrust. Dan is er niets mis mee.Verzorging, zie: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Sarracenia Ik denk op de foto een bloemknop te zien. Die plant wordt weer wakker. Voor alle geinteresseerden in vleesetende planten: veel informatie vind je op http://www.carnivora.nl , met name onder Carnipedia.Op dit moestuinforum ben ik voor VEPs iets als eenogige koning in het rijk der blinden, op carnivora.nl ben ik een prille beginner ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Zaaier Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik heb nog een vraag kun je er nog iets aan doen om de plantjes sneller te laten groeien? Quote
Indy Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Dat je bekers afsterven (sarracennia) is tamelijk normaal hoor. Ze hebben geen eeuwig leven Mijne staan gewoon lekker buiten,dat kan met mijn soort. Maar heb ook binnen overwinteraars.Hier zijn de vliegenvalletjes ook weg ,maar dat is goed,want ze zijn in winterust.De eerste heb ik alweer warmer gezet,en van 1 zijn er alweer kleine valletjes tevoorschijn gekomen. Quote
henkg Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 Ik heb nog een vraag kun je er nog iets aan doen om de plantjes sneller te laten groeien? VEPs zijn trage groeiers, met wat hulp gaat het iets sneller. Lees eens op: http://www.growsundews.com/sundews/Germinating_and_Growing_Sundews_from_Seed.html#Speeding_up_the_Growth_of_Your_SeedlingsWeer veel te lezen, maar het werkt echt! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Estemy Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Maar als de bladeren echt slecht uitzien (helemaal bruin) dan knippen jullie ze wel weg? Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Bit Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik niet nee. Ik kijk eind april wel eens wat ik met echt dode bladeren doe, als ze er dan nog zijn tenminste, en niet geheel overgroeid door de nieuwe. Quote
henkg Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 @Estemy: Als je de link volgt en leest die ik je gaf:Alles wat bruin is moet je afknippen, het heeft geen enkel nut meer voor de plant. Zeker als de planten in een kas staan kan je zelfs problemen krijgen met schimmels als er teveel bruine/dode bekers zijn i.v.m. smet en de wind geen ruimte heeft tussen de planten. Het weghalen van dode bekers is dus meer een vorm van hygiëne. Alles wat nog groen is kun je laten zitten, want dat zorgt nog voor fotosynthese. Dat proces gaat het hele jaar door, zelfs tijdens de wintermaanden. Daar staan nog veel meer tips ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Zaaier Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik heb een vraag moet je de zaadjes eigenlijk een week of twee in de koelkast doen Ik heb dat namelijk niet gedaan ik heb ze gewoon in een bak met zand gedaan Alvast bedankt Quote
Zaaier Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik heb nog een vraagHoe lang duurt het ongeveer voordat je een volwassen plant hebt Alvast bedankt Quote
Indy Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ja,ik knip het bruine er wel uit.I.v.m. mogelijke schimmels. De bruine dode bekers zitten meestal bij mij vol met insectelijkjes Quote
kenbeimer Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik zaai nooit in de koelkast. Volwassenheid van de plantjes duurt wel even, geloof ik. Of is Drosera (zonnedauw) snelller? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Zaaier Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Ik had ergens gelezen dat iemand de zaadjes van de zonnedauw heeft laten ontkiemen op agar agar kan dat ook en is dat ook goed voor het plantje Alvast bedankt Quote
Zaaier Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Weet iemand waar je goedkoop sphagnum kunt kopen Quote
Zaaier Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 (aangepast) Yeey er is misschien een zaadje of twee ontkiemt hier komt een foto 14 februari 2014 aangepast door Gast Quote
henkg Geplaatst: 14 februari 2014 Auteur Geplaatst: 14 februari 2014 @zaaier:- Sphagnum is te verkrijgen bij b.v. Intratuin, ongeveer 1,5 liter voor ik dacht 3,- (eerst even bellen, het is nu misschien niet het seizoen)- Drosera capensis (Kaapse zonnedauw) hoeft niet gestratificeerd in de koelkast. De inheemse (o.a. Drosera rotundifolia wel.- In september zou je al een plantje van ongeveer 10 cm hoog en breed kunnen hebben- Heet / Yeey: Je kunt je eigen posts ook wijzigen, wel zo netjes. Rechtsonder in je eigen posts zie je een Edit knopje.- Als je na typen eerst even op de Voorbeeld knop drukt, kun je vóór posten nog even je bericht doorlezen. En in het algemeen: voor specifieke VEP vragen kun je beter op het forum van http://www.carnivora.nl terecht, daar zit veel meer kennis.Vergelijkbaar met leden van dit forum die ook pepers telen, die zijn ook actief op de twee peper forums. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Mijn enige die ik nog binnen heb is weer aan de groei gegaan een week ofzo terug. Vanmorgen voor het eerst weer eens gevoerd. En hij klapte dicht ! Wat hij een maand terug toch echt weigerde. Toen was de rust kennelijk compleet. Enige verschil in omstandigheden was : Licht ! De temperatuur binnen is gelijk aan een maand terug. Verder heb ik er 2 in de koude kas. De échte wilde Zonnedauw doet nog niets, maar ik zorg er inmiddels voor dat ook die weer water aan de voet heeft.De andere, Venus vliegenval ( Dionaea muscipula ) die ik daar heb staan is niet winterhard volgens zeggen. Maar leeft echt nog en daar zit ook weer groei in en krijgt weer water. In de kas is het echt deze winter -5,8 geweest voor zover mijn digitale thermometer klopt ( ik twijfel daar eigenlijk inmiddels wel aan ). Quote
Estemy Geplaatst: 26 februari 2014 Geplaatst: 26 februari 2014 Goede nieuws over mijn bruine Sarracenia. Hij vind het eigenlijk best leuk om bij mij te "wonen", want ik heb mijn eerste bloemen bol gekregen. Ten eerste dacht ik wat is dit een rare ding, maar heb nu in internet opgezocht en het is inderdaad een bloem. Ik dacht dat hij alleen bladeren heeft en ben nu heel benieuwd hoe het uit gaat zien! Toppie! Zoiets ziet het uit (niet mijn eigen foto, die van mij heeft maar eentje en ziet niet zo mooi uit): Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Zaaier Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Er zijn er twee ontkiemt en zie nog anderen ontkiemen eindelijk Quote
Winters Geplaatst: 13 maart 2014 Geplaatst: 13 maart 2014 Ik heb net dit topic ontdekt. Wat leuk om te zien en lezen.Ik bedenk me dat ik nog zaadjes van de Venus Vliegenval heb.Die ga ik zo denk ik gelijk poten. Quote
Frans Geplaatst: 14 maart 2014 Geplaatst: 14 maart 2014 Frans, tot nu toe zie ook ik geen verschil tussen de Drosera capensis 'typical' en de Giant. Kan nog komen. Of niet: misschien zijn ze identiek, aangezien de herkomst onbekend is.De quote is van juli vorig jaar maar ik haal hem nu aan omdat ik momenteel met een voor mij onbekende bloeivorm voor een drosera zit. De mini (Giant ?) zaailingen die ik van je kreeg Henk zijn mooie planten geworden die onlangs bloemstengels gingen vormen. Die stengels heb ik , op de stengel van één plant na , in een vroeg stadium verwijderd wat achteraf jammer is omdat ik nu onderling hun bloeivorm niet kan vergelijken. Zoals je ziet heeft deze plant een bloemstengel die zich in tweeen splitst en de bloeiwijze lijkt trosvormig te gaan worden. Is dit een mutatie of dan toch het bewijs dat deze plant geen 'gewone' Drosera Capensis is ? Ik heb al gezocht naar de bloeiwijze van Capensis Giant maar heb deze tot nu toe niet gevonden. Heb jij al planten in bloei gehad uit je 'Giant serie' en zo ja hoe bloeiden deze ? De Planten op de vensterbank zijn overigens 'gewone' Drosera Capensis planten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 2 april 2014 Geplaatst: 2 april 2014 Hier ook even een snapshot van mijn 2 plantjes in de koude kas. De rechter zou niet winterhard zijn / is niet winterhard , maar is de kas niet uit geweest. Ik krijg ook een bloemstengel. Wat een ding zeg !De linker is de inheemse zonnedauw ( beide plantjes van Henk gehad overigens )Van de winter wat droger gehad beide. ps. de thermometer staat er niet met opzet. Dat is zijn gewoonlijke plek. Maar ik moet heel duidelijk gaan schermen inmiddels ( 37gr ) Quote
henkg Geplaatst: 2 april 2014 Auteur Geplaatst: 2 april 2014 Ziet er goed uit. De Venus vliegenval is enigszins winterhard, -5 graden overleeft ie zeker wel.Zo wordt de bloem: Als je zaad wilt winnen dan moet je een truc uithalen: stuifmeel van een net ontloken bloem op de stamper van een iets oudere bloem aanbrengen. Kan dus ook als je maar één bloemstengel hebt. Meer: http://venusflytrap.info/adv-grow-venus-fly-traps-from-seed.html Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Winters Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Wauw prachtig zeg, jullie planten! Mijn vorige zaaipoging is op niks uitgelopen. De zaadjes had ik ook al een jaar liggen, misschien is dat dat de reden.Bij de action hebben ze nu ook kweeksetjes voor de Venus Vliegenval. Ik heb er vandaag direct een aantal meegenomen en een aantal gezaaid. Ik hoop dat ze opkomen.Ik vind het zulke leuke plantjes. Quote
kenbeimer Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Ik geloof dat we hier te maken hebben met een Venus vliegenval zaailing... 3 maanden geleden gezaaid, zadengigant zijn geen snelle kiemers. (Plantje zit nét in de schaduw, dus zaadje heeft rond gelopen of gezwommen) Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.