kenbeimer Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Misschien is het in Duitsland ook goedkoop? België is voor mij wel een beetje ver voor een flesje water. XD Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
henkg Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Geplaatst: 7 juni 2013 @Indy: Je Nepenthes stekje is goed aangeslagen: (Op de achtergrond zie je een Sarracenia, vandaag aangeschaft. Sarracenia x "Juthatip Soper') Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 8 juni 2013 Geplaatst: 8 juni 2013 Hee,super,die staat er netjes bij inderdaad.Ik heb nog 1 drosera,helaas zijn de andere twee ten prooi gevallen aan luis.Mijn eigen stek staat nog in water ,en heeft nu 1 worteltje.Ik laat m nog even verder wortelen.De grote staat lekker buiten op de veranda,en die benevel ik elke avond en ochtend.Inmiddels heb ik weer 2 Nepenthessen er bij,een rode en een groene met harige bekers.Er zijn zo veel soorten sarraccenia's ,dat ik ook niet weet welke je daar hebt staan.Ik heb buiten de purpera,die is goed vorstbestendig,en een donkerrode soort.Deze laatste is niet zo vorstbestendig. Quote
kenbeimer Geplaatst: 8 juni 2013 Geplaatst: 8 juni 2013 45 cent voor een fles bij de Jumbo. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
kenbeimer Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Er is nu iets gebeurt, wat ik echt niet erg vind, maar wel een verklaring voor zoek.Een van mijn drosera's was aangevallen door varenrouw larven en zo goed als afgestorven. Nu groeit ie weer aan, maar vreemd genoeg groeien er nu een stuk of 3 andere kiempjes naast, waarvan er 1 zeker een drosera is en de overige 2 vermoedelijk ook. Dit is een drosera die ik verspeend heb naar een potje. Ik heb verspeend met een theelepeltje (met aarde en al), maar dit was maar een klein kluitje aarde. Het eerder verdorde plantje bloeit ook opnieuw op. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Frans Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Bij mij hebben de drosera's er zin in. In een maand tijd heeft iedere plant nog een tweede bloemstengel aangemaakt en de plant rechts is zelfs al met zijn derde bezig . Die derde stengel ga ik toch maar eens verwijderen omdat ik nu meer geinteresseerd ben in verdere groei van de planten dan in nieuwe bloemstengels. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
kenbeimer Geplaatst: 7 juli 2013 Geplaatst: 7 juli 2013 Grootste valletje (tevens eerste kiemer) heb ik vandaag een varenrouwvliegje gevoerd. Folie er weer over gedaan en vanavond neem ik een kijkje hoe het vliegje het heeft gedaan. Binnenkort verspenen...Zie het valletje om "half elf" en dan aan de linker zijde van de val op de afbeelding. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 De mijne ( gekregen van henkg ) bloeit inmiddels ook. Mooi hoor. Quote
henkg Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Oogsten van zaden Drosera capensis:Ik heb gelezen en inmiddels ervaren dat de zaden rijp zijn als de kelk (het bolletje) van groen naar bruin verkleurd is. Je zou nu als test één bolletje kunnen verkruimelen. Na afknippen van de bloemtak nog een weekje aan de lucht laten drogen, voor de zekerheid. Daarna tussen duim en wijsvinger boven een theezeefje (gaasmodel) verkruimelen. Uiteraard met iets eronder om de zaadjes op te vangen. Zaadjes kunnen direct worden gezaaid. Bij mij kwamen ze ruim binnen twee weken op, zonder afdekking. Het overgrote deel heb ik gedoneerd aan de Carnivora zaadbank, de rest zit inmiddels in papiertjes met een gripzakje daaromheen, in een luchtdichte doos in de koelkast. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Ik wil mijn plantjes in andere potjes zetten, waar meteen een bakje onder zit voor het regenwater. Zodat de plant in een klein laagje water kan staan.Maar dat potje is iets groter dan de p9 pot waar de plantjes nu in zitten. Gaat alles helemaal mis als ik die hoekjes opvul met potgrond? Ik heb geen zin om er een zak turfmolmspul voor te halen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Jorieke, Dus ze leven nog, fotootje? Als het om hoogstens een kwart van het totale volume gaat, zal het wel meevallen. Je zou de toe te voegen (pot)grond / zand eerst kunnen spoelen in water, in ieder geval de laatste keer in regenwater. Dan komt het vast wel goed.Over de onderbak: ik merk dat een grote bak makkelijker is dan een kleintje, want eens per week bijvullen is makkelijker dan eens per dag ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nynkef Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Mijn vleesetend plantje heeft een bloemknop Leuk, dat heb ik nog nooit gezien... Het is een Dionaea. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Het betreft zo'n hip kruidenpotje, met een touwtje waardoor het water uit het onderste bakje in de pot met plant komt. Best een grote, dus dat komt wel goed. Ziet mijn schoonmoeder haar cadeautje ook weer eens staan in mijn vensterbank Ik ga het gewoon proberen, het zal nog minder zijn dan een kwart van het totale volume. Ze leven inderdaad nog, zal straks even een foto maken. Ze moeten nu fruitvliegjes eten, maar die komen niet op vleesetende planten af... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 @Henk Ik heb n.a.v. jouw bijdrage in dit topic over het oogsten van de zaden ook eens gekeken en de zaden in de zaaddoosjes van de eerste bloemstengels van mijn drosera's blijken ook al rijp te zijn terwijl ik dat niet verwacht had. Wat produceert zo'n plant toch een idioot aantal zaadjes ! Nog even een vraag. De eerste exemplaren van mijn drosera capensis zijn van jou afkomstig evenals een paar (toen nog mini) zaailingen van de drosera capensis giant. Alle planten hebben het goed gedaan maar nu ze al aardig uitgegroeid zijn zie ik nog steeds geen verschil tussen de 'normale' en de giant versie . Wat is jouw ervaring ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 16 juli 2013 Auteur Geplaatst: 16 juli 2013 Frans, tot nu toe zie ook ik geen verschil tussen de Drosera capensis 'typical' en de Giant. Kan nog komen. Of niet: misschien zijn ze identiek, aangezien de herkomst onbekend is. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 1 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2013 (aangepast) De Drosera capensis is net naar de kapper geweest (dode bladeren afgeknipt). Er begint zich een stammetje te vormen: Bij verpotten (en dat wordt tijd: er komen wortels uit het potje groeien) schijnt dat stammetje onder de aarde te mogen. Ik ga er op zijn minst eentje met stam opkweken. Gaat dan zoiets worden (geen eigen foto): De Nepenthes ventrata (stekje van Indy en een gekocht plantje) gaat eruit. Binnen blijkt het veel te droog te zijn voor bekervorming, en buiten heb ik geen plekje dat voldoende schaduwrijk is. Verder wat aan het prutsen geweest: een LED verlichting gemaakt, om de niet winterharde Drosera's de winter door te gaan helpen: Ik heb drie vrijwel identieke potjes met Drosera capensis zaailingen. Gedurende de komende twee maanden, als test:- Eentje onder de LEDs- Eentje op de vensterbank- Eentje buitenIk ben benieuwd naar de verschillen.(Als je meer wilt weten over de zelfbouw verlichting: doe me een PB) 1 augustus 2013 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Die Drosera op stam zijn ongelovelijk! (Foto ook gegoogled) Hoe groot zouden ze kunnen groeien? Stel je toch eens voor om zo'n ding te zien in het formaat van een boom. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Erny Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Aha... dooie blaadjes eraf snoeien... Denk dat ik dat ook maar eens moet doen, misschien knappen ze daar een beetje van op... Ondertussen hebben ze wel elk een eigen potje gekregen en staan ze in een fruitvliegrijke omgeving... Quote
henkg Geplaatst: 2 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2013 ... Ondertussen hebben ze wel elk een eigen potje gekregen en ... Toch wel verpot met iets als onbemeste turf, dus niet in potgrond of zoiets? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Ja, die had ik nog toevallig liggen... Quote
henkg Geplaatst: 4 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 4 augustus 2013 Over de zelf geoogste D. capensis zaden: een kiemtestje gedaan. Paar zaden in een potje gestrooid, niet afgedekt met folie.Nu, nog geen maand later:(Ik heb al meer dan genoeg planten, dus deze gooi ik weg (tenzij er belangstelling voor is?). In ieder geval weet ik nu dat dat zaad zeer kiemkrachtig is. Voor gebruik volgend voorjaar, of om weg te geven.) Van de gezaaide D. intermedia kwam er maar eentje op, en die ziet er heel anders uit. Blijkt een D. venusta te zijn: De D. rotundifolia (onderste van mezelf, bovenste van Frans) gaat goed: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 De Nepenthes ventrata (stekje van Indy en een gekocht plantje) gaat eruit. Binnen blijkt het veel te droog te zijn voor bekervorming, en buiten heb ik geen plekje dat voldoende schaduwrijk is.Ze stonden al een tijdje buiten zonder verzorging. Ik wilde ze gisteren gaan opruimen.Toch maar (nog) niet gedaan: want bekers! Zo zie je maar, soms is géén verzorging de beste verzorging. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 5 augustus 2013 Geplaatst: 5 augustus 2013 Klopt,dit zijn supertemperaturen voor ze.Af en toe een nevel erover,en ze maken prima bekers aan.Helaas gaan ze binnen in de winter allemaal verdroen,tenzij je de ideale omstandigheden kan creeëren. Quote
kenbeimer Geplaatst: 11 augustus 2013 Geplaatst: 11 augustus 2013 Kreeg masale drosera sterfte helaas. Nog maar 1 potje bevat leven en dit is het potje waar er 3 tegelijk in zitten. Via Google kwam ik de volgende methode tegen:Aan te raden? Ik ga binnenkort nieuwe zaden zaaien en ik ga meteen in een potje zaaien, zodat ik niet hoef te verspenen. De potjes zet ik samen in een grote schaal met water en dek ik af met plastic folie. Misschien dat ik via deze manier meer geluk heb. Welliswaar kan ik mogelijk beter wachten tot na de winter. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.