Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

invriezen: deurtje open, zuurkool erin, deurtje dicht

wecken: zuurkool even opkoken, in de schoongemaakte stortglazen, deksel met ring en klemmen erop en dan

oven deurtje open, potten er in deurtje dicht en 20 min in op 90 graden, af laten koelen in de oven

Geplaatst:

Pffff. Ik denk dat het invriezen het moeilijkste is. Geen ruimte meer....

Maar bedankt voor het weckrecept.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb 4 zakjes van 500 gr ingevroren en 2 van 360 gr. Kwam zo uit. Heb ook een flinke kwak in de kliko gegooid, want daar stond schimmel op... ruime lading afgeschept en toen geproefd. Was lekker en toen baalde ik gigantisch van de schimmel. Een off topic verhaal.

Maar wel dus mooi mijn eigen kruidenzuurkool! De ton waar het in zat, stonk echt gigantisch. Die koollucht is niet fraai.... er gaat ook nooit meer wat anders dan kool in, maar toch. Brrrrrr....

Geplaatst:

als je het zonder vocht invriest zorg er dan voor dat er geen lucht in de verpakking zit, oftewel zakjes goed vacuüm drukken, anders ontstaat er vriesbrand. Vriesbrand kan geen kwaad maat het oogt echt lelijk.

Mijn voorkeur zou zijn met vocht invriezen aangezien ik zuurkool altijd even kook in het aanhangende vocht.

(ik moet nog gaan koken.....trek..... )

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

De zuurkool was ondertussen goed zuur en ook, waarschijnlijk door het bijvoegen met zout water, iets te zout. Maar wel prima genoeg. Lekker smaakje van de kummel. Er stond toch iets groene schimmel op de rand van de zuurkool en op één steen. Gewoon eraf geschept.

Wat me tegenviel was mijn vacumeer apparaat..ik probeerde de zakken alleen maar te sealen maar dat deed hij niet, hij ging toch vocht zuigen. En dan ging het sealen niet meer. Dus maar met clips afgesloten en zo in de vriezer gedaan.

8 zakken van plusminus 9 ons

89DE382B-8FF1-4B71-BEE7-5FBBB950680415361574883789.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

"Wat me tegenviel was mijn vacumeer apparaat..ik probeerde de zakken alleen maar te sealen maar dat deed hij niet, hij ging toch vocht zuigen. En dan ging het sealen niet meer."

Oplossing: Wel sealen, maar niet vacumeren. Zak met de opening in het nog open apparaat leggen (onderkant zak lichtjes naar beneden) en voorzichtig aandrukken. Meeste lucht gaat er dan uit, je ziet immers tot hoe ver je kunt aandrukken. Klep sluiten, en alleen sealen. Hoe alleen sealen: is afhankelijk van het merk apparaat, staat vast wel in de handleiding.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Simpel zuurkool maken, zonder zuurkoolpot

Nooit eerder heb ik zuurkool gemaakt, en ik zal dat ook niet vaak gaan doen. Dus voor mij geen dure geglazuurde pot van aardewerk (die gaat toch maar staan te verstoffen) maar in een glazen pot met een zo groot mogelijke opening.

Ook zonder echt waterslot. Daar heb ik er meerdere van, maar het gaat me nu om een methode met zo weinig mogelijk speciale hulpmiddelen.

Deels afgekeken van meneer Wateetons: https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-recepten/les-3-zelf-zuurkool-maken-met-meneer-wateetons/

Basisrecept: Eerst maar eens "kaal" proberen, dus: kool, zout, beetje cayennepeper, verder niks.

Als gewicht een plastic zakje gevuld met water.

Als waterslot een stukje plastic zak, met een paar minieme gaatjes (speldeprikjes), goed afgesloten met een elastiekje.

Zo dus (pot is 2,65 L, forumlid A. zal denken: "die potten, die ken ik"):

2019120616001936971575645377.jpg

(nu nog even zonder gaatjes, omdat ik binnenkort (?) wil zien dat het plastic op bolt.)

Wordt vervolgd over een week of twee. Of eerder als het mis gaat. Dar kan altijd, maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Wel staat de pot in het donker omdat het in een echte zuurpot ook donker is.

PS. Inmiddels al een paar dingen geleerd:

- Bij zo constant mogelijke temperatuur zetten. Iedere keer afkoelen zuigt iedere keer een beetje lucht aan.

- Na snijden en zout toevoegen: een uurtje of langer laten staan en regelmatig even prakken/roeren/stampen. Daarna pas in de pot. Nattige zooi schept veel makkelijker dan nog droge slierten.

Geplaatst:

Goede oplossing Henk!

Ik heb nog een rode kool liggen en die gaat er aan

Nog even op zoek naar een grote pot.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het resultaat. Gisteren was het precies 2 weken na opstarten.

Pot gepakt, opengemaakt, bekeken, geroken, beetje geproefd.

Geen enkele schimmel. Heerlijke geur. Zachte smaak, beetje zurig maar ook zoetig.

Aardappels en ook een rookworst had ik in huis, dus in de pan ermee!

Afgieten, uitknijpen of zelfs spoelen: niet gedaan. Dat vond ik echt niet nodig, na het vooraf proeven.

Eindresultaat: echt heel lekker, gewoon perfect. Niet te zout, niet teveel peper, en de het -niet toegevoegde- mosterdzaad, jeneverbessen, karweizaad heb ik niet gemist.

Het zoetje (wat ik niet herken bij gekochte zuurkool) was de kers op de taart.

(O ja: het zoetje zou kunnen komen door de gebruikte kool: spitskool.)

Mooi hoor, om heel simpel iets te maken dat beter smaakt dan gekocht.

Het restant staat nu in de koelkast, om verdere fermentatie vrijwel te stoppen.

Bottom line: Een echte zuurkoolpot en speciale verzwaringsstenen: die heb je echt niet nodig. Niet voor eerste probeerselen, en misschien ook niet voor daarna.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vraag voor experts:

Er stonden nog enkele witte kolen op mijn veldje. Heb ik net geoogst.

Is het verstandig/ mogelijk om daar nog zuurkool van te maken ?

Of kan ik beter wachten op de nieuwe oogst ?

Geplaatst:

"De methode van henkg". Ik voel me vereerd, maar mijn bron was meneer WatEetOns: https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-recepten/les-3-zelf-zuurkool-maken-met-meneer-wateetons/

Goed, gezien mijn zeer geslaagde experiment (vond ik zelf) zonet weer aan de slag geweest. Ook weer met spitskool, want die verdenk ik van het lekkere zoetje. Ik zou nu eigenlijk ook een versie moeten maken met witte kool ...

Netto bleef er 1200 gram fijn gesneden kool over. Zelfde recept: zout, beetje cayennepeper, verder niks. "Less is more": een beetje mosterd kan er eventueel later nog wel bij (maar niet ná de maaltijd). Wat er bij zit, kan er immers niet meer af (bij de kapper is het andersom).

De truc om te kneuzen, een beetje draaiend keihard stampen met een ouderwetse stamppotstamper (zo'n zigzag draadding, geen pureerplaat met gaatjes). Dat ging weer prima. Wel minstens een keer of vier doen, met tussenpozen. Totale tijd: toch minstens een halfuurtje, een uur kan ook geen kwaad.

Een waterzakje is misschien zelfs wel beter dan stenen. Stenen zijn erg moeilijk steriel te krijgen / te houden.

Geplaatst:
Een waterzakje is misschien zelfs wel beter dan stenen. Stenen zijn erg moeilijk steriel te krijgen.

ik deel je idee, een zakje water sluit ook netjes de totale oppervlakte af als je het netjes doet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...