Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik zit me af te vragen wat is nu beter, bakken die in elkaar schuiven zoals hier:

wormenbak.jpg

Of bakken die je stapelt. Weet jij dat koert?

Edit:

Never mind heb het al gevonden:

Iedere bak rust op het materiaal in de onderliggende bak. Het gewicht van de bakken en de druk die ze op het materiaal

uitoefenen; is verwaarloosbaar.

De wormen en de andere organismen moeten zo vrij mogelijk heen en weer tussen de verschillende lagen kunnen circuleren.

De bakken mogen niet licht doorlatend zijn.

http://www.ivarem.be/UserFiles/File/Handleidingwormenbak.pdf

Geplaatst:
  • Auteur

Dan zit je alleen met het probleem dat het vocht onder in niet je bovenste bak(ken) kan dragen, lijkt me juist de bedoeling dat dat wel apart blijft. Zag wel ergens dat ze dan 2 melkpakken(zonder kop) op de bodem zetten om de bak(ken) tegen te houden, lijkt mij alleen iets te slap, 2 bakstenen er in is wat steviger, maar dan wordt de bak wel erg zwaar. Wat denk jij/jullie

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Het kan nog goedkoper, mits je een Ikea in de buurt hebt, of er regelmatig komt:

snalis-bak-wit__0087217_PE216347_S4.JPG

Deze kost 'slechts' € 1,80 voor 19L inhoud.

samla-bak-wit__68535_PE182699_S4.jpg

Deze is € 2,50 voor 22L.

slugis-bak-wit__30707_PE119372_S4.jpg

En deze € 2,99 voor 14L.

Deksels kun je er apart bij kopen, kosten € 0,70 tot € 1,- voor deze bakken. Dus als je daar maar 1 voor nodig hebt scheelt dat weer 2 loze deksels.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Goede tip! De middelste zou qua model de beste zijn lijkt me, zo te zien blijven die bakken halverwege wel hangen in elkaar. Alleen wormen moeten wel in het donker dus een doorzichtige bak gaat niet werken.

Deksel heb je maar 1 nodig(niet vergeten te perforeren!)

Geplaatst:

Je kan altijd nog een paar halve bakstenen op de hoeken leggen om zo de bakken van elkaar te houden. Heb ik ook ergens gelezen.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Jorg ik vind die bakken op het plaatje van jou wel mooi.

Waar komen die vandaan.

Geplaatst:
  • Auteur

Kwantum, volgens het plaatje.

• 7 jaar later...
Geplaatst:

Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen!

Bij ons is 't drama met keukenafval.. eerst emmertje gehad, dat was te klein. Zo'n grote plastic compost-bak naast de deur gezet om er regelmatig in te legen is ook geen succes. Elke dag of 2 dagen boven op de "echte" composthoop is ook totaal niet optimaal.. met zo'n wormenbak die eventueel gewoon in de keuken of bijkeuken kan staan lossen we dat toch mooi op lijkt me. Dat wil ik dan ook dit jaar gaan proberen en daarom..

..wat heeft bij jullie gewerkt en wat niet, en wat is aan te raden en wat niet?

Ik zag dat AlboPepper z'n worm compost zodanig succesvol was dat ie zelfs het resultaat was gaan verkopen en er plantjes in groeide:

Geplaatst:

Ik heb de spullen in huis om het te maken:

action 3 doorzichtige bakken incl deksel 2.25 euro = 6.75

Groenespuitbus 2 euro bij de action

Kraantje 8.50 euro bij de welkoop

totaal 17.25 euro.

Keep u posted

2018031916213281001521495150.jpg

Geplaatst:

Zo te zien zijn de gaten er in geboord. Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik maak gaten in plastic met een stukje koperen buis dat ik heet stook in een gasvlam. Dan prik je zo door het plastic en krijg je mooi afgeronde gaten zonder troep en met weinig kans op inscheuren. Alleen het stinkt een beetje.

Geplaatst:

Welkom in mijn wormen hotel.

2018032416275736521521908251.jpg

En dan hier de bezoekers. Hele sjieke bezoekers, nog duurder als biefstuk. 19 euro de kilo.

Heb 600 gr in het hotel gezet en overige verdeeld over 2 composthopen waar echt geen enkele worm in te vinden is. Vragen daarover zet ik in een andere topic.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.