Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:
Op 16-10-2024 om 09:42, loes zei:

eetlepel kruidenmix is veel makkelijker dan lepeltje van dit en lepeltje van dat. 

Ja dat klopt. Ik heb dat ook in het verleden gedaan en zou ik weer moeten doen. Zelf Harissa, nassi of shoarmakruiden maken. Maar soms smaken ze toch anders, omdat je de hoeveelheden niet exact weet of dat ze er in de fabriek toch nog wat toevoegen. Je kunt vaak via internet wel vinden wat je kunt gebruiken als je een kruid niet hebt. Zo heb ik ook bepaalde kruiden gekocht voor een speciaal recept en wat dan tegenviel of te veel werk was en dan gebruik je het niet meer.  Dan gooi ik het vaak door de gemengde groente heen bij het bakken.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Waarom Duitse wespen

Omdat ze nou eenmaal die naam hebben?

Zoals ik al schreef; misschien was het een nest met gewone wespen, limonadewespen, of saksische wespen. Of duitse wespen.

Ik had ooit ergens een link van een determinatie-website met afbeeldingen van de koptekening van veel soorten wespen, maar kan die helaas niet terugvinden. En ik heb er geen enkele gevangen om in het gezichtje te kijken 😄

Het nest is inmiddels helemaal dood, er is geen enkele activiteit meer, dus ik kan het nu gewoon dichtmaken. 

Edit: nog even ter aanvulling voor iedereen die het wil lezen. De wespenstichting heeft ook foto's van de gezichtjes 

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 4 weken later...
Geplaatst:

4FC375D9-E4E0-4F79-99E2-FF897704D416.thumb.jpeg.3e8b4ba8205302b94b100b11a8c6bf4b.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

🤣🤣🤣

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mijn eerste batch colloidaal zilver staat te draaien, ik ben toch zo benieuwd en ik hoop dat het lukt! Uiteraard is het vooral voor onszelf en eventueel voor de kat om te gebruiken. Maar ik vraag me af in hoeverre plantjes er ook baat bij kunnen hebben. Daar ga ik toch eens induiken. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Blijkbaar wel…

IMG_2869.jpeg

Geplaatst:

Mijn moeder deed (altijd?) een beetje bleekmiddel bij de snijbloemen.

Geen idee of dat eigenlijk hielp..

Een korte zoek op internet levert op dat het inderdaad helpt, maar je moet maar heel weinig gebruiken.

Geplaatst:

Op 11-2-2025 om 16:03, woldistel zei:

Lekker laten gaan. Verhuizen is zoooooveel stress. Als jullie eenmaal ter plaatse zijn kun je vast nog vanalles doen en zaadjes blijven nog wel even goed. En anders vraag je hier gewoon nieuwe.

Oh, en of het stress oplevert...
Afgelopen weekend kreeg de schilder griep. Maandag was hij gelukkig dermate hersteld dat hij toch een aantal uurtjes heeft gewerkt. Hij is bovendien nog herstellende van long-covid van enkele jaren terug, en bouwt langzaam op naar nu 4 ochtenden plus 3 maal een beetje in de vroege middag.

Maandag kreeg ik dan weer te horen dat de bus van de timmerman kapot was, en dat die op z'n vroegst donderdag klaar zou zijn en dan eventueel vrijdag zou kunnen werken. Maar hij moet ook nog stucplaatjes aanbrengen, en een stukadoor moet gaan stucen dus dat loopt ook vertraging op. Daarna moet de schilder deze nog sauzen, dus extra vertraging op vertraging.

En vrouw had vorige week besloten om het tapijt in de woning (2 slaapkamers) te vervangen door plakPVC. Ik aan de verkoper van het huis gevraagd waar hij de PVC vandaan had, en hij heeft de winkel genoemd (hij wist niet welk merk en kleur). Vorige week woensdag de winkel gebeld. Moest een email sturen. Vrijdagochtend nog geen reactie, dus nogmaals gebeld en hij zou vrijdagmiddag of zaterdag reageren. Niks gehoord dus zaterdag gebeld, niet opgenomen. Whatsapp gestuurd, wel afgeleverd maar tot nu toe niet gelezen. (PVC leverancier is een eenmanszaak, blijkbaar geen personeel.)

Dinsdag naar een andere winkel in Den Haag geweest, daar wat samples meegenomen, en vandaag weer naar de zaak geweest om een kleur uit te kiezen. Maar de vloer kan pas op 25 februari geëgaliseerd worden, terwijl we op 24 februari gaan verhuizen (schilder is waarschijnlijk ook pas in die week klaar, want het stucwerk moet ook nog drogen). En na het egaliseren moet het nog 3 dagen drogen, dus 1 maart wordt de vloer gelegd.

Kortom, 3 van de 5 slaapkamers zijn de 24e nog niet gereed.

En ik dacht nog bij een nieuwbouw huis van 2 jaar dat er niet zo veel gedaan hoeft te worden, planning was alleen nieuwe dakkapel plaatsen en wat verven. Maar blijkt toch behoorlijk tegen te vallen...

En dat bovenop de PostNL perikelen. De post van 7 februari kwam vandaag samen met die van vandaag 12 februari binnen.

Er zat ook een brief van het ziekenhuis bij dat dochter de afspraak had gemist. Maar die brief met de afspraak hebben we helemaal niet ontvangen, en was ook niet door PostNL gescand want ik had niets in de PostNL app gezien...

Kan het eigenlijk net zo goed in de klaagbank doen.

Geplaatst:
Op 12-2-2025 om 13:59, Petrasmoestuin zei:

@Hopmarjanneke Fijn zo dicht bij de grens, wij moeten er toch wat langer over rijden. Eerst zaten wij wat dichterbij en ook een bos, moesten daar weg, huis te groot, zonder moeder. En ik kon alleen hier wat huren met honden.

Ja huren met huisdieren wordt ook steeds moeilijker in Duitsland. Wij hebben ook heel veel geluk gehad hoor.

Ons contract werd opgezegd ivm "Eigen Bedarf" (dochter en schoonzoon van verhuurder kwamen erin, hebben het huis overgenomen) en hadden geheel onverwacht binnen een maand al een ander huis aangeboden gekregen. Het was nog niet op de huurmarkt aangeboden en wij hebben het via ons netwerk kunnen huren. En ook nog in hetzelfde dorp, wat voor onze pubers ook wel van belang was.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

@Hopmarjanneke voor eigen familie kan bij een hele goede reden.. Maar hoe langer je er woont des te langer de opzegtermijn, en dat kan zelfs een jaar zijn. 

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Klopt hoor, wij hadden meer dan 9 maanden de tijd om wat anders te vinden en te verhuizen... uiteindelijk hebben we die tijd ook wel nodig gehad ivm het nodige onderhoud (tijd was meer dan 40 jaar blijven staan hier). 

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:
1 uur terug, Rookie zei:

Wat een leuke tip, dankjewel.

Ik ga eens op de site neuzen, het is niet zo heel ver bij mij vandaan.

Ga je nog vóór de MTFD? Misschien is dan gezamelijk wat aanschaffen niet eens zo’n gek idee. Financieel sowieso interessant als we met meerderen kunnen delen. 

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Dat durf ik echt niet te zeggen @Tanja65.

We zijn erg bezig met ziekenhuis bezoeken de eerste tijd.

Ik durf het niet te beloven, maar ik laat het weten.

Geplaatst:

Dank je @Vinky Lijkt mij ook heel leuk @Rookie misschien een idee om een keer samen te gaan? Dan laten wij de mannen thuis. Geen haast. Ook wij zijn druk. Ik ben ook gek op peulvruchten en ook leuk om die volgend jaar ook erbij te zaaien. 

Geplaatst:

@Rookie ziekenhuisbezoeken klinkt naar. Sterkte met whatever er op je pad ligt. Uiteraard zijn dat zaken die veel belangrijker zijn. Maar ik reageerde vooral op jouw ‘niet zo ver bij mij vandaan’ - ik nam ten onrechte aan dat je bedoelde dat je ze misschien wel een bezoek ging brengen. Maar hoe dan ook: sterkte. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

[ Eigenlijk wilde ik de Klaagbank pakken voor deze klacht, maar daar is de toon zo ehm, anders, dat ik niet met mijn pietluttige klaag daar aan wil komen. ]

Ik heb per vergissing nl 5 pakjes zware shag in Duitsland gekocht, in plaats van half zware. Deze lust ik niet, maar ruilen of terugbrengen zit er niet in. Hoe kom ik er vanaf? Hier in de buurt ken ik niemand die dit rookt.

Ik denk dat een advertentie in het openbaar - MP / FB - niet lang zal staan. Als langdurige meeloper op dit forum zou ik misschien net door de mazen van de wet kunnen kruipen door het in de vragende vorm te gieten, of als mededeling... 

Het gaat om 5 pakjes Rocco zwaar, 35 gram, ze kostten mij 5,95 per stuk. Ik wil ze wel tegen dezelfde prijs kwijt, verzendkosten koper.

Heeft iemand een idee? Ik denk dat een advertentie in de rubriek te Koop Aangeboden hier ook niet zal mogen, maar dat weet ik niet. Het is een MoesTuinForum en ik kan wel zeggen dat tabak kruiden zijn om te roken en te pruimen, maar ja...

Geplaatst:

@HuubvG Zijn er geen lokale plekken waar wat mensen rondhangen die roken? Dan gewoon op terrasje zitten, en als je ziet iemand die sjag rookt, of die het voor een prikkie wil overkopen. Morgen mooie dag ervoor om er even op uit te gaan en rond te kijken.

Geplaatst:

Dat kan ik zeker gaan proberen, goed idee. 

• 4 weken later...
Geplaatst:

Weet iemand waar ik informatie kan krijgen over het aanvragen van een volkstuin?

Geplaatst:

@MvDijkDat ligt er helemaal aan waar je een volkstuin zoekt. Google aanslingeren met volkstuin+woonplaats is een goed startpunt. 
https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/ Hier kan je jezelf voorstellen zodat we je wat beter leren kennen en gerichter advies kunnen geven. 

aangepast door loes

Geplaatst:

@loes Heel erg fijn! Dat gat ik dan is eventjes uitproberen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Want waarom zou je in een van de vele nestkastjes of bomen/struiken een nest maken als dit ook kan.

DSC00600.JPG

Geplaatst:

Wat leuk!

Geplaatst:

In een plantenbak? Ongelooflijk en wat leuk! Wat is dit voor een vogel? Lijster?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.